סוכנות פיאט (צילום: אודליה כהן)
עד לפני לא יותר מדי זמן לא נמכרו בישראל מכוניות עם תג מחיר של פחות מ-100 אלף שקלים |צילום: אודליה כהן

אם עד לפני לא יותר זמן הייתם נכנסים לאולם תצוגה של אחד ממותגי הרכב המיובאים לישראל והייתם מספרים לסוכן המכירות שיש לכם דחף בלתי נשלט לקרוע את הניילונים מהמושבים של מכונית חדשה ויש לכם, כדי לממש את אותה התשוקה, תקציב של לכל היותר שמונים אלף שקלים, סביר להניח שהוא היה מתלבט לשניה ואז מציע לכם בנימוס ללכת לבזבז את הזמן של מישהו אחר, לפנות למגרש של מכוניות משומשות או לברר עם הבנקאי שלכם איזו כליה אתם צריכים למשכן בשביל לקבל הלוואה.

עד לפני קצת יותר משנתיים וחצי ההיצע המוטורי בישראל כמעט לא כלל מכוניות עם תג מחיר בין חמש ספרות.

הדבר המדהים ביותר הוא שכולם קיבלו את המציאות המטורפת הזו  כעובדה בלתי ניתנת לשינוי: "אין מה לעשות”, כולם היו אומרים, "המיסוי כאן מטורף וכולם רוצים רק גיר אוטומטי”.

אבל אז נכנסו לתוקפן תקנות המיסוי הירוק שמטרתן המוצהרת הייתה לעודד שימוש במכוניות לא מזהמות. התקנות כללו העלאה  של אחוזי מס הקניה על כל כלי הרכב והענקת הטבות למכוניות לא מזהמות.

אך כיוון שפקידי רשות המיסים לא רצו חלילה לצמצם את ההכנסות המטורפות ממיסוי על רכבים הוחלט שההטבה שתינתן תהיה בסכומים קבועים בשקלים לפי דרגת הזיהום ולא באחוזים מסך כל סכום המס הכולל המשולם על כל מכונית חדשה שעושה עליה לארץ הקודש.

סוכנות מאזדה צלם  (צילום: נעם וינד)
שוק הרכב 2012 - לא רק משפחומטיות |צילום: נעם וינד

הטריק הזה אפשר למדינה להסתפק בהפחת מס מינורית על מרבית המכוניות מסגמנט המשפחתיות אך יצר מצב בו מכוניות קטנות ולא מזהמות שעלותן בשערי המפעל נמוכה יחסית מלכתחילה נהנו מהטבת מס שקלית גבוהה שלמעשה יצרה מצב בו אחוזי מס הקניה הריאלי המשולמים עליהם נמוכים במיוחד.

זה בסדר, אם לא הבנתם את ההסבר הסבוך הזה, נספר לכם שגם ליבואני הרכב לקח לא מעט זמן להבין את הפוטנציאל השיווקי ורק בשלהי 2009 קם היבואן הראשון שניצל את התקנות החדשות והנחית כאן מכונית עם תג מחיר חסר תקדים – מחצית ממחירה של משפחומטית ממוצעת.

בתחילה יבואנים רבים הביטו בסוזוקי אלטו הידנית ש"מכשירי תנועה" הביאה לכאן היישר מתת היבשת ההודית, זלזלו בה וטענו שהלקוח הישראלי התרגל לסטנדרטים אחרים ואף אחד לא  ירכוש כאן כזו מכונית בסיסית ועוד עם גיר ידני, רחמנא לצילן.
אבל עד מהרה כל אותם מומחי רכב היו צריכים לאכול את הכובע שלהם כי בניגוד לכל הציפיות עם תג מחיר של 60 אלף שקלים הציבור הישראלי הסתער על המציאה ורכש אלפי יחידות של ההודית-יפנית-ידנית הקטנה.

אחרי שנה של בדידות משוועת בחלק הדרומי של סקלת המחירים היבואנים השונים הבינו שלא מדובר באפיזודה חולפת וכדאי להם מאוד להצטרף לסגמנט הלוהט. וכך פתאום, מנישה זניחה, כמעט לא קיימת, סגמנט מכוניות המיני החל לצבור תאוצה ולתפוס נתח שוק של קרוב ל-10 אחוזים עם עוד ועוד דגמים של מותגים שונים.

