שברולט קרוז סטיישן
תצורת המרכב הכי שימושית שיש
על אף שמדובר ככל הנראה ברכב האידיאלי למשפחה, כזה המציע מספיק מקום לילדים, לקניות, לאופניים שרכשתם עם משבר גיל ה-40 ואפילו לכלב, במשך שנים רבות הישראלים ראו ברכב בתצורת סטיישן משהו מוקצה ולא נחשק המזוהה עם אינסטלטורים ומשפחות מרובות ילדים ממגזרים מסוימים. בשאר העולם המצב היה קצת שונה וסטיישנים תמיד זכו לפופולריות גבוהה יחסית בזכות השימושיות והפרקטיות, אבל מאחר שסבלו לרוב ממראה מגושם ומאוד לא נחשק עד לפני מספר שנים גם בנכר הם נתפסו כסוג של קנס שיש לשלם על התאהבות שהובילה לחבורת זאטוטים.

בשנים האחרונות משהו השתנה. יתכן כי זה העיצוב של גרסאות הסטיישן שהפך דינמי ונאה מבעבר ויתכן שלאנשים לא נותרה יותר ברירה עם עלויות האחזקה הגבוהות של רכבי פנאי מחד והצורך, בעידן של עגלות ילדים בגודל סופר סייז, בנפח אחסון גדול ששום סדאן או האצ'בק לא יכולות לספק.

המציאות החדשה הובילה לפריחה בסגמנט שכמעט לא היה קיים כאן רק לפני 4 שנים וכל העת עוד ועוד סטיישנים נוחתים על כבישי ארצנו - משברולט קרוז וקיה סיד שינסו לתת פייט ללהיטי מכירות כמו פורד פוקוס טורר ויונדאי i30cw, דרך משפחתיות מנהלים במרכב סטיישן כמו מאזדה 6 ויונדאי i40 וכלה ברכבי פאר ראוותנים כמו מרצדס CLS שוטינג ברייק.
אגב, למרות הפופולריות הגוברת ועל אף שכולם יודעים שמדובר בתצורת סטיישן, הקופירייטרים של היצרנים עושים כל מאמץ כדי למצוא מגוון שמות חלופיים ונחשקים יותר לכאורה לגרסאות מרכב אלו.

מרבית הרוכשים מן הסתם יבחרו להסתפק בסטיישן סטנדרטית ושימושית אבל יש מי שחושבים שבחירה ברכב שימושי היא לא סיבה לוותר על תשוקת הנהיגה והרצון להשחיז פניות פה ושם.

יונדאי i30 סטיישן (צילום: מולי גומא)
יונדאי i30CW - אחד הלהיטים בקטגוריה |צילום: מולי גומא

קבלו חמשה רכבי סטיישן שפשוט עושים לנו חשק:

מרצדס CLS שוטינג ברייק
מרצדס הייתה יצרנית הפרימיום הראשונה להציג את תצורת הסדאן קופה עם הדור הראשון של ה-CLS המרהיבה ב-2004. לאחר שאודי וב.מ.וו חיקו אותה בלי בושה (A7 ו-6 גרנד טוריסמו) במרצדס החליטו שוב לחדש ולפני כשנה את חשפו את ה-CLS בתצורת מרכב נוספת וחדשה – סטיישן קופה.
ה-CLS שוטינג ברייק, לדעת רבים, נחשבת לסטיישן היפה ביותר המיוצרת כיום ויש לציין שלבד מהעיצוב החיצוני גם תא הנוסעים ובעיקר תא המטען המוצע עם אופציה לגימור עץ לרצפה - מרהיבים. גרסת 63 AMG  הנמצאת בפסגת ההיצע כוללת מנוע וי 8 כפול מגדשים המפיק 585 כ"ס שמאיצים את הסופר סטיישן למהירות תלת ספרתית בתוך 3.7 שניות מה שהופך אותה (יחד עם ה-E63 וואגון) למכונית הסטיישן המהירה בעולם.

