מעצרו הוארך בחמישה ימים. אילוסטרציה (צילום: רויטרס, חדשות)
צילום: רויטרס, חדשות

בשנים האחרונות, כחלק מהמלחמה בארוגני הפשיעה, משטרת ישראל ורשות המסים עושות מאמצים רבים לאיתור נכסים שונים שנרכשו מכספים שנצברו כתוצאה מפעילויות עברייניות שונות או הלבנת הון, החל ממסעדות, בתי קפה, דירות בבנייני מגורים, וילות, חשבונות בנק ועד לכלי רכב יוקרתיים.

בחמש השנים האחרונות אין ספק שרשות המסים והמשטרה בהחלט רשמו הישגים בתחום עם תפיסת נכסים, כולל מאות כלי רכב בשווי של למעלה ממיליארד שקלים שהושגו על ידי משפחות הפשע וסוחרי סמים באמצעות הלבנת הון והעסקת 'קופים' - אנשי קש מטעמם שמנהלים את עסקיהם.
עם זאת, לנוכח המלחמה בחזית הפיננסית גם ראשי ארגוני הפשיעה בישראל והעבריינים הבכירים משתכללים כל העת ומוצאים דרכים מתוחכמות כדי להמשיך לנהל אורח חיים ראוותני המיועד להפגין את עוצמתם לסביבה.

בין היתר, חלק מהעבריינים הקימו בשנים האחרונות עסקים לכאורה חוקיים כמו חברות להלוואות חוץ בנקאיות ועסקים של ניכיון צ'קים.
כדי להמשיך לשמור על רמת חיים גבוהה בחלק מהמקרים העבריינים שוכרים כלי רכב בשיטת הליסינג או דרך חברות השכרה או מגרשים העוסקים בסחר ברכבי פאר משומשים ולא רוכשים באופן רשמי את כלי רכב כדי למנוע אפשרות לעיקולם על ידי המשטרה.

עוד ב-mako רכב
בחן את עצמך: איזה רכב אתה 
עשרת הרכבים שסוחרי סמים אוהבים
צפו: הפתעה מפוצצת בפקק

כך למשל חלק מהעבריינים נוהגים לרכוש כלי רכב במגרשי מכוניות דרך סוחרים ומעט דרך סוכנויות, כשהם דואגים להשאיר את הבעלות על שם המגרש או סוכנות המכוניות וכך לא ניתן לחלט את המכונית.
"העבריינים התאימו את עצמם למצב החדש. הם מאוד יצירתיים ויודעים לאתר דרכים ושיטות כדי להלבין את הכסף במסווה של אנשי עסקים לגיטימיים. אם בעבר הלא רחוק העסקים, הרכוש והכספים של מרבית העבריינים הועברו לחשבונות בנק של קרובי משפחה (הורים, דודים), הרי שהיום העבריינים מעבירים סכומים גדולים לבעלי עסקים לגיטמיים שמשתפים איתם פעולה וכך קשה מאוד להוכיח את הלבנת ההון.
המצב החדש הביא לכך שגם כמות ההחרמות של כלי רכב יוקרתיים ירדה מאוד וברוב המקרים אנו לכל היותר אנחנו מעקלים כלי רכב ישנים מאוד הרשומים על שמם. העבריינים רחוקים מלהיות פראיירים, הם עושים הכול כדי להתיש אותנו ואת הפרקליטות ובחלק מהמקרים אפילו די מצליחים", הסביר בצער קצין משטרה ל-mako.
לדבריו, חלק מהעבריינים באמת מעדיף לנסוע במכוניות ישנות מאוד כדי להטעות את הבלשים ואנשי המודיעין ביחידות המרכזיות וליצור מצגת כאילו אינם מבוססים ואין בכלל טעם לעקוב אחריהם ואחר העסקים שלהם.
"לא פעם נתקלתי בעבריינים מהרמה הבינונית ומעלה שהיו נוסעים במכוניות ישנות של מותגים עממיים כמו רנו, פיג'ו, פיאט או מקסימום מיצובישי כדי שנחשוב שהם מסכנים ושהם בכלל לא שייכים לארגוני פשיעה", גילה קצין משטרה ותיק, "זה חלק מהשיטה שלהם כדי להעלים מאיתנו את העסקים הגדולים שלהם".

