כביש איילון (צילום: אורטל דהן)
פתאום כולם נזכרים שבנובמבר מגיע החורף|צילום: אורטל דהן
למרות שעל פי לוח השנה אנו כבר נמצאים לגמרי בחורף ועל אף  שעברנו כבר מספר מערכות חורפיות לא מבוטלות, המערכת החורפית שתוקפת את המדינה כעת תופסת לא מעט אנשים שעדיין לא הקדישו  יותר מדי תשומת לב להכנת רכבם לחורף, זאת על אף שאיגוד המוסכים והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יצאו לא מכבר במבצע "הכן רכבך לחורף" במסגרתו נערכות בדיקות של תקינות מערכות הרכב בחינם במוסכים המורשים.

משום מה, למרבית הנהגים בדיקת חורף לרכב נשמעת כמו דבר ארכאי בערך כמו פינת העצות של ג'ו קריידן בתוכנית הרכב "על גלגלים" בערוץ הראשון, אבל מסתבר שגם במכוניות מודרנית ומתקדמות יש צורך להתכונן בכל שנה לעונה הגשומה ויש חשיבות עצומה לבדיקה של תקינות מערכות הרכב -  מהמגבים, דרך מערכות הבטיחות האלקטרוניות ועד לצמיגים.

דווקא רמת האמינות הגבוהה יחסית של המכוניות המודרניות גורמת לרבים לא לתת באופן תדיר תשומת לב מספקת למכלולי הרכב השונים ולא פעם אותה שאננות עלולה לגבות מחיר כבד.

מארגני מבצע "הכן רכבך לחורף" מציינים שבשנים קודמות בלא פחות מרבע מכלל הרכבים, כולל כאלה ממודלים מתקדמים יחסית, שנבדקו נתגלו לקויים שדרשו תיקון כלשהו. אגב, כדי להימנע מתחושה שהמוסכניקים מנצלים את המבצע כדי לבצע תיקונים מיותרים מומלץ, כמו בכל פעם שאתם צריכים לבקר במוסך, ללכת לבעלי מקצוע שקיבלתם עליהם המלצה מחברים או מאתרים דוגמת מידרג, מארגני המבצע מדגישים שבכל מקרה של ספק הנהגים תמיד מוזמנים לבצע בדיקה במוסך נוסף.

בכל מקרה, גם אם שרדתם את המערכות החורפיות הקודמות בשלום ולמרות שרבים בוודאי חשבו לדחות כבר את הבדיקה לחורף הבא יש כמה דברים שאתם חייבים לתת להם תשומת לב מיוחדת לפני שאתם יוצאים שוב, אפילו פעם אחת, לדרך ביום חורפי.

מוסך (צילום: נעם וינד)
בדיקות חורף חינם במוסכים המורשים|צילום: נעם וינד

צמיגים
הכבישים במדינת ישראל לא ערוכים לחורף. קצת גשם וכל הכבישים הופכים לנהרות, בורות נפערים וכל השמן והלכלוך, שנאגר פשוט צף למעלה. וחווית הנהיגה שלנו הופכת לחלקלקה.

צמיגים מהווים את הקשר היחידי של הרכב עם הכביש ובחורף יש משנה תוקף למצבם. חשוב מאוד להקפיד להימנע משימוש בצמיגים שחוקים בהם עומק החריצים גבולי ועומד על פחות מ-4 מילימטרים. צמיגים כאלה  לא באמת מסוגלים לפנות את המים שעל הכביש וגורמים לאיבוד אחיזה מסוכן של הרכב מוקדם מהצפוי.

גם צמיגים בני יותר משלוש שנים או כאלה שעברו מעל ל-80 אלף קילומטרים, אפילו שאם מבחינה ויזואלית הם נראים במצב טוב, עשו את שלהם ועשויים להתגלות כמסוכנים ברגע האמת. המומחים של אתר מידרג מדגישים, כי גם ברכב עם צמיגים תקינים חשוב מאוד להקפיד לבדוק בכל כמה שבועות שלחץ האוויר תקין.