לפני כשנה, על רקע תחילת המחאה החברתית, התחוללה מהפכה נוספת כשחברת קרסו, יבואנית רנו בישראל, החליטה להרחיב את הפריזמה של מכוניות נישת התקציב והנחיתה כאן עם מנוע קטן, תיבת הילוכים ידנית  ותג מחיר של 70 אלף שקלים גרסה אטרקטיבית במיוחד לקליאו - מכונית הסופר מיני שלה.

בניגוד למכוניות המיני שבכל זאת חייבו את רוכשיהן בלא מעט פשרות, מכוניות הסופר מיני המודרניות הן כבר רב גווניות ומתאימות לשימושים רבים. הפעם לא לקח ליבואנים יותר מדי זמן להתעשת ומספר שבועות אחרי שהצרפתיה חתכה מחירים תגובות הולמות הגיעו ממספר מותגים.

מגרש מכוניות יד שניה (צילום: נעם וינד)
היצע מגוון של מכוניות חדשות במחיר שעד לא מזמן היה מקסימום מספיק למשומשת במצב טוב |צילום: נעם וינד

נכון להיום, סגמנט מכוניות התקציב הוא הסגמנט השוקק והתחרותי ביותר בישראל ואם רק לפני שנתיים וחצי סוכני המכירות היו חושבים שיצאתם מדעתכם שהעזתם לחשוב על רכישת מכונית חדשה בפחות מ-80 אלף שקלים היום כמעט בכל סוכנות ילחמו על הכסף שלכם עם שלל הצעות אטרקטיביות.

סגמנט התקציב מתחלק היום לשתי תת קבוצות עיקריות – מכוניות מיני בטווח המחירים של בין 60-70 אלף שקלים ומכוניות סופר מיני בטווחי מחירים שבין 70 ל-80 אלף שקלים. קבלו את כל האפשרויות שלכם לקרוע את הניילונים מהמושבים ולהסניף את ריח הפלסטיק החדש בלא יותר מ-80 אלף שקלים.

סוזוקי אלטו  
60 אלף שקלים

המכונית שלמעשה התחילה את המהפכה היא עדיין המכונית עם מחיר המחירון הזול בישראל. כשהיא הייתה בודדה במערכה מי שרצה מכונית זולה היה צריך להתפשר על פלסטיקה בסיסית, דירוג בטיחות בינוני - 3 כוכבים במבחני יורו NCAP, ארבע כריות אוויר, מנוע 3 צילינדרים רועש, הגבלה ל-4 נוסעים ועיצוב סתמי, אבל היום כשיש כל כך הרבה מתחרות בשטח קשה למצוא סיבה של ממש להעדיף אותה לבד מהעובדה שהיא עדיין הזולה ביותר ולמותג סוזוקי יש מוניטין מצוין בשוק המשומשות. גרסה אוטומטית מוצעת ב-70 אלף שקלים. 

אין תמונה
סוזוקי אלטו - עדיין הכי זולה

>> מכונית השנה של mako – סוזוקי אלטו

יונדאי i10 
61 אלף שקלים

ה-i10 של יונדאי כבר מרגישה "הרבה יותר אוטו". היא מרווחת יותר, מדופנת יותר ומגיעה עם מנוע 4 צילינדרים בנפח 1.1 ליטרים שמרגיש גמיש ושקט יותר. בנוסף היא כוללת, לפחות לפי הרישיון, אפשרות להסעת 5 נוסעים ויש לה ציון של 4 כוכבי במבחני הריסוק של NCAP. עם זאת, נוחות הנסיעה בינונית והיא קצת אפרורית ולא מגיעה עם מראה דינימי וצעיר כמתבקש בסגמנט. גרסה אוטומטית מוצעת ב-71 אלף שקלים.

יונדאי i10
יונדאי i10 - שימושית אבל מעט אפרורית

סיטרואן C1  
62 אלף שקלים  

ה-C1  של סיטרואן חוזרת לארץ אחרי שעברה מתיחת פנים קלה שפתרה מכשלה בטיחותית שגרמה לגירושה מהארץ ב-2010.
ה-C1 היא הנציגה הזולה ביותר בשלישיית מכונית המיני הזהות מבית פיג'ו , סיטרואן וטויוטה ולמעשה לא רק שהיא מצוידת במפרט זהה לצמד אחיותיה אלא גם מיוצרת במקביל אליהן במפעלי טויוטה בהונגריה.
העיצוב שלה חמוד ועגלגל וגם עיצוב הפנים, למרות האבזור הבסיסי והרבה משטחי פח חשופים, מצליח להיות נעים לעין. מפרט הבטיחות כולל 6 כריות אוויר וציון של 4 כוכבים במבחני הריסוק. על הכביש היא אמנם לא מהירה במיוחד אבל מרגישה זריזה ודינמית. נוחות הנסיעה בינונית, המושב האחורי צר ולא נוח ותא המטען הוא לא יותר מתא כפפות משודרג. גרסה אוטומטית (רובוטית חד מצמדית) - 68 אלף שקלים.

