2014 בפתח: מד
תפס אתכם שוטר - לא תמיד הכל אבוד|צילום: דב קנטור ועופר עבודי, משטרת ישראל
א', תושב מרכז הארץ ורופא בבית חולים גדול, כבר כמעט השלים עם כך שהוא הולך לאבד את רישיון הנהיגה שלו לשנתיים. הכל התחיל לפני כשנה, כששוטרי משטרת התנועה עצרו אותו לבדיקה שגרתית כשהיה ברכב בדרכו חזרה מבילוי בבר. 

לבד מבדיקת רישיונות השוטרים ביקשו מ-א' לעשות בדיקת שכרות במכשיר 'הינשוף'.

א' טען שאינו שיכור ומאחר שלטענתו בקושי שתה כוסית יין אחת הסכים מיד לבצע את הבדיקה.
תוצאות הבדיקה היו שונות מאוד מהצהרותיו של הנהג וקבעו באופן חד משמעית ש-א' נהג תחת השפעת אלכוהול.
מכוניתו הושבתה ל-30 יום והוגש נגדו כתב אישום חמור לבית משפט לתעבורה.

א', שהעבר התעבורתי שלו יחסית נקי (פרט לכמה דו"חות על מהירות מעל המותר) החליט לשכור את שירותיו של עו"ד המתמחה בתחום התעבורה.

עורך הדין קיבל לידיו את תיק החקירה, צילם את המסמכים ונדהם לגלות שחסר שם מסמך המאשר שהפיה של מכשיר הינשוף הוחלפה בחדשה בטרם נדרש א' לבצע את הבדיקה, כלומר לא ברור שאף נהג לפני א' לא נשף לאותה פיה.

בדיקת הינשוף הציגה ממצאים חריגים (צילום: דב קנטור ועופר עבודי, משטרת ישראל)
הרבה פעמים השוטרים מפשלים בפרטים טכניים שמערערים את אמינות המדידה |צילום: דב קנטור ועופר עבודי, משטרת ישראל

התובע המשטרתי אישר שאכן לא צורף מסמך המאשר שהפיה הוחלפה בינשוף והסכים למחוק את כתב האישום נגד א' ולהחזיר לו את רישיון הנהיגה.

"הבעיה היא שמרבית הנהגים אינם מודעים לזכויות הבסיסיות שלהם ואין להם ידע לגבי סעיפי החוק הנוגעים להפעלת המכשירים בהם נעזרת המשטרה למדוד מהירות או שכרות ובהתאם לכך לעיתים מורשעים על לא עוול בכפם.
נכון, לכאורה מדובר בעניינים טכניים אבל אי הקפדה עליהם עשויה להשפיע על תוצאות המדידה ומדובר בדברים שהם חלק נכבד מהראיות בתיק שעלולות להשפיע על חייהם של הנהגים", טוען עו"ד יאיר גרוס, מומחה לדיני תעבורה.

אלכוהול

מעצרה של הדוגמנית עמית מכטינגר לפני שבועיים, לאחר שעל פי החשד נהגה תחת השפעת אלכוהול, לווה ברעש תקשורתי גדול אבל למעשה כל אזרח עלול למצוא את עצמו בסיטואציה דומה מבלי יכולת להתגונן, כי בכל זאת למשטרה יש לכאורה את כל ההוכחות "על הנייר" שהוא נהג בשכרות.

אז מה צריך לעשות כשנעצרים בפעם הראשונה בגין חשד לנהיגה בשכרות ואיך ניתן לצאת מזה בשלום?

- לא להתנגד לבדיקת הינשוף. התנגדות עלולה להוביל את החשד שנהגתם בשכרות ולרוב השופטים עלולים להרשיע אתכם ולשלול לכם את הרישיון לפחות ל-24 חודשים.

- החלפת פיית ינשוף: אם הוגש כתב אישום, יש לדרוש מהתובע המשטרתי להציג בבית המשפט מסמך המעיד על כך שפיית הינשוף הוחלפה ושנשפתם בפיה חדשה (אי הצגת מסמך המעיד על החלפת הפיה עשוי להעלות ספקות באשר לאמינות הבדיקה שכן במידה שנשפתם בפיה שנבדק אחר נשף בה לפניכם יתכן והממצאים המיוחסים לכם מושפעים מאדי האלכוהול שהצטברו בפיה).