מגבים
לאותו אביזר פשוט שעלותו לרוב לא עולה על כמה עשרות שקלים יש חשיבות עצומה לראות טובה ביום גשום.
לרוב, בשל תנאי הקיץ הישראלי, הגומי של המגבים נוטה להתייבש די במהירות וגם אם הוא נראה שלם לא פעם יכולת פינוי המים שלו יורדת בצורה משמעותית. לרוב גם מגבים בני שנתיים לא מצליחים לנקות כראוי את השמשות ורצוי להחליפם.

במידה ואתם רוצים לבדוק את מצב המגבים ניתן לשפוך כמות מכובדת של מים על השמשה – אם המגבים מצליחים לפנות את המים בפעולה אחת הם ככל הנראה תקינים אך אם הם משאירים סימנים או מים על החלון יש להחליף אותם בהקדם.

מכוניות בכביש ביום חורף, מכוניות,כביש,רטוב,יום (צילום: החדשות 2)
גם דבר פעוט כמו מגבים לא תקינים משפיע על בטיחות הנסיעה|צילום: החדשות 2

כיוון פרונט
אם אתם מרגשים שהרכב מושך לצד מסוים, במידה שזיהיתם שחיקה לא אחידה בצמיגים ובמיוחד אם חוויתם תחושה מפחידה של אובדן שליטה בהגה או חוסר היגוי במעבר על קטעים מוצפים בכביש, סביר להניח שיש בעיה בכיוון הפרונט של הרכב. התיקון אינו יקר ורצוי לבצעו בהקדם האפשרי.

בלמים ומערכות עזר
המכונאים של מידרג מדגישים במיוחד את תחזוקת מערכת הבלמים של הרכב בה אסור לחסוך אף פעם ובשום עונה, אבל גם אם עיגלתם פינות בקיץ והחלטתם למשוך עוד קצת רפידות בלם שחוקות, בחורף, כשהיעילות של מערכת הבלימה יורדת, חשוב מאוד לא לקחת שום צ'אנסים ולהחליף כל חלק שחוק במערכת זו.

רעשים בעת בלימה ודוושת בלם שמרגישה "ספוגית" הם סימנים ברורים למערכת שחוקה שמחייבת תיקון. אל תתפשרו על תחליפים זולים ממקור עלום ואל תנסו לחסוך. אמנם ההבדל בין רפידות מקוריות לבין רפידות זולות עשוי להגיע למאות שקלים אבל חסכון כזה עלול להתגלות ברגע האמת כהבדל בין עצירה בבטחה לבין תאונה קשה.

בנוסף, אם בלוח המחוונים דולקת באופן קבוע נורת אזהרה עם סימון של בלמים או כיתוב ABS, סביר להניח שיש במערכת תקלה וברגע האמת היא לא תתפקד כראהחשיבות של מערכת ה-ABS בחורף עצומה ומאפשרת לעצור בבטחה גם כשהכביש חלק ולכן רצוי מאוד לתקן את המערכת מצילת החיים הזאת. לעתים מדובר בתיקון לא יקר במיוחד שיכול להסתכם במאות בודדות של שקלים.

אין תמונה
הקפידו על תקינות הבלמים

תאורה
כשרוב היום חשוך, צריך פנסים קדמיים טובים שיאירו לנו את הדרך מעבר לכך נסיעה באורות דולקים מגדילה באופן משמעותי את הנראות שלכם בימים חורפיים בהם הראות לקויה ועל כן רצוי להפעיל אורות בכל נסיעה חורפית - גם בשטח עירוני.

אבל לפנסי הרכב יש נטייה לצאת מאיזון. נורה שיצאה מהמקום, התקנה לא טובה או מכות קטנות יכולות להסיט את אור הפנס ולכוון אותו לצדדים או למעלה במקום קדימה. כתוצאה, הנהגים המסכנים, לפנינו בכביש, ייתקלו באור בוהק, שיפריע להם בזמן הנהיגה ואף עלול לגרום להם לתאונה. כיוון פנסים במוסך יפתור את הבעיה והמחיר חינם ברוב המקרים.

