מנקה (צילום: EHStock, Istock)
ניקיונות החג בעיצומם|צילום: EHStock, Istock

לא ברור אם אבותינו שקבעו את הלכות הכשרות לקראת הפסח באמת התכוונו לכך שמדינה שלמה תכנס למניית ניקיון שתוציא את תושביה משפיות לקראת החג. 

לנו נראה שאפשר לחזור לפרופורציות – מה, לא ניקיתם כל השנה שכעת אתם צריכים לעשות מבצע חפיף כולל בשילוב כמות של תכשירים כימיקלים גדולה מכל מה שנמצא במאגרי הנשק הלא קונבנציונלי של סדאם חוסיין?

אבל בעוד שכולם עסוקים בניקיונות יסודיים בבית, שמנו לב שאף אחד כמעט לא ממש מדבר על ניקוי הרכב המשפחתי לקראת הפסח.

אמנם, בימי החג דתיים כמובן שלא עושים שימוש ברכב אך בימי חול המועד בהם חלק גדול מתושבי המדינה בחופשה הרכב הוא המקום שבו משפחת ישראלי, ובמיוחד משפחות דתיות ושומרות מסורת, נמצאות יותר זמן מאשר בבית

הרכב לא מתלכלך?  אין בו חמץ?

לא היינו בונים על זה, אם ננסה להזכר איך נראה רכב משפחתי ממוצע, במיוחד כזה של משפחות עם ילדים קטנים נגיע למסקנה, שמעבר לזעזוע, מה שנמצא שם על השטיחים, ריפודי המושבים, דיפוני הדלתות ולמעשה שמסתתר בכל חרך וחריץ יכול להאכיל במקרה חירום משפחה שלמה.

אז איך נפטרים מכל הבלאגן הזה? האם מספיק ביקור בשטיפה אוטומטית או שצריך לעשות בו ביעור חמץ קפדני ולחפש עם נר חמץ בכל פינה כמו בבית?

הרב שלמה אבניר מנסה להרגיע ומביא באתר האינטרנט שלו צרור של עצות ותקנות באשר למה שצריך ולא צריך לנקות לקראת הפסח. בסעיף המתייחס לניקוי הרכב הוא מציין: "מוציאים שטיחים, אוספים לכלוך ביד, אין צורך בשואב אבק. מנקים תאים ומגירות, אין צורך לשפוך מים ולפרק כסאות. בכלל אין צורך לפרק שום דבר עם מברגים. ממה נפשך - אם זה נגיש, אפשר להוציא בלי מברג. ואם אין זה נגיש - לא יצא גם בפסח"

רנו גרנד סניק (צילום: נעם וינד)
שאריות מזון בכל פינה|צילום: נעם וינד

אבל לא בכל הזרמים ביהדות כל כך מקלים עם המנקים. הרב חיים זילבר קצת יותר קפדן אבל עדיין מדגיש "אבק זה לא חמץ, ונראה שמבצעי הנקיון לקראת פסח קצת יצאו מפרופורציות והפכו למשהו תרבותי רחב יותר מאשר הצורך הנקודתי בביעור חמץ".

בכל מקרה הרב זילבר מציין שיש לנקות טוב, לשאוב את הריפודים, להקפיד לשאוב בין החריצים, להרים את המושב האחורי, לשאוב מתחת למושבים הקדמיים ולהקפיד לנקות גם את תאי האחסון ברכב ואת תא המטען. הרב זילבר מציין שאין צורך להרטיב את המושבים ומציין שאפשר להסתפק גם ניקוי בתחנת שטיפה כל עוד מקפידים מעט יותר מהרגיל על הניקיון של פנים הרכב. ומה אם בכל זאת משהו נכנס מתחת לשטיח הרצפה של הרכב? אנו מנסים לברר.  "צריך לפעול בהגיון.כמו שגם בתא המנוע לא צריך לנקות אפילו שיתכן שאיזה מוסכניק אכל מעליו וכמה פרורים של חמץ מצאו להם מנוחה שם", מרגיע הרב זילבר."