מרצדס
הסטיישן-קופה הראשונה


אלפא 156
GTA ספורט וואגון
עם כל הכבוד לשוטינג ברייק, האילטקים עדיין נחשבים למובילים בכל הנוגע לעיצוב, ולדעת רבים מי שנחשבת לסטיישן הנאה בעולם היא האלפא 156 בגרסת GTA ספורט וואגון מתחילת המילניום. גרסה זו מצליחה לשלב בצורה מושלמת בין עיצוב סקסי ושרירי (גרסאת ה-GTA מצוידת בפגושים נפוחים, מרכב מונמך, חצאיות צד וחישוקים גדולים עם צמיגים נמוכי חתך).

ה-GTA סטיישן גובתה גם בתוכן ספורטיבי ועם 250 כ"ס ממנוע 3.2 ליטר V6 היא הייתה מהירה (6.3 שניות למאה קמ"ש ו-250 קמ"ש מרביים) וגם מהנה לנהיגה, בדיוק כמו שאלפא צריכה להיות.

אלפא 156
אלפא 156 - עיצוב מושלם וביצועים שעושים חשק


קאדילק CTS-V סטיישן
דגמי V של ה-CTS הציעו מאז הדור הראשון ב-2004 ביצועים ויכולת דינמית שלא נפלו (ולעיתים אף עלו) מאלה של מכוניות הספורט-סאלון הגרמניות, ב(כמעט) חצי מחיר. בדור הנוכחי קאדילק הציגה את ה-CTS-V עם 556 כ"ס ממנוע V8 בעל מגדש על שהגיע מהשברולט קורבט והעניק למכונמית ביצועים לוהטים כמו 4 שניות במאוץ למאה קמ"ש ומהירות מרבית של 300 קמ"ש. לפני כשנה וחצי האמריקאים החליטו להציע את מפלצת הביצועים הזו גם במרכב סטיישן ועם אופציה לגיר ידני(!) בשילוב שהוא אולי הקונטרסט הקיצוני ביותר לסטיישנים האמריקאים של פעם עם המראה רבוע, צדודית עם עיטורי פורמייקה בגימור דמוי עץ, דונמים של פח, מנועים עצלים ומתלים רכים מדי שעושים מחלת ים.

אין תמונה
הכי רחוק מסטיישן אמריקאית של פעם

פורד פוקוס ST סטיישן
פורד פוקוס ST היא אחת המכוניות שיותר אהבנו בזמן האחרון. היא נראית כמו זו של השכן, אבל חמה לפחות כמו הבת שלו. יש בה שילוב נדיר בין יכולת ספורטיבית והנאה מנהיגה מבלי לשלם מחיר גדול מדי בנוחות השימוש היומיומית כמו שפעם מכוניות עם ביצועים שכאלו היו דורשות. באירופה ה-ST מוצעת גם במרכב סטיישן (בנוסף להאצ'בק 5 דלתות המשווקת כאן), אך דווקא "דלק מוטורס" יבואנית פורד, ככל הנראה האחראית המרכזית לפופולריות הגבוהה של מכוניות הסטיישן בארץ, אינה מציעה את ה-ST הכוחנית בתצורת מרכב זו.  

פורד ST
כמו שיש לכולם מליסינג אבל עם ביצועים לוהטים

וולוו 740 טורבו וואגון
יש לה מראה רבוע וסקס אפיל של טנק מרכבה והיא ככל הנראה המכונית האחרונה שהייתם מעלים בדעתכם בהקשר של נהיגה וביצועים. אבל לצד גרסאות מנועים מעלות פיהוק, הוולוו 740 סטיישן משנות ה-80 הוצעה גם בגרסת טורבו כוחנית שביחס לתקופה הציגה ביצועים מרשימים למדי. בארצות הברית  היא זכתה לכינוי "פרארי עם 7 מקומות", הרבה בזכות מסע פרסום מסיבי של וולוו באותן שנים בו הועמדה ה-740 לצד מכוניות הספורט של התקופה. בנוסף היא היתה הסטיישן הראשונה להשתתף (ובהצלחה מרובה) במרוצי SCCA (המקבילה האמריקאית למרוצי מכוניות הטורינג האירופאים).

וולוו ישנה
הטנק עם מנוע עצבני

 >> הסטיישן של פרארי