סיטרואן C1
סיטרואן C1 - בסיסית אבל עם שיק

>> מבחן דרכים סיטרואן C1

פיאט פנדה הישנה
63 אלף שקלים

למרות שהדור החדש של מכונית המיני האיטלקית כבר נמכר בארץ, בשלב זה עדיין מיוצרת ונמכרת במקביל גם הפנדה הישנה.

היא מגיעה עם אבזור דל יחסית (למשל - אין מערכת שמע) ומסתפקת ב-2 כריות אוויר, אך למרות שברישוי היא מוגבלת ל-4 נוסעים היא מציעה, הודות לעיצוב הרבוע שיש שיאהבו אותו ויש שלאו, מרווח פנימי לא רע ושפע מקום לפדחת.
המנוע - 4 צילינדרים בנפח 1.2 ליטרים, למרות נתונים סטנדרטיים לקטגוריה, מתגלה כגמיש חסכוני ומפתיע למדי, בידוד הרעשים בינוני ותא הנוסעים אפרורי. מעת לעת היא מוצעת במבצעי מכירה נקודתיים במחירים מתחת ל-60 אלף שקלים ההופכים אותה לעסקה משתלמת למדי.

אין תמונה
פיאט פנדה הישנה - מיושנת אבל מרווחת

קיה פיקנטו
62,600 שקלים
גם במימדי מיני פיטר שרייר, מעצב קיה, הצליח לעשות זאת והוציא תחת ידיו מכונית מיני עם מראה שובב אך בה בעת לא צעצועי מדי. הפיקנטו מגיעה עם אבזור נדיב הכולל 4 חלונות חשמליים, מערכת שמע עם כניסה לנגנים ו-6 כריות אוויר. מעבר למראה ולאבזור הפיקנטו גם מרגישה מצוין. זה מתחיל מהתחושה האיכותית בתא הנוסעים וממשיך ביכולות טובות על הכביש. הגרסה הידנית מגיעה עם מנוע 3 צילינדרים בנפח ליטר המפיק 69 כ"ס שלעיתים מרגיש מעט חסר און. גרסת ה-1.2 האוטומטית מאובזרת וזריזה ומוצעת ב-75 אלף שקלים. הפיקנטו בשתי גרסאותיה סובלת באופן תמידי כמעט מבעיות אספקה ומי שבוחר בקטנה החביבה הזו למעשה יאלץ להמתין מספר חודשים עד לקבלת הרכב. 

>> מבחן דרכים קיה פיקנטו

קיה פיקנטו (צילום: נעם וינד)
קיה פיקנטו - כך צריכה להראות מכונית עירונית |צילום: נעם וינד

שברולט ספארק 
63 אלף שקלים

 לפני כמה שנים מי היה מאמין שלוגו הצלב שהיה רגיל לשכון בחזיתן של אוניות אמריקאיות ימצא את דרכו גם למכונית מיני קטנטנה. מהחטיבה הקוריאנית של שברולט היא הגיעה אלינו בראשית 2010 עם ניצוץ מעניין לסגמנט המיני. הספארק מציעה אבזור נדיב למדי, מרווח פנימי סביר ואפשרות ברישיון להסעת 5 נוסעים. היא מתהדרת גם במנוע 1.2 המפיק 82 כ"ס. 

במציאות היא קצת פחות מרשימה מאשר בדפי הנתונים. זה מתחיל מהעיצוב שאמנם מציג קווים נעים וניחוחות של מיקרוואן אך סובל  מפרופורציות קצת משונות בין הגובה לרוחב, ממשיך בגלגלים שנראים קטנים על הרכב, חישוקי פח ללא טאסות, איכות חומרים מאכזבת בתא הנוסעים וגם ביצועים פחות מרשימים ממה שניתן היה לצפות. עם זאת הפחתת המחיר האחרונה הפכה אותה לעסקה משתלמת למדי המציעה מכונית גדולה יחסית במחיר נמוך. 