הציבור הדתי שלא יכול לטייל בסופי השבוע צפוי לנצל את ימי חול המועד לטיולים ברחבי הארץ. משפחות דתיות רבות לא מחזיקות רכב ואחרות מחזיקות רכב מיושן שלא מתאים לנסיעות ארוכות ועל כן דתיים רבים נוהגים לשוכר מכוניות לימי החג. חברת השכרת הרכב קל אוטו החליטה להתחשב בציבור הדתי ולהכשיר לפסח, באופן קפדני למדי, לא פחות מ-1500 כלי רכב העומדים להשכרה בכל סניפיה. לצורך העניין אתמול אפילו הגיע למשרדי החברה כבוד הרב הראשי לישראל,יונה מצגר, והדריך את  העובדים כיצד להכשיר את כלי הרכב. במסגרת ההדרכה, הסביר מצגר כיצד לבצע את הניקיון המיוחד, אילו חלקים בפנים הרכב יש לפרק כדי לנקות באופן יסודי, והיכן עלולים להסתתר פירורי חמץ ברכב.

לאחר השלמת הניקיון שכולל פירוק חלקים בפנים הרכב והרכבתם מחדש הרכבים יושכרו עם מדבקה “רכב כשר לפסח”.

אין תמונה

איך מנקים את הרכב לכבוד פסח ובכלל

פעם היה ניתן לראות בכל סופשבוע אנשים רבים שוטפים ומנקים את מכוניותיהם, היום מחזה שכזה הפך לנדיר למדי והרוב מסתפקים בביקור במכונות השטיפה האוטומטיות.

לכאורה זה חוסר זמן ומאמץ מיותר אבל מעבר להוצאה הכספית שיכולה להגיע לכמה אלפי שקלים בשנה מרבית מכונות השטיפה האוטומטיות גורמות לנזק לא מבוטל לשכבת הברק של הצבע וגם עושות עליו שריטות קטנות (בולט במיוחד בגוונים כהים)

לכם בהחלט מומלץ לא להתעצל ולנקות בעצמכם את הרכב ורצוי,  כדי לחסוך זמן, לעשות זאת לעיתים קרובות יחסית, משום שכאשר מזניחים ומנקים רק פעם בחודשיים-שלושה הרכב כולו מתכסה בשכבה עבה של לכלוך ותא הנוסעים בכלל מרגיש כמו אחרי הפצצה והניקוי הופך ממשימה פשוטה וקצרה לסיזיפית ומייאשת.

ניקוי פנימי
לקראת הפסח רבים מבינים שיש לנקות את פנים הרכב, אך למעשה הדרך לתא נוסעים שנראה מזמין כל השנה מתחילה מחינוך וממש כמו שבבית אתם מגבילים את הילדים שלכם ולא נותנים להם לאכול חופשי בכל מקום רצוי ללמד אותם שגם הרכב ראוי לקצת כבוד ויש להמנע ככל האפשר מלאכול בו.

מכיוון שבכל זאת יש להניח שגם במשפחות עם משמעת ברזל מדי פעם יאכלו ברכב יש להקפיד, במידה שמשהו התלכלך, לנקות מיד. לכלוך ושאריות מזון, יבש או נוזלי ,החודרים לסיבי הבד ולשטיח והופכים לאחר זמן קצר לכמעט בלתי ניתנים להפרדה. אך גם רכב משפחתי בו לא הקפידו על ניקיון מופתי בהחלט יכול להפוך למקום נעים: בשלב ראשון יש להוציא את שטיחוני הרכב, להקפיד שהלכלוך שעליהם לא ישפך ברכב ולנער אותם. רצוי גם לשטוף אותם ולהשאירם ליבוש בשמש עד שיהיו יבשים לחלוטין.

בחורה עצובה בורוד מחזיקה חומרי ניקוי וספוג קשור לה (צילום: Lise Gagne, Istock)
איך בכלל מתחילים לנקות את כל הבלאגן הזה?|צילום: Lise Gagne, Istock

 לאחר מכן יש לאסוף את האשפה הגדולה (ניירות, עטיפות של חטיפים, בקבוקים, צעצועים ושאר ירקות). כשתא הנוסעים ריק מכל המפגעים הגיע העת לשאוב היטב את הריפודים והשטיחים. מרביתם של השואבים העובדים על  זרם ממצת הרכב חלשים מדי ויתקשו להתמודד עם לכלוך ממשי ולכן רצוי להשתמש בשואב ביתי או בשואב המופעל על מטבעות בתחנת דלק.