עם זאת, על אף שהעבריינים משתדלים לטשטש ככל הניתן עקבות, עדיין יש כלי רכב מסוימים המבוקשים במיוחד על ידם, כך עולה מרשימה אותה גיבשנו יחד עם קציני משטרה ומקורבים לארגוני פשיעה. בצד היוקרתי של הסקאלה ניתן למצוא בעיקר רכבי פנאי של מותגי פרימיום יוקרתיים המציעים יכולות גבוהות, פאר רב ונוכחות שהסביבה לא תפספס.

ב.מ.וו X6
גרסת הקופה-שטח המאוד מוחצנת המבוססת על ה-X5 שעדיין נחשב לסמל סטטוס יוקרתי בקרב העבריינים שמעיד על עוצמה ונוכחות של העבריין בשטח. מחירו של ה-X6 נע בין 270 אלף לשנת 2010 ועד ל-790 אלף שקל לדגם המפואר בשנת 2014. מחירו של ג'יפ ב.מ.וו X5 שנת 2010 עומד על החל מ-250 אלף שקל ועד ל-790 אלף שקל שנת 2014.

אין תמונה
ב.מ.וו X6 - סמל סטטוס יוקרתי שמעיד על עוצמה ונוכחות

מרצדס ML
רכב פנאי שטח שעבריינים מחבבים במיוחד ונחשב למבוקש גם בקרב כאלה שנטשו את עולם הפשע ופתחו עסקים לגיטימיים שאי אפשר מבחינה חוקית לגעת בהם. ה-ML לא מוחצן, מדי משדר נוכחות יוקרתית עם נינוחות של אנשי עסקים לגיטימיים.
מרבית ה-ML נרכשים על ידי עבריינים דרך סוכניות ליבוא אישי או במגרשי מכוניות ברחבי הארץ. מחיר של אקזמפלר חדש נע בין 480 ל-600 אלף בסוכנות הרשמית אך באתרי המכירות לרכבים משומשים ברשת ניתן למצוא לא מעט מציאות כמו רכב משנת 2010 במחיר של 230 אלף שקל ושנת 2014 כמעט חדש במחיר של 375 אלף שקל.

מרצדס
מרצדס ML- מבוקש בקרב מי שרוצים להצטייר כמי שנטשו את עולם הפשע

פורשה קאיין
רכב פנאי-שטח מפואר וספורטיבי שרק מעט מאוד עבריינים כבדים הנמצאים בצמרת ארגוני הפשיעה בישראל יכולים ומרשים לעצמם להחזיק אותו. הקאיין מציע קבינה מרווחת, עיצוב ספורטיבי עם נוכחות ומנועים חזקים. מדובר ברכב שקשה לפספס בנוף המקומי ומסמל עושר, כוח ועוצמה גדולה מאוד. המחיר די יקר - רכב משנת 2010 עולה 450 אלף שקלים ואם תבחרו בחדש תאלצו לשלם בין 650 ל-1.5 מיליון שקלים.

פורשה קאיין GTS בארץ
פורשה ראיין - למי שלא מפחד מנוכחות בולטת בשטח

אודי A8
מותג הפרימיום אודי נחשב במשך שנים לקצת אפרורי ופחות ראוותני ממרצדס ומב.מ.וו ובהתאם לכך זכה לביקושים נמוכים יחסית בקרב עבריינים, אבל בשנים האחרונות זה השתנה ועבריינים מסוימים החלו לרכוש את רכבי המותג דווקא בגלל אותה תדמית מכובדת ופחות מושכת את העין. דיווחים מהשטח מדברים על פופולריות של רכב הפנאי של המותג, ה-Q5, רכב הסאלון-קופה המרשים A7 וגם למכונית עם אפיל של בנקאים כמו A8 הנחשבת גם לסמל סטטוס של כמה עבריינים שמגלגלים בשנה עשרות מיליוני שקלים. המחיר של אודי A8 נע בין 450 אלף שקל לשנת 2010 ועד -1.2 מיליון שקל לדגם הכי מפואר של שנת 2014.

אין תמונה
אודי A8 - מראה של איש עסקים מכובד

פולקסווגן טוארג
רכב פנאי-שטח גדול, מפואר, נוח ולא מושך תשומת לב שהתחבב על חלק קטן מהעבריינים בשנים האחרונות. היתרון שלו הוא בזה שהוא לא מנקר עיניים או גורם לשוטרים אקראיים לחשוב שמדובר בנהגים שקשורים לארגון פשיעה כזה או אחר.
מחירו נע בין 250 אלף שקלים לאקזמפלר שמור מודל 2010 ועד ל-700 אלף שקל לדגם המפואר ביותר, חדש מהניילונים.