>> מבחן דרכים שברולט ספארק

 

שברולט ספארק (צילום: נעם וינד)
שברולט ספארק - עסקה משתלמת אבל לא אטרקטיבית |צילום: נעם וינד

פיג'ו 107 
65 אלף שקלים

 הלביאה הקטנה של פיג'ו מוצעת כעת בארץ לאחר הורדת מחיר ומתיחת פנים קלה שהפכה אותה למעוגלת יותר ומחוברת יותר לצד הנשי שלה.

למעשה למעט פרונט בעיצוב שונה מדובר במכונית זהה לחלוטין - לטוב ולרע - לסיטרואן C1 וקשה למצוא הצדקה של ממש לשלם עוד 3,000 שקלים על מנת לקבל את אותו הרכב בדיוק עם אותו מפרט ומאותו היבואן. גרסה אוטומטית רובוטית תהיה שלכם בתמורה ל-71 אלף שקלים.

פיג'ו 107 - מתיחת פנים
פיג'ו 107 - יותר נשית מבעבר

פיאט פנדה החדשה  
67 אלף שקלים

הדור החדש של הפנדה שהוצג לפני כשנה ממשיך את הקו העיצובי הרבוע של הקטנה האיטלקיה אך מציג טוויסט ומעגל את כל הפינות של הריבוע. בהתאם לכך הפנדה החדשה היא מעוגלת יותר וכוללת מבחוץ ומבפנים הרבה אלמנטים עיצובים המשלבים ריבועים עם פינות מעוגלות.
הפנדה החדשה  מגיעה עם אותו מנוע 1.2 פשוט אבל יעיל, שילוב ההילוכים נוח למדי והביצועים לא רעים וכך גם צריכת הדלק. הפנדה החדשה מרווחת וגדולה מקודמתה, עיצוב תא הנוסעים שודרג משמעותית וכך גם נוחות הנסיעה ובידוד הרעשים, אך הגרסה הזולה, שמחירה צנח לאחרונה מ-70 ל-67 אלף שקלים מגיעה ללא מערכת שמע, עם 4 כריות אוויר ועם אישור ברישיון להסעת 4 נוסעים בלבד. גרסה מאובזרת יותר הכוללת מערכת שמע, 6 כריות אוויר, רישוי ל-5 נוסעם ועוד כמה פיצ'יפקס כבר תעלה לכם 76 אלף שקלים.

>> פיאט פנדה החדשה מגיעה לארץ

אין תמונה
פיאט פנדה החדשה - שדרוג משמעותי אל מול הדור הקודם ואבזור חסר

טויוטה אייגו 
68 אלף שקלים

הצלע השלישית בפרויקט העירונית של פיג'ו, סיטרואן וטויוטה למעשה הוצגה כבר בשנת 2005 אך רק בחודשים האחרונים, לאחר מתיחת פנים קלה, עשתה עליה לישראל.

מצד אחד לחובבי המותג זו האופציה הזולה ביותר ובהפרש משמעותי להצטייד במכונית מתוצרת טויוטה אך מאידך יש לזכור כי ניתן לרכוש את אותה המכונית בדיוק המיוצרת באותו המפעל ועם אותו המפרט רק עם סמל של סיטרואן בחזית בעבור 6,000 שקלים פחות. עם זאת, מעניין יהיה לראות האם בשוק המשומשות, בו טויוטה נחשבת למותג חזק השומר על ערכו, האייגו תציג רמות ביקושים ומחירים אחרים מאלה של אחיותיה התאומות עם סמל מותג צרפתי בחזית. גרסה אוטומטית רובוטית תעלה לכם 73 אלף שקלים.