כתמים על הריפוד הם משימה לא פשוטה, במיוחד על מושבים בהירים. בכל ניסיון להסיר כתם אפילו קטן יש לנקות את כל המושב (אם מנקים נקודתית נשאר סימן בגבולות הניקוי) בעזרת מטלית שטובלים היטב בדלי עם מים ומעט סבון או נוזל כביסה.

לאחר שעברתם  בצורה אחידה כל המשענת או המסעד יש להשאיר את הרכב פתוח בשמש  במשך מספר שעות עד לייבוש מלא אחרת עלול להיווצר בחלל הרכב ריח רע שיכול להשאר גם שבועות.

בשוק יש גם שלל של תכשירים המייצרים קצף  שאמור להוריד כתמים, רובם בעלי יעילות מוגבלת למדי ובמידה ויש לכם ילדים ומושבי רכב בהירים היינו מציעים לשקול לשים כיסוי למושב. אך רק לאחורי משום שבמרבית המכוניות המודרניות במושבים הקדמיים מותקנות כריות אוויר וכיסויים ישבשו את פעולתן.

מנקים את המכונית (צילום: נעם וינד)
בשוק יש שלל תכשירי ניקוי לרכב לכל מטרה|צילום: נעם וינד

 

ניקוי חיצוני
אמנם לא באמת חייבים לנקות את הרכב מבחוץ לקראת הפסח אבל אם כבר השקעתם וקרצפתם את תא הנוסעים בהחלט שווה להשקיע עוד זמן קצר גם בניקוי החיצוני.

למיומנים, שטיפה חיצונית של רכב היא פעולה פשוטה ומהירה שכוללת 4 שלבים: שטיפה ראשונית מהירה, סיבון, שטיפת הסבון וניגוב.

רכב תמיד שוטפים במקום מוצל אחרת, לא משנה כמה מיומנים תהיו, יכולת הייבוש המהירה של השמש המקומית לא תאפשר לכם להגיע לתוצאה טובה. אין צורך לבזבז כמויות של מים גדולות, את השטיפה הראשונית ניתן לבצע בעזרת דלי או שניים. אפשר לשטוף עם צינור אבל אין צורך בשטיפה ארוכה ומבזבזת מים. אפילו רכב גדול לא צריך לא יותר מדקה של שטיפה ראשונית. לאחר מכן ממלאים דלי עם מים ומעט שמפו ייעודי למכוניות או במקרה הפחות טוב סבון ידיים נוזלי. חשוב להדגיש שכל חומר ניקוי ביתי אחר (כמו אבקת כביסה, סבון כלים, חול ניקוי, אקונומיקה וכדומה) יגרום לנזק לצבע ואסור להשתמש בו.

בעזרת ספוג אמבטיה או סמרטוט כותנה (ולא שום סקוץ'-ברייט או בד לא עדין כמו ג'ינס) עוברים על כל הרכב. במידה והרכב היה מאוד מלוכלך רצוי להחליף את המים בדלי באמצע הפעולה כדי לא למרוח לכלוך. חשוב לא להפריז בכמות הסבון משום ששימוש בכמות גדולה של סבון תקשה על הורדתו מהרכב.  לאחר שגמרתם לסבן יש לשטוף בשנית את הרכב. שוב, אין שום סיבה לבזבז הרבה מים: רכב גדול לא יצריך יותר מ-4-3 דליים או מקסימום שתי דקות עם הצינור כדי להוריד את כל הסבון. אמנם לאחר השטיפה השנייה הרכב נראה לרוב נקי אך כדי להגיע לתוצאה באמת טובה חייבים לייבש את הרכב, רצוי באמצעות מטלית מיקרופייבר, מגבת רחצה גדולה ישנה או בעזרת ג'ילדה שמעט פחות ממולצת.

יונדאי i10
מרבית מכונות השטיפה האוטומטיות גורמות לנזקים לצבע

עוד כמה טיפים חשובים 

ניקוי לכלוך נקודתי

ניסה להרחיק יונים ונפל מהמרפסת (צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2)
לשלשת של ציפורים או שרף עצים עלולים לחדור את שכבת ההגנה של הצבע ולגרום לנזק בלתי הפיך |צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2
ביום,יום, בלי קשר לשטיפת הרכב, במידה וגיליתם על הרכב מזכרת כמו לשלשת של ציפורים או עטלפים או שרף עצים  חשוב מאוד  לנקות את ברגע שרואים שכן אחרת החומציות חודרת את שכבת ההגנה של הצבע ומשארה סימן קבוע ובלתי הפיך.