בעיה שנפוצה יותר ברכבים חדשים היא דהייה של הפנסים. בתחילת שנות ה -2000, החלו לייצר את פנסי הרכב מפלסטיק במקום מזכוכית. הפלסטיק מקטין את הפגיעה בהולכי רגל בזמן תאונה אבל הוא לא כל כך מגיב טוב לחום. חשיפה מרובה לשמש, גורמת לפלסטיק להפוך לעמום ולכן, מה שמחליש את עוצמת התאורה. ליטוש, יחזיר את הברק לפנסים. עלות הליטוש, נעה בין 150 ל – 400 שקלים, תלוי בסוג הפנס.

בנוסף, חשוב לבדוק את תקינותן של מערכות פנסי האיתות והבלימה אשר מעניקים למשתמשי הדרך השונים התרעה מבעוד מועד באשר לכוונתכם ומאפשרים להם להגיב, גם בתנאי דרך בעייתיים, בהתאם ובזמן.

קרייזלר PT קרוזר (צילום: נעם וינד)
בתנאי אור בעייתיים אורות דולקים משפרים את הראות והנראות |צילום: נעם וינד

איך לנהוג בחורף

החורף הישראלי מצליח תמיד להפתיע, המרווחים הגדולים בין הגשמים גורמים לכך שהגשם בהרבה מקרים, גם בשיא החורף, מרגיש כמו 'גשם ראשון', וכולל אספלט חלקלק ומסוכן במיוחד כתוצאה מערבוב בין מי הגשמים לשכבת שמן מנועים שהצטברה על הכביש.

בעת נהיגה בחורף, גם אם ממש קר בחוץ, הקפידו שלא ללבוש מעילים אובגדים כבדים אחרים שיקשו על חופש התנועה ותפעול הרכב והשאירו תמיד חלון מעט פתוח כדי למנוע הצטברות אדים בחלל הרכב וכדי להזרים אוויר טרי לאוטו.

אם בכל זאת הצטברו אדים על השמשה, מומלץ להדליק את המאוור על עוצמה גבוהה תוך כדי בחירה של הזרמת אוויר חיצוני ולכוון את זרימת האוויר לשמשה. ניתן לזרז פעולת ההפשרה באופן משמעותי על ידי הפעלה במקביל של המזגן. כמו כן, רצוי לדעת שבתנאי חורף, בעת נסיעה עם חימום פועל, עלולה להווצר אווירה מרדימה ורצוי שיהיו גורמים כמו מוסיקה טובה, מלווה, משקה מרענן וכו' שיעזרו לכם לשמור על ערנות

בעת נהיגה חורפית גם במהירויות לא גבוהות ובמקומות שאתם רגילים לנסוע בהם מדי יום עלולות להיווצר סכנות ולכן כדאי תמיד, אפילו אם אתם ממהרים במיוחד, לנהוג במתינות ובזהירות רבה, לפחות 10-15 קמ"ש פחות מהמהירות בה אתם רגילים לנסוע. בנוסף הימנעו ככל האפשר מבלימות חדות, האצות חזקות, פניות מהירות או מעבר חד בין נתיבים. שימרו מרחק! כמו שצריך לשמור על מהירות נמוכה יותר, כך חשוב ביותר לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שלפניכם. במצב גשום, מרחקי הבלימה מתארכים באופן משמעותי לעומת תנאים יבשים ויש לצפות ליותר הפתעות בדרך שיחייבו בלימה פתאומית.

הגשם חוזר (צילום: חדשות 2)
בחורף צריך לנהוג אחרת|צילום: חדשות 2

בלימות והחלקות
מרבית המכוניות מצוידות במערכת ABS למניעת נעילת גלגלים. בעוד שבכביש יבש המערכת אינה מתערבת בדרך כלל, בתנאי חורף ובדרך עם אחיזה מוגבלת, בהחלט יתכן שתרגישו בפעולתה. אין צורך להיבהל, רעשים ורעידות בדוושת הבלם הם חלק מהפעולה התקינה של המערכת וגם שהם מופיעים עליכם להמשיך וללחוץ בנחישות עד להאטה או בלימה של הרכב.