טויוטה אייגו
טויוטה אייגו - קשה למצוא הצדקה לשלם 6,000 שקלים יותר על אותה מכונית בדיוק

סוזוקי ספלאש  
69 אלף שקלים

בדיוק על קו התפר בין מכוניות המיני ומכוניות הסופר מיני אנו פוגשים את הספלאש – קטנה בתצורת מיקרו-וואן המגיעה אלינו ממפעלי סוזוקי בהונגריה. לספלאש מרווח טוב בתא הנוסעים וציון של 4 כוכבים במבחני NCAP. לאחרונה הספלאש עברה מתיחת פנים קלה ונוספה גם הגרסה ידנית המצוידת בתג המחיר המופחת. היא מגיעה עם  מנוע בנפח 1.2 ליטרים המפיק 94 כ"ס ומשודכת לתיבת הילוכים ידנית ונוחה לתפעול. היא נעימה לשימוש בעיר וגם מחוצה לה אך זו אינה המכונית לנהיגה מאתגרת בכבישים מפותלים. האבזור נדיב למדי וכולל הגה מצופה עור, מערכת שמע מקורית, מחשב דרך ו-4 חלונות חשמליים. עם זאת איכות החומרים מעט בסיסית. (גרסה אוטומטית – 92 אלף שקלים).

>> סוזוקי חותכת מחירים

סוזוקי
סוזוקי ספלאש - הרבה מרווח פנימי במעט כסף

פיג'ו 206+ 
70 אלף שקלים

אמנם ממש בקרוב צפויה להגיע לישראל הפיג'ו 208 החדשה, אך לפני זמן מה בלובינסקי החליטו להחזיר לארץ את ה-206 המיתולוגית, כעת בגרסת פלוס לאחר שזו עזבה אותנו עם הגעת ה-207 בשנת 2006.

מדובר בדגם המיוצר לשווקים מתפתחים על בסיס הפלטפורמה של ה-206 הישנה שעליה הולבשו אלמנטים מה-207 כמו הפרונט המנופח, הפגוש האחורי והדשבורד.
היא מגיעה לארץ כשהיא מצוידת במנוע 1.4 ליטרים המפיק 75 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים ידנית. למרות ששורשיה עוד במילניום הקודם, ה-206 פלוס בסך הכל נראית נאה ומעודכנת למדי וגם מציעה מרחב פנימי לא רע ותחושה אוורירית, אבל יחידת ההנעה מיושנת, יש לה רק 4 כריות אוויר והאבזור שלה דל.

מעל לכל כיום מוצעות במחירים דומים מכוניות מודרניות בהרבה. עם זאת, מעת לעת היא מוצעת במבצעי מכירות למועדוני לקוחות בהנחות משמעותיות ועם חבילת אבזור משודרגת ללא תוספת מחיר.

פיג'ו
פיג'ו 206+ - שילוב משונה בין ה-206 וה-207

רנו קליאו 1.2 
72 אלף שקלים

הקליאו הייתה הסופר מיני הראשונה שהוצעה במחיר אטרקטיבי וקרוב לזה של מכוניות המיני. הקליאו מציעה מרווח פנימי מצוין, נוחות נסיעה טובה, רמת בטיחות גבוהה (5 כוכבים במבחני הריסוק של NCAP) ואחיזה טובה באספלט והיא גם מצוידת בעיצוב חיצוני נאה אם כי לא בולט במיוחד. ברשימת החסרונות ניתן לציין גם מנוע 1.2 ליטרים המפיק 75 כ"ס ומרגיש מעט עצל, הגה חשמלי מנותק ומלאכותי ותא נוסעים בגוונים כהים ובעיצוב מדכא. בסך הכל היא שימושית ויעילה למדי אך חסר לה קורטוב של שובבות או חן המתבקש ממכונית שאמורה לקרוץ לקהל צעיר. למרות שמחיר המחירון שלה עלה לאחרונה מ-70 ל-72 אלף שקלים, כמעט תמיד ניתן לרכוש אותה בהנחה בשלל מבצעי מכירות. הקליאו האוטומטית מגיעה עם מנוע בנפח 1.6 ליטרים ועולה 95 אלף שקלים.