שירי מימון עושה בדיקת ינשוף (צילום: אלעד דיין)
אם הפיה לא הוחלפה, יתכן שהתוצאות יושפעו מהבדיקות הקודמות |צילום: אלעד דיין

- לבקש מהתובע מסמכים המעידים על כיול מכשיר הינשוף על פי הוראות היצרן בתחילת המשמרת ובסיומה. לא פעם שוטרי תנועה לא מבצעים את הכיול בכלל או לא בהתאם להנחיות מסיבות טכניות כאלה ואחרות ואין ספק שזה יכול לשחק לטובתכם במשפט.

- עוד משהו בסיסי אבל חשוב מאוד – יש לדרוש לקבל אישור בכתב לכך שהשוטר שרשם את הדו"ח וביצע את כיול המכשיר עבר הסמכה והשתלמות בנושא.

- בדיקת דם: יש נהגים המסרבים לבדיקת ינשוף או לא מסוגלים לבצע את הנשיפה כהלכה והשוטרים מבצעים להם בדיקת דם בתחנת המשטרה או בחדר המיון. דגימת הדם מועברת למבחנה ונשלחת לבדיקת מעבדה – לכאורה מדובר בהליך פשוט אך היו כבר לא מעט מקרים שהמבחנות הועברו באיחור, לעיתים של כמה ימים, למעבדה. היו מקרים שהמדבקות עם פרטי הנהג נעלמו או נפלו ועל כן יש לדרוש את קבלת המבחנה המקורית עם ממצאי הבדיקה והפרטים שלכם עליה כדי להיות בטוחים שלא מדובר במבחנות של נהגים אחרים שנשלחו לבדיקה והיו כבר דברים מעולם. כמו כן, לפני בדיקת הדם השוטרים חייבים לבקש במפורש אישור לבדיקה.

גבר שיכור (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
יש מצבים בהם אין בעיה לזהות שכרות |צילום: אימג'בנק / Thinkstock

סמים

נהיגה תחת השפעת סמים נשמעת לכאורה חמורה ומסוכנת אף יותר מנהיגה בשכרות ובמידה ונתפסתם נוהגים תחת השפעה קיים חשש שאתם עלולים "לבלות" תקופה מסוימת מאחורי סורג ובריח (תלוי בעבר התעבורתי של הנהג). אבל מסתבר שגם מעבירה חמורה זו אפשר לפעמים לחמוק מעונש חמור ולעיתים אף לזכות בזיכוי ובמחיקת כתב אישום, לא מאמינים? קבלו שני מקרים שהתרחשו בשנה האחרונה וימחישו זאת:
במקרה הראשון נהג שככל הנראה נסע תחת השפעת סמים זוכה בסופו של דבר בבית המשפט מאחר שהשוטרים ערכו חיפוש לא חוקי ברכבו.
במקרה השני נהג משאית, שנהג בכביש הערבה כשהוא מסומם זוכה מאחר שנלקחה ממנו בדיקת שתן בניגוד לחוק ולא על פי הנהלים לאחר שהשוטרים איימו עליו.

העולם העשיר ממכר את העולם העני (צילום: CNN)
על המשטרה להוכיח רצף של ראיות שאכן הנהג נסע תחת השפעת סמים|צילום: CNN

והרי כמה כללים חשובים בנוגע לנהיגה תחת השפעה:

- צו חיפוש: במידה ושוטרים עורכים חיפוש במכונית או באופנוע שלכם בעקבות חשד שנסעתם תחת השפעת סמים דרשו שיציגו בפניכם צו חיפוש.

- בדיקת שתן: נהג יכול לסרב לבדיקת שתן אם כל מאפייני הבדיקות הראשוניות הצביעו על כך שאינו מסומם, כלומר עבר בהצלחה 'מבחן הליכה' כשאינו מתנדנד ולא נמצאו אצלו סמים. דגימת שתן בניגוד לנהלים עשויה לסייע לנהג בבית המשפט ולגרום לשופט לפסול את ממצאיה גם אם היא נמצא שהיא נגועה בסמים.

- שרשרת סם: כלומר, על המשטרה להוכיח רצף של ראיות שאכן הנהג נסע תחת השפעת סמים, החל ממציאת הסם וכלה בשיגור המבחנה לבדיקה באופן מיידי. לא פעם אין לתובע 'שרשרת סמים' והנהג מזוכה בבית המשפט.

