ניסאן ג'וק (צילום: נעם וינד)
ניסאן ג'וק - כולם רוצים להדמות לו|צילום: נעם וינד
אתמול הודיעה שברולט על השקתו הקרובה של רכב פנאי קטן מימדים בשם טראקס שיצטרף לקרובי משפחתו האופל מוקה והביואיק אנקור שנחשפו בראשית השנה, פורד הציגה לפני מספר שבועות את האקוספורט וגם כמה דגמי קונספט דוגמת פיג'ו אורבן קרוסאובר, יונדאי קרב, סאנגיאנג XIV2 ואפילו ה-MG אייקון מבית SAIC הסינית זכו לכותרות לאחרונה. המשותף לכולם הוא שהם צפויים להגיע בעתיד (מי הקרוב ביותר ומי הקצת יותר רחוק) ליצור, כשעל הכוונת שלהם מסומנת מטרה אחת ברורה – ניסאן ג'וק. 

אז מה יש בו בג'וק הזה שגורם לכולם לרצות להדמות לו?

האם ההצלחה שלו מגיעה בגלל או למרות העיצוב הלא שגרתי בו הוא מתהדר?
האם מה שגורם ללקוחות להתאהב בו היא הישיבה המוגבהת שמעניקה את התחושה שהם על הגובה או המתכון שמציע אפקט הגעה מקסימלי בתמורה למחיר נמוך יחסית?
את התשובות לשאלות הללו יצטרכו לתת המתחרים שבקרוב יתחילו להציף את השווקים, מי עם דגש על סעיף העיצוב, מי על ניחוחות שטח כוחניים ומי על שימושיות מקסימלית. 

שאלה נוספת שבוודאי מטרידה בעיקר את סופרי האפונים במחלקות הפיננסיות של יצרני הרכב היא האם מדובר באופנה נקודתית, חולפת ומוגבלת בהיקפה שתאלץ את כל המצטרפים החדשים להיאבק עם הג'וק על נתח באותה עוגה לא כל כך גדולה או האם זהו שוק חדש ושוקק שגדל בהתמדה ורק מחכה לעוד ועוד דגמים חדשים.

ניסאן ג'וק (צילום: נעם וינד)
שלל שיבוטים בדרך |צילום: נעם וינד

מדריך חרקים – הזנים החדשים של המקקים שיתקפו את הכבישים

 למי שעוד לא הבין, שיבוטי ג'וקים רבים עומדים לתקוף אתנו בקרוב ומכיוון שנראה שאתם לא רצים בהיסטריה להביא את המיכל של ה-K300 כדאי שתכירו את הזנים השונים שבקרוב ימלאו את כבישינו.

 למרות ההבדלים הרבים בדגשים של כל יצרן רכב בפרויקט כזה, נראה שיש כמה תכונות משותפות שמנחות את צוותי הפיתוח של כל היצרנים כמו למשל נתון אורך של קצת יותר מ-4 מטרים, התבססות על פלטפורמה קיימת (לרוב של דגמי סופר מיני), שימוש במכלולי מדף המבטיחים עלויות לא גבוהות, הקפדה על אחיזת כביש ועלויות אחזקה של מכונית רגילה, ישיבה מוגבהת יחסית וכמובן נראות מקסימלית.

הראשונים שיערערו את שליטתו הבלעדית של הג'וק בסגמנט שהמציא יהיו האופל מוקה והביואיק אנקור המבוססים על פלטפורמת האופל קורסה ועושים בימים אלה את צעדיהם הראשונים על פסי היצור.
הצמד נבדל אחד מהשני בעיצוב החזית ובהיצע המנועים והאבזור אך זהה בקונספט הכללי שמציג עיצוב פחות אקסטרווגנטי מזה של הג'וק ומשתמש בעיקר במאפיינים המוכרים לנו מקרוס-אוברים אחרים, רק בגודל קטן יותר.
בג'נרל מוטורס מבטיחים שבניגוד לג'וק, האנקור והמוקה, עם נתון אורך של 430 סנטימטרים, יציעו חלל תא נוסעים ומטען שיוכל לספק משפחה.

ג'יפונים
אופל מוקה - דומה לקרוסאוברים מוכרים רק קטן יותר

האנקור של ביואיק שמיועד בעיקר לשוק האמריקאי יוצע עם מנוע הטורבו המוכר מהקרוז, תיבת הילוכים אוטומטית, אבזור עשיר ו-10 כריות אוויר.