בתנאים גשומים, הסיכוי להגיע למצב אובדן אחיזה של הרכב על הכביש עולה עד מאוד ולעיתים גם במהירות לא גבוהה הרכב מחליק בצורה מסוכנת. לשמחתנו, החל משנת 2010, כל מכונית חדשה שנמכרת בארץ מצוידת במערכת בקרת אחיזה ESP המסוגלת להתמודד ולהיחלץ ממצבים שכאלה מבלי שתדרשו לעשות דבר אבל, כמו בכל מערכת, לא מדובר בפתרון קסם וגם לה יש מגבלות. לכן, במידה ואתם חשים באובדן אחיזה, רצוי שתדעו להגיב במהירות.

במידה ואתם מרגישים שהרכב שלכם "מיישר" את הפניה (הפנתם את ההגה לכיוון מסוים וחרטום הרכב פונה פחות ממה שהתכוונתם), הרפו בהדרגה מדוושת התאוצה וסובבו את ההגה עוד קצת לכיוון הפניה. לעומת זאת במידה ואתם מרגישים שהחלק האחורי של הרכב בורח החוצה ומתחיל להחליק לכיוון מנוגד לכיוון הפניה, יש לסובב את ההגה לכיוון ההחלקה של החלק האחורי.

בכל מקרה כזה של אובדן אחיזה, הזהרו מתגובות קיצוניות מדי או מבלימות היסטריות שעלולות להחמיר את מצב ההחלקה.

יגואר (צילום: נעם וינד)
למרות מערכות הבקרה המודרניות, כשהכביש רטוב עולה הסיכוי לאיבוד אחיזה|צילום: נעם וינד

שלוליות והצפות
בנהיגה חורפית אתם עלולים להיתקל בשלוליות על הכביש או בכביש מוצף. אמנם, בכל יום רצוי להחזיק שתי ידיים בצורה יציבה על ההגה, אבל בחורף יש לזה משנה חשיבות: כניסה מהירה לקטע מוצף בכביש עלולה לגרום לתחושה של חוסר היגוי. רצוי להאט לפני שלולית על הכביש ולאחוז בהגה היטב. אחרי מעבר מכשול מים וכשהכביש פנוי, לחצו בעדינות כמה פעמים על הבלמים כדי לסלק שאריות מים שאולי הצטברו בבלמים ויכולים לפגום בטיב העצירה.

גם אם יש לכם רכב שטח יש להזהר במעבר בשלוליות עמוקות ובמיוחד במקומות בהם יש הצפות או סחף של מים (כמו במקרים של שטפונות בדרום או בצפון הארץ).

קשה מאוד להעריך את עומק המים ועוצמתם ובכל שנה אנחנו שומעים על הרוגים מיותרים כתוצאה מנהיגה לתוך שטפון. אתם רואים מים זורמים בחוזקה על הכביש? המנעו מלנסות לעבור שם.

סעו בזהירות!

>> החלקה עולמית – חורף על הכביש בשלל ביצועים חובקי עולם

*הנתונים לקוחים מתוך אתר מידרג, המתמחה באיתור בעלי מקצוע אמינים וטובים, על סמך חוות דעת של לקוחות קודמים.

צריך להחליף גלגל? הווישרים צריכים רענון לקראת החורף? לקבלת המלצות לבעל המקצוע המתאים לך לחץ כאן

אתה בעל מקצוע טוב? הגיע הזמן שתתחיל להנות מזה! להצטרפות לבעלי המקצוע של מידרג לחץ כאן

שם התמונה פורד פוקוס ST (צילום: נעם וינד)
ככה לא מומלץ להכנס לשלוליות|צילום: נעם וינד


 _OBJ