אין תמונה
ההוצאות מטורפות ואין חניה - מי בכלל צריך רכב פרטי?

לא ברור אם מדובר במודעות סביבתית גוברת, קושי לגמור את החודש בקרב מעמד הביניים הנשחק או פשוט יאוש מחיפושים אין-סופיים אחר חניה בכרך, אבל בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים החליטו לוותר על הסטטוס המכובד של אחזקת מכונית פרטית משלהם ולהסתפק בפתרונות תחבורתיים אחרים.

יש כאלה שעברו לקטנוע, אחרים בחרו ללכת על משהו אפילו חסכוני יותר כמו אופניים חשמליים או קורקינט ממונע, היו מי שהתחברו לטירוף הדיווש באופניים שפקד את ארצנו, כמו תמיד היו גם מי שהחליטו שאין כמו ללכת ברגל והאמיצים אף פיתחו, רחמנא לצילן, קשרים הדוקים עם מערך התחבורה הציבורית הארץ ישראלי.

למרות שלרבים מאיתנו זה נראה ממש בלתי אפשרי, באופן מפתיע חלק לא מבוטל מאותם אנשים מציינים בסיפוק שהויתור על הרכב הפרטי היה אחד הצעדים המוצלחים ביותר שהם עשו בחיים, צעד שבאופן פרדוקסלי שידרג להם את רמת החיים.

עם זאת, מסתבר כי גם מי שמצהיר בראש חוצות שאין לו שום צורך ברכב, מדי פעם צריך להיעזר באותה המצאה גאונית ששינתה את פני העולם.

אפשר תמיד לנסות לנדב חבר עם אוטו, לקחת את הרכב של ההורים או לבקש טובה מהשכנה ששמרתם לה על החתולה, אבל בשנים האחרונות לא חייבים לעשות קומבינות ובפני מי שצריך להתארגן על גלגלים קיימות, במיוחד ברחבי גוש דן, מספר אופציות יעילות ובאופן מפתיע לא כל כך יקרות למילוי את הצורך הזה, ואפילו די בקלות.

נינט טייב על קורקינט (צילום: אלעד דיין)
קורקינט זה נחמד בעיר אבל קצת לא נוח כשצריך לחפש גן אירועים|צילום: אלעד דיין
נהג האוטובוס קנה פיצוחים. ארכיון (צילום: חדשות 2)
התחבורה הציבורית בארץ מתקשה לתת מענה מלא |צילום: חדשות 2

הראשונים לעלות על הפוטנציאל הזה היו היזמים של חברת CAR2GO שהבינו שחברות ההשכרה המסורתיות לא מספקות מענה לצורך הנקודתי של ישראלים במכונית כאן, עכשיו ולזמן קצוב.

החברה שהוקמה ב-2009 מציעה להצטרף לקהל לקוחותיה בעבור תשלום חד פעמי של 145 שקלים ודמי מינוי חודשיים משתנים (בין 14 ל-195 שקלים) בהתאם לאינטנסיביות השימוש של כל לקוח ולקוח. CAR2GO מאפשרת לשכור בקלות רכב גם לזמן ממש קצר, כשבמקום משרד עם שעות עבודה מוגבלות המכוניות של החברה פזורות בחניות מיוחדות ברחבי העיר וזמינות בכל רגע ללקוחות.  

למעשה, מרגע שהצטרפתם למה שב-CAR2GO אוהבים לכנות "חברה לשיתוף כלי רכב" וקיבלתם את הכרטיס החכם שפותח את מכוניות החברה, כל שעליכם לעשות בכל פעם שאתם צריכים רכב הוא להכנס לאתר האינטרנט של החברה או להתקשר למוקד השירות, לבדוק איזה רכב פנוי נמצא לידכם, להזמין אותו וללכת לקחת אותו, בלי טופסיאדה ובזבוז זמן, כשהתשלום הוא באמצעות כרטיס האשראי ומחושב לפי זמן ההשכרה ומספר הקילומטרים שנסעתם.

אין תמונה
לקחת רכב שחונה ליד הבית בכל שעה ובלי טופסיאדה ושעות פעילות מוגבלות

התעריפים משתנים בהתאם לסוגי המינויים ומידת השימוש כשתעריף השכירות נע בין 12-20 שקלים לשעה (או 120 עד 200 שקלים ליום שכירות מלא) לרכבים עירונים מקטגוריית המיני וסופר מיני אליהם מתווסף תשלום בעבור הנסיעה לפי 1.65 שקלים ל-50 הקילומטרים הראשונים ו-95 אג' לכל קילומטר מעבר לכך.
בשעות הלילה, מ-23 עד 7 בבוקר, החברה מציעה הנחה של 50 אחוזים בתעריף לשעה אך בשבתות ובחגים יש תוספת תשלום לכל שעה או יום שכירות (4 שקלים לשעה ו-40 שקלים ליום).