המוקה של אופל יציע מגוון מנועי דיזל ובנזין בעיקר בשילוב תיבה ידנית, מערכת עצור וסע ואופציה להנעה קדמית או כפולה.לארץ המוקה צפוי להגיע במהלך חודשי הקיץ ככל הנראה בגרסת הנעה קדמית ומנוע 1.4 מוגדש טורבו המפיק 140 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית.

אתמול, כאמור, נחשף הטראקס של שברולט שגם הוא מתבסס על פלטפורמת הקורסה והתכנון שבבסיס האופל מוקה והביואיק אנקור אך מהתמונה היחידה שפורסמה בשלב זה נראה כי גרסת שברולט לג'יפון העירוני תציג מראה מעט יותר תפוח וכוחני שיעניק לו יציבה קצת יותר בולטת בשטח. החשיפה הרשמית צפויה להתרחש בתערוכת פריז ויש להניח שהוא יגיע במהלך השנה הבאה לישראל.

 

ג'יפונים
שברולט טראקס - נוכחות כוחנית יותר מאשר לאופל מוקה והביואיק אנקור

לפני מספר שבועות חשפה פורד את גרסת היצור של הג'יפון הקומפקטי שלה. מדובר ברכב שיקרא אקוספורט ובקרוב יתחיל יצורו, בשלב ראשון במפעלים במזרח ובדרום אמריקה. האקוספורט מבוסס על פלטפורמת הפורד פיאסטה ומציג פרונט גבוה רבוע עם כונס אוויר טרפזי אדיר מימדים, צדודית עם פסי הגנה רחבים מפלסטיק שחור ואחוריים שגם יצביעו על ניחוחות שטח ברורים עם פגוש אגרסיבי ואופציה לגלגל חלופי המותקן על דלת תא המטען.

האקוספורט יגיע בשלב ראשון עם אופציה לבחירה בין שתי יחידות הנעה: דיזל בנפח 1.5 ליטרים המפיק 109 נכ"ס ובנזין עם מנוע האקובוסט החדש בנפח ליטר שמפיק בעזרת מגדש טורבו 120 כ"ס ויוצע עם תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית רובוטית כפולת מצמדים.

השיווק בתחילת הדרך יתמקד בעיקר בסין, הודו ודרום אמריקה אך בהמשך פורד מתכננת להציע את רכב הפנאי הקטן במאה שווקים שונים מסביב לגלובוס.

 

ג'יפונים
פורד אקוספורט - אלמנטים עיצוביים מרכבי שטח של ממש

 דגם הקונספט "אורבן קרוסאובר" של פיג'ו נחשף לפני מספר שבועות בתערוכת בייג'ין אך למרות שהוא מוגדר כקונספט הוא נראה מבושל למדי ומוכן ליצור.

האורבן קרוסאובר מבוסס על פלטפורמת ה-208 ומשתמש גם בשפת העיצוב העדכנית של האריה השואג שנחשפה בסופר מיני החדשה של החברה עם חזית המצוידת בפנסים צרים המשוכים לאחור, צדודית הכוללת מספר קימורי פח המעניקים מראה זורם ואחוריים עם פנסים בעיצוב יחודי המשתלב בקימורי הצד של הרכב.
בשלב זה, לבד ממימדים המצביעים על אורך של 414 ס"מ (בדומה לניסאן ג'וק), פיג'ו לא פרסמה יותר מדי פרטים ועל פי הערכות האורבן קרוסאובר יהפוך בדרך ליצור ל-2008 ויחשף באופן רשמי במגרש הביתי של החברה הצרפתית  בתערוכת פריז בסתיו. 

ג'יפונים
פיג'ו אורבן קרוסאובר - ג'יפון על בסיס ה-208 החדשה
 

כבר לפני יותר משנה יונדאי הודיעה לכולם שאין לה שום כוונה לעמוד מהצד לנוכח הצלחת הג'יפון האורבני של ניסאן וחשפה בתערוכת דטרויט דגם תצוגה בשם קרב (בעברית – אבן שפת המדרכה), ככל הנראה כביטוי לאתגרי השטח עימם הוא אמור להתמודד.

