משאית האינטרנשיונל הענקית הגיחה פתאום מהאופק, שועטת לעברי ב-70 קמ"ש כשבאחוריה נגרר עליו שוכן טנק מרכבה עצום וכבד.

מטעמי ביטחון שדה לא ניתן לציין את המשקל המדויק של הצמד, אך מדובר בהרבה יותר טונות ממה שאתם מדמיינים, והאמינו לי, עם משקל שכזה אף אדם בר דעת לא היה מעז לצאת לריקוד טנגו זוגי ולבצע את מה שבדיוק התרחש בשניות הבאות כשישראל, נהג הניסוי, הפעיל את הלחץ שנקבע מראש על דוושת הבלמים וביצע תמרון התחמקות ממכשול במסלול הסלאלום. הטנק על הנגרר התנדנד לצדדים בכוח צנטריפוגלי שיש להניח כי המהנדסים בתע"ש או בחברה שתכננה את הנגרר, שהיה הפעם מושא הבדיקה, לא שיערו שיאלצו אי פעם לעמוד בו - אבל שרד.

רכב צבאי (צילום: דובר צה
כמו מבחני הדרכים שאנו עורכים, רק על מדים |צילום: דובר צה"ל

עוד ב-mako רכבב
גיוס לכולם? הרכבים שגם באזרחות תרגישו בצבא  
ג'יפ וויליס 1951 מול רוביקון 2013  
כלי הרכב האהוב ביותר על לוחמי גרילה 

הסיטואציה ההזויה הזאת ועוד אי אלו ניסויים שונים ומשונים שלא נותנים הנחות לכלים נגלו לעינינו בביקור שערכנו לאחרונה בנס"א - יחידת הניסויים של חטיבת הטכנולוגיה של צבא היבשה אשר בוחנת את כל הציוד החדש שנכנס לשירות בצה"ל - מנשק, רק"מ (רכב קרבי משוריין), אמצעי אופטיקה ואלקטרוניקה ועד כלי רכב.

החבר'ה הטובים
מהנדסי הניסוי של רס"ן אביב ינקו לא מחייכים והבעת הפנים שלהם נשארה רצינית וחתומה לאורך כל היום ששהיתי במחיצתם. אלה אנשים שלוקחים את העבודה שלהם ברצינות תהומית השמורה כנראה רק למי שנשבעים אמונים לספר החוקים של ניוטון.
מחלקת הרכב של חיל החימוש אחראית לבחון ולאשר לנסיעה כל רכב שעולה על מדים ומתגייס לצבא - מג'יפ סופה למפקדים, דרך משאיות תובלה וכלה ברכבים המסווגים ביותר של היחידות המיוחדות וגופי ביטחון אחרים שיוצאים למבצעים חשאיים בכל רחבי הגלובוס.

יחידת הניסויים של צה
סדרת עינויים קשה לכל רכב שנבחן |צילום: דובר צה"ל

היחידה גם אחראית על המלצות הרכש לכלי רכב חדשים (אך הם ממש לא מתעסקים ברכבי הליסינג הצמודים של הקצינים) והם יודעים לבחון לעומק את כלל היכולות של כל כלי עם גלגלים בשלל פרמטרים - מעבירות בשטח, דרך התנהגות הכביש, מידת הארגונומיות של תא הנוסעים, צריכת הדלק בתנאי אמת ואפילו בחינה של עד כמה הרכב מעייף לנהיגה עבור החייל, ונראה שהם עושים זאת לא פחות טוב, ובמקרים מסוימים אף יותר, מהבדיקות שעושים מיטב יצרני הרכב.

עם זאת, השאלה שמיד עולה היא מדוע צריך בכלל יחידה כזו עם כוח אדם איכותי (מהנדסי מכונות, נהגי מבחן מיומנים, מנהלי ניסוי וכו') ומתחם משוכלל כל כך, כשבעצם כיום כל כלי הרכב הנקנים על ידי הצבא נבדקים לעומק הרבה לפני שהגיעו לפס הייצור במפעלי יצרניות הרכבים?

יחידת הניסויים של צה
לאחר ניסוי שכזה נדרשות שעות על שעות כדי לנתח את הנתונים שנאספו|צילום: דובר צה"ל

לטענת אנשי היחידה הצורך הזה נובע מאחר שדרישות הצבא לעיתים שונות מאוד מאלו עבורן תוכנן הרכב במקור וזה עוד לפני שמזכירים את תנאי השימוש ומזג האוויר הקשים הרבה יותר מאשר בשוק האזרחי ואת הצורך להתקין ציוד מיוחד או לשאת משקל רב יותר מהמותר במפרט.

וכך, ממש כמו שבמטוסי קרב ונשק בצה"ל לא מסתמכים אף פעם כעיוורים על קטלוג היצרן, גם בתחום הרכב הצבא משתדל לא להשאיר שום דבר שלא נבדק.