אין תמונה
רנו קליאו - לא מרגשת מספיק

סיאט איבזה 1.4 
73 אלף שקלים
זמן קצר אחרי שבקיץ שעבר קרסו הנחיתה את גרסת ה-1.2 של הקליאו, בצ'מפיון, יבואנית מותגי קונצרן פולקסווגן, הגיבו עם גרסה מוזלת לאיביזה של סיאט שהציעה מנוע גדול וחזק יתר (1.4 עם 85 כ"ס), אבזור רב יותר, מראה צעיר ודינמי ורושם כי מדובר במכונית גדולה יותר מסופר מיני ממוצעת. ההצלחה הייתה גדולה ומשלוח ראשון של 1000 מכוניות נחטף בתוך זמן קצר. בהמשך הגיעו גם משלוחים נוספים ומכירות מותג סיאט בישראל זינקו לשיאים חדשים. האיביזה היא בהחלט מכונית מרשימה מאוד מבחוץ אך מבפנים היא סובלת מפלסטיקה נוקשה ופשוטה למראה. האיביזה זכתה לציון בטיחות מלא והיא מוצעת עם רדיו דיסק מקורי, צמד חלונות חשמליים, מחשב דרך, פנסי ערפל ובקרת שיוט ב-73 אלף שקלים. מעת לעת מחירה יורד לסביבות ה-70 אלף שקלים בהתאם לסטוקים הנרכשים בדילים מיוחדים עם היצרן הספרדי. האיביזה עברה לאחרונה מתיחת  פנים קלה ומעניין יהיה לגלות האם גם גרסה זו, לכשתגיע לארץ, תוצע בצירוף תג מחיר אטרקטיבי.

הגרסה האוטומטית מגיעה עם מנוע מוגדש טורבו המצויד בתיבת הילוכים כפולת מצמדים ותג מחיר של לא פחות מ-106 אלף שקלים.

>> מבחן דרכים סיאט איביזהTSI 

 

סיאט איביזה (צילום: נעם וינד)
סיאט איביזה - יפה מבחוץ פלסטית מבפנים |צילום: נעם וינד

סקודה פאביה 
73 אלף שקלים
קרובת משפחתה הצ'כית של האיביזה אמנם לא מציעה את אותו מראה שובב ורענן אך מציעה חבילה לא רעה החולקת עם האיביזה את אותה יחידת הנעה. הגרסה הבסיסית מגיעה עם 4 כריות אוויר לעומת 6 בגרסאות הבכירות יותר והיא מסתפקת ב-4 כוכבים במבחני יורו NCAP. לבד מכך, האבזור כולל מערכת שמע מקורית עם כניסה לנגנים, מחשב דרך, 4 חלונות חשמליים, בקרת אקלים מכנית, מחשב דרך ופנסי ערפל. גימיק נחמד שמשדרג את המראה הכללי מאפשר לקבל (בתוספת תשלום) את גג הרכב בגוון שונה מצבע הרכב,  בצבע לבן או כסוף בדומה למכוניות כמו מיני קופר.  המרווח הפנימי טוב ועל הכביש היא מתגלה כזריזה למדי ונעימה גם לשיוטים מחוץ לעיר אך ההיגוי בינוני וכך גם נוחות הנסיעה.

כמו יתר המכוניות בסגמנט הזה מעת לעת היא מוצעת במבצעי מכירות שונים בצירוף תג מחיר אטרקטיבי יותר שלאחרונה עמד אף על פחות מ-70 אלף שקלים.

הגרסה האוטומטית מצוידת במנוע TSI מוגדש ותיבת הילוכים DSG ומחירה 102 אלף שקלים.

>> מבחן דרכים סקודה פאביה

סקודה פאביה (צילום: נעם וינד)
פאביה - יעילה ומרווחת אך מעט משעממת |צילום: נעם וינד

ניסאן מייקרה
75 אלף שקלים

הדור החדש של המייקרה נחת כאן בראשית 2011 ולמרות דמיון עיצובי לזה שקדם לו הציג מימדים נדיבים יותר. עם זאת, כפי שניתן להבין מהמילה ECO שנוספה לשם הדגם, הדגש הפעם הושם על חסכון בדלק ונתוני פליטת מזהמים נמוכים. בהתאם לכך מנוע ה-1.4 הוחלף במנוע 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטרים עם הספק נמוך יותר של 80 כ"ס - זה בהחלט טוב לנתוני פליטת המזהמים וצריכת הדלק אבל רע לביצועים. מפרט הבטיחות כולל 6 כריות אוויר וציון של 4 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP.

המייקרה אמנם מציעה אבזור מעל לממוצע בסגמנט הכולל למשל מערכת שמע עם שליטה מההגה ודיבורית בלוטות' מובנית, אך יש גם חסרונות ולבד מביצועים בינוניים היא גם רועשת למדי, תא הנוסעים מעט פלסטיקי ועל הכביש היא מתגלה כמאכזבת לכל מי שמחפש יכולות קצת מעבר לאפשרות של שיוט נינוח. הגרסה הידנית הוצעה עד לאחרונה במבצע ארוך טווח ב-70 אלף שקלים, דבר שהפך אותה לבחירה אטרקטיבית למדי אך כעת עם תג מחיר העומד על 75 אלף שקלים יש בשוק כמה מתחרות מרשימות יותר. גרסה אוטומטית עם גיר רציף נמכרת  ב-99 אלף שקלים.