הקרב מעוצב מאוד ועושה שימוש בשפה העיצובית שיונדאי מכנה "פיסול זורם". אחד ממעצבי הדגם אף הגדיל ואמר ש"העולם מעולם לא ראה קווים עיצוביים כאלה באף מכונית בעבר", אך אנו משום מה מזהים דמיון בולט מאוד לניסאן ג'וק כששני כלי הרכב חולקים קו מותניים גבוה, פרונט הכולל פנסים דקים הנמתחים לאורך קווי המתאר של מכסה המנוע, סבכה קדמית בולטת ודלת אחורית קטנת מימדים. דגם התצוגה צויד במנוע בנפח 1.6 ליטר מוגדש טורבו המפיק 175 כ"ס וכן במערכת "עצור וסע" שמכבה את המנוע בזמן עמידה ואמורה, לפי יונדאי, להביא לצריכת דלק ממוצעת של כ-15 ק"מ לליטר.

בשלב זה לא ברור מתי יגיע הקרב ליצור אך יש להניח שכאשר זה יקרה יוצעו גרסאות מנועים נוספות, ככל הנראה צנועות יותר.

 

אין תמונה

הקונספט מבית סאנגיונג הקוריאנית המכונה בשם XIV-2 מציג מראה המשלב בין עיצוב ספורט-קופה כוחני, מרכב 3 דלתות מוגבה, גלגלים גדולים, כנפיים תפוחות, אחוריים אגרסיביים עם דפיוזר ענק וגג רך נפתח העשוי ברזנט וניתן לקיפול כולל השמשה האחורית, בדומה לגג המצוי בפיאט 500C.

 בחברה הקטנה המתמחה בעיקר ברכבי פנאי מדווחים על מימדים צנועים עם אורך כללי של 4.1 מטרים, ויתור על יכולת שטח ושילוב מנועי בנזין או דיזל בנפח 1.6 ליטרים שיעמדו בתקנות זיהום האוויר המחמירות ביותר.

 לפי עיצוב דגם הקונספט נראה שה- XIV-2 עוד רחוק באופן יחסי מיצור ועושה רושם שהוא יעבור עוד אי אלו עדכונים עד שיגיע לכביש אך למרות זאת היבואנית בישראל, חברת טלקאר, טוענת שקרוס-אובר קטן מימדים של סאנגיונג צפוי להגיע לשווקים כבר במהלך השנה הבאה.

ג'יפונים
סאנגיונג XIV2 - עיצוב בולט וגג בד מתקפל

SAIC הסינית שרכשה לפני מספר שנים את רובר האנגלית ומשווקת למערב (וישראל) מכוניות תחת מותג הספורט לשעבר של רובר - MG - חשפה בתערוכת בייג'ין את דגם התצוגה אייקון.

הקונספט מציג שילוב מעניין בין ניחוחות רטרו לדגמי MG היסטוריים כמו MGB ו-MGA עם חזית הכוללת תא מנוע זוויתי וארוך יחסית וכנפיים בולטות עם פנסים עגולים וכן אלמנטים מודרניים יותר השואבים השראה מדגמי פנאי עכשוויים.

בשלב זה הוצגה גרסת 3 דלתות בלבד המציעה 2 שורות מושבים ואופציה להפוך את המכונית בלחיצת כפתור אחת לדו מושבית עם חלל מטען מכובד. האייקון מבוסס על הפלטפורמה של ה- MG 5המשפחתית וצפוי לעשות שימוש במנועי 4 צילינדרים מוגדשי טורבו שיוצעו עם תיבות הילוכים ידניות או אוטומטיות.
בשלב זה ב-SAIC לא מתחייבים על מועד מדויק של הפיכת הקונספט לדגם ביצור סדרתי אך הערכות מדברות על תחילת 2014.

ג'יפונים
MG אייקון - הרבה השראה מדגמי הספורט הקלאסיים של MG

מקורות בעולם הרכב מציינים שגם שמות שלא הוזכרו כאן דוגמת זה של יצרן הרכב הגדול באירופה – קונצרן פולקסווגן ויצרנים נוספים בהחלט נמצאים בימים אלה בעיצומו של תהליך פיתוח של תשובה הולמת למקק היפני.

>> מבחן דרכים ניסאן ג'וק