יחידת הניסויים של צה
כאן בוחנים הכל מנוחות בתא הנוסעים ועד לעמידה בזוויות צד קיצוניות |צילום: דובר צה"ל

סדנת התעללות

כל רכב שמגיע למרכז הניסוי עובר, על פי ייעודו, מגוון בדיקות ומבחנים שונים שכוללים מתקנים לבחינת פיתול השלדה, מהלך מתלים, עמידות בפני שיפועי צד על רמפה מתרוממת המסוגלת להגיע לזווית עד 45 מעלות וזה עוד לפני שיוצאים עם הרכב למסלול ההתעללות שכולל מכשולים מעשי ידי אדם כמו מדרגות בטון בגבהים משתנים, שיפוע תלול לטיפוס, שיפוע צד ומסלול מכשולים משובש המשמש כמבחן הישרדות ליכולת המתלים והשלדה לעמוד בעומס גבוה. יש גם מסלול אספלט ארוך ורחב המאפשר לבדוק בלימות חירום ותמרוני התחמקות ומגרש עגול ורחב ידיים הבוחן את מידת היציבות בפניה במגוון רדיוסים בו אנו חוזים במיומנות הבלתי רגילה של נהגי הניסוי שבאדישות מצליחים להגיע לגבול ההתהפכות של רכב ממוגן וכבד כמו האמר או סופה, מרימים את גלגליהם באוויר, אך חוזרים לקרקע בטוחה ברגע.

יחידת הניסויים של צה
ביחידה אין דבר כזה לעגל פה פינות או לעשות קיצורי דרך|צילום: דובר צה"ל

עם זאת, כאן לא מסתפקים במיומנויות נהיגה ותחושות ואת הנתונים אוספים חיישנים המותקנים ברכבי הניסוי ומודדים תאוצה אורכית וצדית בהשוואה למהירות ולזווית ההגה, שבשילוב צילום וידאו של כל הניסוי מאפשרים לצוות המהנדסים והבוחנים לנתח הכל לפרטי פרטים ולהוציא אנליזה מדויקת של מגבלות הרכב לפני שהוא מאושר לשימוש או נשלח למקצה שיפורים.

יתרה מזאת, כיום ביחידה לא בוחנים רק את הרכבים ובין היתר נמדדות גם התנודות השונות שחווה גוף הנהג בזמן השימוש כדי לקבוע כמה שעות וכמה ימים ניתן לנהוג בכל דגם מבלי להתעייף או לגרום נזק לגוף.

יחידת הניסויים של צה
היחידה בוחנת כל רכב בכל מגוון תנאי השטח עימם יפגש במבלך השירות |צילום: דובר צה"ל

נושמים אבק
אפשר להסתכל על החבר'ה של נס"א כטכנוקרטים שיודעים לבחון נתונים בתנאים סטריליים ולמלא טבלאות אקסל, אבל בפועל נראה כי ליחידה מגיעים רק אנשים שחיים רכב ומוטוריקה מגיל ינקות ורואים בתפקיד שלהם שליחות כזו שמביאה אותם לא פעם לצאת מהתנאים הנוחים בבסיס לבחינות בעומק השטח הנמשכות לעיתים שבועות בתנאי כביש ושטח משתנים.

כך למשל, יום אחרי שחזינו בצוות הבדיקה בוחן בתנאים סטריליים את היכולת של משאית הנגרר עם הטנק שהוזכרה בתחילת הכתבה, אנשי היחידה יצאו לצפון הארץ לשבוע שלם על מנת לבצע בחינה מעמיקה של כל המערכות של הנגרר והמשאית בתנאי אמת בכל העליות והירידות שמובילות לרמת הגולן.

יחידת הניסויים של צה
צילום: דובר צה"ל

זו עוד משימה קלה יחסית, ובמידה ומדובר ברכב שטח חדש צוות הניסוי נדרש לבחון את הכלי בכל מגוון הקרקעות איתן הוא עלול להתמודד במהלך השירות - מחולות חלוצה, דרך הנחלים בערבה, הפודרה בבקעת עובדה, הבוץ בעמק יזרעאל והסלעים ברמת הגולן, וזה לא נגמר גם כאן, לאחר ניסוי שכזה נדרשות שעות על שעות כדי לנתח את הנתונים שנאספו.

"רק אחרי שאנחנו בוחנים את הכלים בצורה מדוקדקת שכזו ניתן להבטיח שהכלי באמת יכול לבצע את כל המשימות הייעודית שלו בצורה בטוחה ויעילה", מסביר רס"ן ינקו לנוכח המבט המופתע שלי למשמע כמות "העינויים" שעובר כל אחד מהרכבים הנבדקים על ידי היחידה. "בניגוד לאופי החפיפניקי שמייחסים לא פעם לישראלים לפחות אצלנו אין דבר כזה לעגל פה פינות או לעשות קיצורי דרך", מסכם ינקו.

_OBJ

הביקור בסדנת נס"א חשף אותי לרמת בחינה ודקדוק שאינם מאפיינים את ההוויה הישראלית ובכלל מדינה נטולת תעשיית רכב ויתכן שאילולא הנוף והשמש הכל כך ארצישראלים סביר להניח שהייתי בטוח שהגעתי למתחם ניסויים של יצרן רכב גרמני.

מעבר לגאווה אמיתית, אין ספק שבצו המילואים הבא ארגיש הרבה יותר בטוח מאחורי ההגה של הרכב הצה"לי אחרי שהבנתי מה עברו כל כלי הרכב האלה לפני הגיוס.

 

_OBJ

צפו ברכב ה"הגיוני והצנוע" שרכש שוורצנגר