ניסאן מייקרה החדשה, אקו מייקרה (צילום: אור גץ)
ניסאן מייקרה - בעיקר חסכונית |צילום: אור גץ

פיאט גרנדה פונטו 
75 אלף שקלים

על אף שהפונטו איוו, הגרסה מתוחת הפנים של הגרנדה, הוצגה לא מכבר, עדיין צמד המכוניות נמכרות במקביל ולאחרונה החליטו בסמל"ת, יבואנית פיאט בישראל, אחרי שלל מבצעי מכירות שונים, להוזיל את מחיר המחירון של הגרנדה המתבגרת ל-75 אלף שקלים.

למרות השנים שעברו הגרנדה עדיין נראית נאה למדי (אם כי פחות מרשימה מהפונטו איוו).
הגרנדה, כמו שמה, מציגה הרבה מרווח פנימי בתא הנוסעים, היא מגיעה עם 6 כריות אוויר, ציון מקסימלי במבחני הריסוק ואבזור מקובל בסגמנט הכולל מערכת שמע, 2 חלונות חשמליים ומחשב דרך, אך איכות החומרים אינה מזהירה ויש בסגמנט כמה מתחרות עם תא נוסעים מרשים יותר. גם המנוע המיושן בנפח 1.25 ליטרים המפיק רק 65 כ"ס לא מרשים במיוחד ומחוץ לעיר הוא מרגיש חלש על המכונית הנהנית מיכולת דינמיות גבוהות למדי. פונטו איוו אוטומטית (רובוטית) עם מנוע בנפח 1.4 ליטרים נמכרת ב-90 אלף שקלים.

פיאט (צילום: נעם וינד)
גרנדה פונטו - מרווחת עם מנוע מאכזב|צילום: נעם וינד

פורד פיאסטה 
75 אלף שקלים

במשך זמן רב אנשי דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, לא רצו להיכנס לסגמנט הגועש הזה בו תג מחיר גמיש ומבצעי מכירות תמידיים משחקים כינור ראשון, אך לפני כמה חודשים ולאור גדילתו המתמדת של סגמנט רכבי התקציב החליטו אנשיו של גיל אגמון להיכנס למערכה והנחיתו כאן גרסה ידנית עם מנוע בנפח 1.2 ליטרים  המפיק 82 כ"ס לפורד פיאסטה.

עד להגעת גרסת ה-1.2 הפיאסטה נמכרה במחוזותינו רק עם מנוע 1.4 ליטרים וגיר אוטומטי עצל מעט שפגם ביכולות בגבוהות של המכונית ודווקא כעת בגרסה החלשה והזולה יכולותיה הגבוהות של המכונית מקבלות ביטוי. מעבר לחזות הנאה הפיאסטה מציעה מרווח פנימי טוב בשתי שורות המושבים ותא מטען של ממש. על הכביש היא מתגלית כנוחה ובה בעת בעלת יכולות דינמיות גבוהות מאוד. המנוע אמנם לא עתיר און אבל בהחלט מספק קצב תנועה טוב למדי.

לפיאסטה יש 7 כריות אוויר ודירוג בטיחות מקסימלי במבחני יורו NCAP. למרות מערכת שמע עם כניסת USB ו-AUX ושליטה מההגה תא הנוסעים מעט אפרורי ומאכזב. עם זאת, כחבילה כוללת נראה כי מדובר באחת המכוניות הבולטות שמעניקות את החבילה הטובה ביותר שאפשר לרכוש בפחות מ-80 אלף שקלים. גרסה אוטומטית עם מנוע 1.4 ורמת אבזור משודרגת נמכרת ב-105 אלף שקלים.

 >> מבחן דרכים השוואתי פורד פיאסטה מול סוזוקי סוויפט

פורד פיאסטה מול סוזוקי סוויפט (צילום: נעם וינד)
פורד פיאסטה - חבילה מרשימה ללא חסרונות של ממש |צילום: נעם וינד

סוזוקי סוויפט 
77 אלף שקלים

 מכונית שלישית למותג היפני ברשימת מכוניות התקציב. הסוויפט, הנהנית מתדמית מצוינת בשוק הרכב, הצטרפה לאחרונה לסגמנט הלוהט עם גרסה ידנית המצוידת במנוע 1.2 ליטרים המפיק 94 כ"ס וזהה למנוע הגרסה האוטומטית שנחשבת מבוקשת ביותר.

