ישראל כץ. ממשיך במאבק (צילום: חדשות 2)
ריח של בחירות באוויר? |צילום: חדשות 2
שר התחבורה, ישראל כץ, מנסה מזה זמן להצטייר כבעל אג'נדה חברתית ולנוכח הפרסומים האחרונים על הגברה משמעותית בתחום אכיפת המהירות ושלל מצלמות חדשות שנפרסות בימים אלה בכבישים, זיהה, חודש לפני הבחירות, את הזעם ההולך וגובר בקרב הציבור והחליט, בניסיון להמתיק את הגלולה המרה, להודיע על העלאה קרובה של מהירות הנהיגה המותרת בכמה כבישים ברחבי הארץ ובראשם בכביש 6.

אגב, זו אינה הפעם הראשונה ששר התחבורה נוקט בדרך פעולה זו ולפני שנתיים, לאחר שנענה בשלילה לבקשתו לדחות את החלתו של פרויקט מצלמות המהירות החדשות עד לבחינת הנושא מחדש, מיהר לנצל את סמכותו ולאמץ מסקנות של צוות מקצועי של מהנדסי תנועה בראשות אינג' רן זילברשטיין ולהעלות את מהירות הנסיעה המותרת בחלק מהכבישים הבין עירוניים ל-100 ואף ל-110 קמ"ש.

כעת, כאמור, הוא עושה זאת שוב ומעלה את רף המהירות המותרת בכבישי ישראל לעד 120 קמ"ש. מהירות זו תהיה חוקית לנוסעים בכביש 6 ומכיוון שנהוג, מסיבות הקשורות במרווחי סטייה אפשריים של אמצעי האכיפה ודיוק של מדי המהירות במכוניות השונות, לא לקנוס את מי שנוסע עד 10 אחוזים מעל המהירות המותרת למעשה בפועל ניתן יהיה לנסוע בכביש 6 במהירות של 130 קמ"ש מבלי לחשוש לקבל דו"ח.

לפי החישוב העקום הזה, בקטעים בהם הועלתה המהירות החוקית ל-110 קמ"ש (חלק מכביש החוף, חלקים מכביש ירושלים תל אביב, כביש 471 ועוד כמה קילומטרים ספורים ברחבי הארץ), למעשה ניתן יהיה לנסוע במהירות של 120 קמ"ש מבלי לחשוש לגורל הרישיון. האם בה לציון גואל? לא בדיוק.

כביש איילון (צילום: אורטל דהן)
בא לציון גואל? |צילום: אורטל דהן

הכשרת המצב הקיים ממילא 

כדי להבין מדוע נושא המהירות המותרת מטריד כל כך הרבה אנשים צריך לחזור כ-40 שנה אחורה, לימים בהם נקבעו מגבלות המהירות הנהוגות עד היום ברוב המוחלט של כבישי ישראל. באותה תקופה היו בארץ מעט מאוד כבישים בין עירוניים מרובי נתיבים ומחלפים והמכוניות שהיו נפוצות כאן היו סוסיתא, קונטסה, פיאט 127 או מקסימום פורד אסקורט, שבעליהן התרגשו כשהן הצליחו לעלות את הקסטל מבלי להתחמם.

40 שנה ויותר קדימה וכל המכוניות המודרניות, אפילו הבסיסיות שבהן, מציגות רמות אחיזה, ביצועים ובטיחות שאין ביניהן לבין אותם כלי תחבורה מיושנים דבר ובהתאם לכך מאפשרות שיוט נינוח ובטוח במהירויות שבעבר נראו דמיוניות.

מרבית עברייני המהירות של המאה ה-21 אינה חוליגנים שמנסים "לסגור סקאלה" אלא אנשים נורמטיביים ושומרי חוק, כמוני וכמוך, שפשוט משייטים בלי להרגיש ביותר מ-120 קמ"ש - לא בגלל שהם רוצים לקרוע את הכביש אלא בגלל שתנאי הדרך, התנועה מסביב והמכונית המודרנית מאפשרים זאת בבטחה. כך למעשה, השינוי הוא לא יותר מאשר הכשרת המצב הקיים בכבישים כבר שנים רבות.