 חשוב לזכור: אל תנסו לגרד "על יבש" את המזכרת. אמנם יתכן שהיא תרד אבל לא פעם זה יקרה יחד פיסת צבע של הרכב ועל כן בשלב ראשון יש להרטיב היטב את המקום. לוקחים סמרטוט, טובלים אותו בדלי עם מים או יותר טוב מים ומעט סבון, מניחים את הסמרטוט ספוג המים על המקום וממתינים כ-15-20 שניות כדי שהמים ירככו את מה שיש להסיר ואז מנסים בעזרת הסמרטוט הרטוב להסיר את המזכרת. הכל ירד בקלות? יופי!  לא ירד? הרטיבו שוב את הסרטוט בכמות נדיבה של מים וחזרו על הפעולה שוב. בכל מקרה אל תשפשפו בכוח.

תחזוקה לאורך זמן
בדיוק כמו שבני האדם משתמשים בתכשירי הגנה מהשמש הקופחת,  גם הרכב שלכם צריך את עזרתם של כמה תכשירים.

על מנת לשמור על  איכות וברק הצבע למשך שנים יש לעשות ציפוי וקס פעם בחצי שנה. בשוק יש עשרות סוגים של ציפויים שונים במגוון מחירים מ-25 ועד ל-100 שקלים ואף צפונה מכך. לכל אחד יתרונות וחסרונות אך בגדול מרביתם יעשו עבודה לא רעה.
עם זאת, חשוב מאוד להקפיד על כמה כללים בסיסים כי אחרת במקום להגן על צבע הרכב אתם יכולים לגרום לנזק בלתי הפיך שיכול להרוס את הצבע ולגרום להתקלפותו.

פנו לכם לפחות שעה וחצי. אל תעשו וקס כשאתם ממהרים כי החיפזון הזה יכול לעלות לכם ביוקר. וקס מורחים על רכב נקי ורק, אבל רק, בצל מוחלט ומלא וכשמרכב הרכב קר ולא חם.

רצוי למרוח את הרכב בחלקים: כנף, דלת, גג וכיוצא בזה ולהבריק מיד. מריחה של כל הרכב תקשה מאוחר יותר על ההורדה של הוקס שכבר התייבש. חשוב להוריד את הוקס ולהבריק את הרכב היטב. בדקו מכמה זוויות שלא נשארו שאריות ובמידה שיש לכם ספק עברו שוב עם מטלית כותנה נקיה (חולצת טי שירט ישנה מתאימה למשימה במיוחד) על החלק. הקפידו להוריד את כל החומר מהפינות ומהקימורים של הפח.

מנקים את המכונית (צילום: אודליה כהן)
וקס עושים רק בצל מוחלט |צילום: אודליה כהן

בחלקים גדולים החשופים ביום יום לשמש ישירה כמו גג הרכב ומכסה המנוע רצוי למרוח בשני חלקים ולהבריק תוך כדי הקפדה יתרה לא להשאיר שאריות. יש לכם ספק? הבריקו שוב! עדין מקנן ספק? סיימו למרוח ולהבריק את כל הרכב ושטפו אותו. זה אמנם יעממם מעט את הברק הראשוני אבל יוריד שאריות וקס מסוכנות.

 על מנת למנוע פיצוצים ולשמור על חלקי הפלסטיק והסקאי של הרכב,  לפחות אחת למספר חודשים יש למרוח או להתיז עליהם חומר הגנה והברקה לפלסטיק. ישנם בשוק חומרים ברמות שונות אך חשוב להקפיד לאחר ההתזה למרוח את החומר ולהוריד שאריות מצגים כמו לוח השעונים או מסך הפיקוד בעזרת מטלית נקיה שלא משאירה סיבים.

אם השקעתם במושבי עור, על מנת לשמור על מראה יוקרתי למשך שנים חייבים לפחות פעמיים בשנה למרוח חומרים ייעודיים לעור שמקנים לו גמישות ומונעים פיצוצים והתיישנות מהירה של הריפוד היוקרתי.

 בהצלחה! וחג שמח 

>> ניקיון זה טוב אבל נראה שבעל המרצדס החדשה הזאת קצת נסחף כששטף את פנים הרכב עם צינור בלחץ גבוה