העיצוב החיצוני בהחלט נאה ושובב אך תא הנוסעים מעט קודר.

רמת הביצוע טובה וכך גם האבזור הכולל מערכת שמע עם כניסה לנגנים ושליטה מההגה, גלגל הגה מצופה עור, מחשב דרך ועוד. המרווח הפנימי מצוין מקדימה וסביר בהחלט מאחור אך תא המטען קטן באופן משמעותי מזה שבכמה ממתחרותיה לסגמנט.
על הכביש מדובר במכונית חביבה וזריזה למדי שאפילו טומנת בחובה אפשרות ליצר מידה לא מבוטלת של הנאה מנהיגה לנהג המיומן, עם זאת הנהג הממוצע ירגיש בטוח יותר במכוניות כמו הפיאסטה. המזגן מקפיא ומפרט הבטיחות כולל 7 כריות אוויר וציון של 5 כוכבים במבחני יורו NCAP. בסך הכל מדובר באחת המכוניות הבולטות בסגמנט אך מחירה, ביחס למתחרות, מעט גבוה מדי לטעמנו. גרסה אוטומטית נמכרת ב-95 אלף שקלים.

פורד פיאסטה מול סוזוקי סוויפט (צילום: נעם וינד)
סוזוקי סוויפט - איכותית ומהנה לנהיגה אך סובלת מתא מטען קטן |צילום: נעם וינד

אופל קורסה (3 דלתות)
 
78 אלף שקלים

ענקית הליסינג, חברת שלמה, שהפכה לפני כשנה וחצי ליבואנית אופל בישראל החליטה לאחרונה לצרף להיצע הדגמים של הקורסה גרסת כניסה חדשה המסתפקת ב-3 דלתות, מנוע 1.2 ליטרים המפיק 85 כ"ס ותג מחיר נמוך ב-7,000 שקלים ממחירה של גרסת ה-1.4 הידנית הנמכרת ב-85 אלף שקלים.

הקורסה זכתה לציון מקסימלי במבחני הריסוק אך גרסה זו מסתפקת ב-4 כריות אוויר. לזכותה של הקורסה מראה ספורטיבי ונאה שיכול לקרוץ לצעירים שלא צריכים באופן תדיר גישה קלה למושב האחורי.

למרות שהושקה רק לאחרונה היא מוצעת בימים אלה למחזיקי כרטיס אשראי שופרסל בהנחה משמעותית ועם תג מחיר אטרקטיבי במיוחד של 69 אלף שקלים.  גרסה אוטומטית עם מנוע 1.4 במרכב 5 דלתות נמכרת ב-100 אלף שקלים.

אין תמונה
אופל קורסה - עיצוב צעיר למי שמוכן להסתפק ב-3 דלתות

פיאט קובו
 80 אלף שקלים

המצטרף החדש ביותר לחבורה הוא הקובו. למעשה מדובר בגרסת נוסעים לפיורינו, הטנדרון של פיאט המשווק כאן מאז 2009.
הקובו מציע צמד דלתות הזזה צדדיות ותא נוסעים רבוע ומרווח המאפשר שימושיות משפחתית וגם יכולת להוביל לא מעט כבודה בעת הצורך. הוא מיועד ללקוחות המחפשים משהו קצת שונה ובאירופה זוכה, בגרסאות המאובזרות שלו, להצלחה גדולה.

לארץ הוא מגיע עם מנוע בנפח 1.4 ליטרים המפיק 73 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים ידנית. הגרסה שמחירה 80 אלף שקלים כוללת חלונות חשמליים ומערכת שמע עם MP3. גרסה מאובזרת בנדיבות ומסוגננת יותר מוצעת ב-87 אלף שקלים.

>> קובו וסדיצ'י מבית פיאט עושים עליה

פיאט
פיאט קובו - מסחרית שהפכה למשפחתית שימושית

 >> לכל כתבות הצרכנות

>> בקרוב: חיים הכט ממשיך לחפש אנשי מקצוע צדיקים - התכנית יצאת צדיק חוזרת בעונה חדשה, יום שני 9.7 ב- 21:00, ערוץ 2