נמחץ ע
במקרה הזה צו חיפוש כנראה לא באמת נדרש|צילום: דיילי מייל

מהירות

בעוד שהרוב המוחלט של הנהגים מקפיד לא לנהוג בשכרות ובוודאי לא תחת השפעת סמים, כמעט כולנו חוטאים מעת לעת בנהיגה במהירות מעל למותר בחוק. כמעט תמיד בתי המשפט מקבלים את עמדת המשטרה בעבירות מהירות ומרשיעים את הנהגים, אך בהחלט ניתן לדקדק בדקויות ולמצוא נסיבות ראייתיות שעשויות להביא לזיכוי או למחיקת דו"ח המהירות.

- בשלב ראשון, במידה וקיבלתם דו"ח תנועה משוטר ביד אל תחתמו עליו ואל תמסרו תגובה למהירות, שכן ברגעים הראשונים אתם עלולים להודות בדבר שאולי לא באמת עשיתם על כן אל תודו בדבר - במקרים כאלה עדיף לשתוק.

- במידה ונתפסתם במהירות גבוהה והשוטרים מחליטים לעכב אתכם לחקירה בתחנת המשטרה, דרשו שיאפשרו לכם להתקשר להתייעץ עם עו"ד כדי למנוע אפשרות שבתנאי לחץ בחקירה תפלילו את עצמכם.

- נתפסם על ידי מצלמת מהירות או רדאר מולטנובה? - דרשו עותק של הצילום המתעד את המהירות בה נהגתם. לעיתים המשטרה מתקשה לספק גם את הראייה הבסיסית הזאת ומכאן הדרך לזיכוי קצרה.

- במידה שקיבלתם את התמונה יש לוודא שמספר הרכב שלכם ברור ועל הצילום מוטבעת המהירות ותאריך האירוע. כמו כן בדקו אם בצילום מופיעים כלי רכב נוספים מאחר שבמידה ויש עוד כמה כלי רכב אפשר לטעון שתיעוד המהירות מתייחס אליהם.

מצלמת מהירות (צילום: חדשות)
הקפידו לבדוק היטב את הצילום |צילום: חדשות

- אמצעי אכיפה נוסף שהמשטרה עושה בו שימוש כדי לתפוס נהגים ממהרים הוא מכשיר הדבורה – מדובר במערכת מתקדמת המאפשרת לשוטר לקלוט נהג ממהר גם ללא קשר עין וממרחק של יותר מקילומטר. מכשיר זה אינו מצלם את הרכב שביצע את העבירה והדרך להרשעה בבית המשפט תלויה  בעדותו של השוטר שרשם את הדו"ח.

- בית המשפט נוהג להאמין בדרך כלל לשוטרים, אך מאחר שתנאי ההפעלה של הדבורה שונים בתכלית מאכיפה של עברות אחרות בהחלט קיים סיכוי יותר מסביר לזיכוי בעקבות טעות בזיהוי הרכב שביצע את העבירה.

- טווח קליטת המכשיר - הדבורה מסוגלת לקלוט מהירותו של עצם נע (כל עצם) בטווח של כ-1200 מטר מרחק מהניידת. הבעיה היא שבמרבית המקרים טווח זה אינו בשדה הראיה של מפעיל הדבורה וכאן יתכנו טעויות בזיהוי רכב שביצע את העבירה. כך למשל הרכב חייב להיות בודד בטווח הקליטה. על מנת להיות בטוח מעל לכל ספק כי הרכב שנקלט ברדאר הוא זה שבוודאות ביצע את עבירה, המפעיל חייב לוודא כי בטווח שדה הראיה של המפעיל (בטווח קליטת המכשיר כולו), רכב המטרה יהיה בודד לחלוטין ולא היה מסביבו כל עצם נע אחר - לא רכבת, לא מטוסים שטסים נמוך, לא כלי רכב חונים גם בטווח של 50 מטרים מסביבו וגם לא רכב בנתיב הנגדי. בנוסף השוטר חייב להיות מרוכז בנתונים בעת קליטת רכב המטרה ולנעול את מהירות הרכב לאחר 3 שניות שהיא יציבה ולא משתנה.

מכמונת מהירות (צילום: משטרת ישראל)
אל תודו בשום דבר|צילום: משטרת ישראל

- מאחר שבמקרים רבים לא מתקיימים כל התנאים האלה – ניתן לערער לא פעם על אמינות הממצאים ולהביא לביטול הדו"ח.

- כיול מכשירים: בבית המשפט ניתן לדרוש מסמך המצביע על כך שאמצעי האכיפה כוילו ונבדקו בהתאם להוראות היצרן וששוטר התנועה שחתום על הבדיקה הוכשר לכך.

>> אל תגידו לי זה לא יקרה: גם אתם יכולים להיות טל מור הבא