זוג מתחתן בחיפושית (צילום: נעם וינד)
כבר לא צריך לחפש טרמפ בדרך לחתונה |צילום: נעם וינד

מבדיקה שערכנו מול מספר לקוחות שעושים שימוש תדיר בשירות של CAR2GO ניתן לציין שהם מדווחים על רמת שביעות רצון גבוהה תוך מתן נקודות זכות רבות לנוחות ההזמנה והשימוש. הלקוחות מציינים שבמרבית המקרים ניתן לאתר בקלות רכבים זמינים והם נקיים ושמורים במצב טוב. עם זאת, רבים מהלקוחות מציינים שבעוד שלנסיעות קצרות מדובר בשירות נוח, יעיל וזול יחסית, בעת שימוש ארוך יותר או במיוחד כשמרחקי הנסיעה גדולים יחסית הסכום יכול להפוך ללא נמוך בכלל. וכך למשל, בעוד שהשכרת רכב כדי לקפוץ לקניות באיקאה בנתניה יכולה להתגלות כמשתלמת למדי ולעלות לא יותר מ-150 שקלים (שכירות רכב ל-4 שעות באמצע שבוע - 60 שקלים, נסיעה של 50 קילומטרים לפי 1.65 ועוד 10 קילומטרים לפי 95 א"ג – 90 שקלים), שכירות רכב לנסיעה להורים בצפון לארוחת בשבת או בחג יכולה להגיע בקלות להגיע לקרוב ל-400 שקלים ללקוח ממוצע (שכירות רכב ל-8 שעות לפי תעריף סופ"ש 152 שקלים ועוד 200 ק"מ מהם 50 לפי 1.65 שקלים לקילומטר ועוד 150 קילומטרים לפי 95 אגורות - 225 שקלים) אמנם צריך לזכור שהסכום הזה כולל את מחיר הדלק שעומד בנסיעה שכזו על כ-120 שקלים אבל עדיין מדובר כבר בסכום לא כל כך נמוך.

בשלב מסוים, עם עליית הפופולריות ומספר המנויים של CAR2GO, גם חברות ההשכרה הגדולות הבינו שהן לא יכולות לעמוד מהצד וגם אם בחלק מהן יש המציינים שהשכרת רכב ליום בודד היא לא באמת משתלמת בעבור החברה מרביתן מציעות היום לא מעט שירותים ממוקדים כדי להתחרות בשירותים של CAR2GO .

אמנם בסעיפי הנוחות והזמינות הן לא תמיד ממש מסוגלות להתחרות, אבל בסעיף המחיר כמה מהן מציעות עסקאות אטרקטיביות ביותר.

חברות הליסינג מורידות את מחירי הרכבים (צילום: חדשות 2)
אפשרות להשכרה לקוויקי בשעות הערב |צילום: חדשות 2
כך למשל באוויס מציעים שירות שנקרא "קוויקי" המציע אפשרות להשכרת רכב לשעות הערב (מ-16 ועד 9 למחרת) ב-121 שקלים לערב או לסופ"ש, משישי עד ראשון, ב-222 שקלים. בחברה מציינים שהלקוחות מקבלים את המכונית מתודלקת ונדרשים גם להחזיר אותה באותו מצב ושהמחיר כולל מע"מ וכיסוי ביטוחי אך לא תקף בתקופת ביקושים כמו שיא הקיץ.

באוויס מציינים כי ניתן לבצע הזמנות (ואף ליהנות ממחירים מוזלים) באתר האינטרנט של החברה וכי האיסוף מתבצע מסניפי החברה ברחבי הארץ הפעילים בין 8 בבוקר ל-18. בנוסף  ניתן לקבל גם שירות הבאה ואיסוף של הרכב מהבית בתוספת תשלום.

בחברת שלמה SIXT מציעים השכרת רכב ידני מקטגורית הסופר מיני ב-140 שקלים ליום, כשבשכירות של מעל לשבוע המחיר יורד ל-116 שקלים ליום. המחירים כוללים 250 קילומטרים ליום (לא כולל עלות הדלק) ובהשכרה מעל ל-3 ימים אין הגבלת קילומטרים.

החברה מציעה גם מבצעי סופ"ש משישי עד ראשון ב-203 שקלים לחבילה הכוללת עד 300 קילומטרים או 232 שקלים ועד 500 קילומטרים. כל המחירים כוללים מע"מ וכיסוי ביטוחי וכנהוג בחברת השכרה הלקוחות מקבלים מיכל דלק מלא ומתבקשים להחזיר אותו באותו המצב.