אין תמונה
גם דודות וסבתות הפכו לעבריניות תנועה

 כולם מעדיפים שהנהגים ימשיכו לעבור על החוק 

בניגוד לדעה הרווחת, נראה כי למשטרת התנועה המצב הזה מאוד נוח והיא כבר שנים מנצלת את הצפצוף של האנשים על החוק כדי ליצור מקור הכנסה קל שמתמקד באכיפת מהירות במקומות בהם הפרצה קוראת - לא רק לגנב.

גם הרשויות לא רוצות באמת לגרום לנו לנסוע לאט יותר. אם היו רוצות היו יכולות לעשות כן על ידי שימוש באמצעים כמו מצלמות לחישוב מהירות ממוצעת בקטעי כביש מסוימים, קופסאות שחורות בכלי רכב המתעדות עבירות מהירות חמורות, וזה עוד לפני שהזכרנו שניתן די בקלות להגביל אלקטרונית את המהירות המקסימלית בכל רכב שנמכר בארץ.

למעשה, הרשויות מעדיפות שנמשיך לנסוע מהר ונאפשר להן להמשיך לגבות קנסות באופן רנדומלי בהתאם לחור שצריך למלא בתקציב המדינה.

 לפני כשנתיים, כפי שהוזכר להעיל, הועלתה המהירות החוקית בכמה קטעי כביש במדינת ישראל וראו זה פלא - באף אחד מאותם כבישים לא נרשמה עלייה במספר תאונות הדרכים ובאחדים מהם הייתה אפילו ירידה במספר התאונות, ככל הנראה משום שהנהגים סוף סוף יכלו להתרכז בנהיגה ולא במד המהירות ובחיפוש ניידות בצד הדרך.

במשטרת התנועה יודעים מזה שנים שמהירות מופרזת מהמותר בחוק (בניגוד למהירות מופרזת לתנאי הדרך במקרה של גשם או ראות לקויה) גורמת רק לאחוזים בודדים מכלל התאונות אך נוח להם להציג פעילות נרחבת שמגובה במספר דוחות רב בכל משמרת במקום להפגין נוכחות אפקטיבית הרבה יותר, אבל פחות מכניסה, בכבישים מסוכנים באמת ובאכיפת עבירות שמסכנות את משתמשי הדרך. 

מכמונת לייזר (תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2)
במשטרת התנועה מעדיפים שנמשיך לנסוע מהר ולעשות להם חיים קלים |תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2

מעט מדי מאוחר מדי 

מרמור האזרחים על האכיפה האינטנסיבית מדי של חוקי המהירות אינו נחלתה הבלעדית של הארץ המובטחת וניתן לציין שבכל העולם מצלמות המהירות נחשבות למטרד מעיק במיוחד, אך עם זאת במרבית מדינות המערב המהירות החוקית (בשונה מהחישוב הישראלי העקום של המהירות בפועל בתוספת מרווח הסטייה) בכבישים מהירים עומדת כבר שנים על בין 120-130 קמ"ש ויש להזכיר גם מדינות כמו איטליה בה מותר לנסוע 150 קמ"ש וגרמניה בה אין הגבלת מהירות בכלל.

אנחנו כאן ב-mako רכב בהחלט מברכים על הצעד של שר התחבורה שיאפשר לרבים מאיתנו לצאת לכבישים ולא להיות כל הזמן עבריינים בעל כורחנו, אבל  הבעיה היא שזה פשוט מעט מדי ומאוחר מדי ובפועל זה יביא להמשך הצפצוף הקולקטיבי על החוק, לזלזול במשטרת התנועה וללידתם של עוד דורות של נהגים שיקבלו את המסר שעבריינות תנועה היא תופעה לגיטימית ומתבקשת.

התקנות החדשות למעשה ממשיכות להכשיר את התייחסות לחוק כהמלצה בלבד. הבעיה היא שברגע שאתה מתרגל להתייחס לחוקי התנועה כך, הדרך לעגל פינות גם במקומות אחרים - לא לעצור לגמרי ליד תמרור עצור, לעקוף "בקטנה" על קו לבן או לגנוב את הרמזור קצרה מאוד, ולצערנו, בניגוד לנסיעה בכמה קמ"ש מעל המותר, גם מאוד מסוכנת.

נתיבי איילון בלילה (צילום: עודד קרני)
הסכנה היא שכאשר מתרגלים לעבור על החוק בתחום המהירות זה זולג גם לתחומים מסוכנים יותר |צילום: עודד קרני

 >> מדריך: איפה אפשר לתת גז מעבר לים