אין תמונה
םולקסווגן טוארג - רכב פנאי פאר במסווה לא יותר מדי יוקרתי

עם זאת, כאמור, עבריינים רבים החליטו להוריד פרופיל ולוותר על מכוניות היוקרה לטובת גלגלים מעט יותר צנועים ופחות מנקרי עיניים ובחלק השני אני פוגשים כמה רכבים שנחשבים מבוקשים על עדי עבריינים מדרג הביניים.

מאזדה 6
רכב די מבוקש בקרב קבוצת העבריינים הבינוניים. המשפחתית הגדולה והמאוד נפוצה בארץ של מאזדה נחשבת לאהובה במיוחד - היא לא גורמת לבלשי המשטרה להתמקד בה, מציעה מרווח פנימי טוב, אחיזת כביש טובה, אמינות גבוהה וביצועים לא רעים. בנוסף המחיר אינו יקר במושגים עברייניים: 85 אלף למשומשת במצב מצוין מודל 2010 ועד 197 אלף שקל לדגם המפואר של שנת 2014.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
מאזדה 6- רכב מוצלח ולא מנקר עיניים|צילום: נעם וינד

סקודה סופרב

עבריינים שהשתמשו ברכב זהה לזה שנפוץ כל כך כניידת משטרה מדגם אוקטביה החליטו בחלקם לשדרג לסופרב, הדגם הבכיר יותר של המותג הצ'כי. כמו המאזדה 6 גם הסופרב לא מנקרת עיניים, מציגה יכולות גבוהות על הכביש ומרווח פנים מאוד נדיב. הלוק אפרורי ולא מעורר חשד ולמרות תנאי מחייה טובים שמתקרבים לאלה של רכבי סאלון המחיר לא בשמיים - 130 אלף שקלים למודל 2010 ו-180 עד ל-225 אלף למודל 2014.

סקודה סופרב מתיחת פנים
סקודה סופרב - מרווח מצוין ותדמית אפרורית

טויוטה קאמרי
המכונית המצליחה ביותר של טויוטה באמריקה מציעה מימדים מגודלים, יותר פאר, עוצמה ואבזור ממכוניות מנהלים רגילות אבל עדיין מסתפקת בלוגו לא ראוותני המאפשר למי שחושק בכך לנוע במכונית איכותית שלא בולטת למרחוק כמו ב.מ.וו או מרצדס.
בנוסף, היא נהנית ממוניטין אמינות מצוין ונחשבת לבחירה בהישג יד עבור עבריינים בדרג הבינוני. המחיר לשנת 2010 עומד על כ-130 אלף שקל ולשנת 2014 - כ-230 אלף שקל.

טויוטה קאמרי 2013
- טויוטה קאמרי יוקרה עם לוגו שלא מושך תשומת לב

מיצובישי לנסר
מכונית יחסית זולה ומתאימה בעיקר לעבריינים מדרג נמוך המוגדרים "חיילים". הנוחות והאמינות טובים, המראה כמעט שקוף לחלוטין והמחיר מאפשר למי שעוד לא נהנה מכסף גדול לרכוש אחת שכזאת בלי השאיר בורות בכיסים. המחיר לשנת 2010 כ-65 אלף שקלים ו-125 אלף שקלים יביאו אתכם למכונית מודל 2014.

אין תמונה
מיצובישי לנסר - לא בולטת מדי ומתאימה לאנשי שטח מדרג נמוך יחסית

סיאט איביזה
מכונית בעלת עיצוב צעיר וספורטיבי ותדמית אופנתית. גרסאות ה-TSI מהירות למדי כשצריך וחסכוניות כשרוצים, ועם תג מחיר שמתחיל ב-80 אלף שקלים לגרסה הידנית ומגיע ל-150 בגרסת הקופרה העוצמתית חברים זוטרים בארגוני פשיעה יכולים להרשות לעצמם לרכוש אותה חדשה מהניילונים ולהשאר עם כמה שקלים בכיס לדלק.

סיאט איביזה חוגגת 30
סיאט איביזה - תדמית צעירה ומנועים חזקים