ב-SIXT מציינים שבתקופת הקיץ (15.7 ועד 25.8) המחיר גבוה ב-46 שקלים ליום, אך עם זאת מציעים מבצעים מיוחדים לחגים הקרובים כמו 3 ימים בראש השנה ב-350 שקלים ללא הגבלת קילומטרים ו-9 ימים בסוכות ב-950 שקלים גם ללא הגבלת קילומטרים. עוד מוסיפים בסיקסט שניתן להזמין רכבים און ליין או באמצעות הטלפון בהתראה מינימלית של 3 שעות. לרשות החברה 28 סניפים בפריסה ארצית הפעילים בין 8 ל-18 בימי אמצע השבוע ועד 12 בשישי וערבי חג. הסניף בנמל התעופה בן גוריון פעיל 24/7 וסניף שדה דב פעיל מדי יום עד שעות הערב המאוחרות.

אין תמונה
- SIXT מבצעים מיוחדים בסופי שבוע ובחגים

ב"הרץ" מציעים מכונית סופר מיני אוטומטית במחיר בסיסי של 140 שקלים ליום כשבחברה מציינים שבשכירות לתקופות ארוכות של מעל לשבוע המחיר ליום יורד משמעותית, אך בתקופת חגים וביקושי שיא יש תוספת למחיר השכירות הסטנדרטי.

בשכירות קצרה של עד יומיים מכסת הקילומטרים עומדת על 250 ליום ובשכירות ארוכה יותר אין הגבלת קילומטרים. ניתן להזמין מכוניות בטלפון, דרך סוכנים או באתר האינטרנט של החברה בהתראה של מינימום שעתיים מראש. האיסוף מסניפי החברה השונים בשעות הפעילות, בין 8 ל-18 בימים א' עד ה' ועד 14 בשישי וערבי חג.

חברת "קל אוטו" מציעה שכירות של רכב מיני ידני ב-99 שקלים ליום ורכב סופר מיני אוטומטי לסופשבוע ארוך מחמישי ועד ראשון ב-399 שקלים, אך עם זאת מציינת שבתקופת שיא כמו מועדי ישראל וחודשי  הקיץ התעריפים גבוהים בכ-25 אחוזים בממוצע. המחירים כוללים מע"מ וכיסוי ביטוחי ועד 200 קילומטרים ליום (לא כולל עלות הדלק) לשכירות של עד שלושה ימים וללא הגבלה בשכירות ארוכה יותר.

בשלב זה לא ניתן לבצע הזמנה דרך אתר האינטרנט של החברה אך ניתן להשאיר פרטים למוקד. שעות הפעילות בסניפים הם בין 8 ל-18 כשהסניף בכפר טרומן, בסמוך לנתב"ג, פעיל 24 שעות ביממה והסניף בשדה דב פעיל בין 6:30 ל 23:00. ניתן גם להזמין איסוף או החזרה של הרכב עד הבית בתוספת תשלום.

ליסינג - מגרש מכירות (צילום: נעם וינד)
השכרת רכב בישראל - יותר זול ממה שנוטים לחשוב|צילום: נעם וינד

כפי שניתן לראות, חברות ההשכרה השונות עשו מאמצים כדי לייצר, במגבלות אופי הפעילות שלהן, הצעות אטרקטיביות שלא פעם יכולות להיות בסופו של דבר אף זולות מהמחירים של CAR2GO שאליהם יש גם להוסיף את דמי המינוי החודשיים ועלות הרישום הראשונית.

עם זאת, יש לקחת בחשבון שבניגוד לתמחור של CAR2GO התעריפים של חברות ההשכרה לא כוללים את עלות הדלק, עניין של בערך 60 אגורות לקילומטר לפי צריכת דלק ריאלית של 13 קילומטרים לליטר בממוצע במכונית סופר מיני אוטומטית ומחירי הדלק הנוכחיים, וכן מצריכים איסוף והחזרה של הרכב מתחנות השירות של החברות השונות ברחבי הערים.

בכל מקרה, בעוד שרבים מאיתנו המתבססים על שמועות ונתונים מימים עברו בטוחים ששכירות רכב היא עניין יקר ובלתי נגיש, המציאות העדכנית מספרת אחרת ומציעה מגוון אפשרויות להצטייד בקלות ברכב לתקופה קצרה במחיר שהוא ממש לא בשמיים.

טבלה השכרת רכב

>> לטייל עם הבית - הכל על טיולי קרוואנים מעבר לים

>> לכל כתבות הצרכנות 
>> חיים הכט ממשיך לחפש אנשי מקצוע צדיקים - התכנית יצאת צדיק, ימי שני ב- 21:00 בערוץ 2.