פרח על מכסה טנק הדלק (צילום: istockphoto)
גם העשירים רוצים להצטייד בתדמית ירוקה|צילום: istockphoto

עם צימאון קיצוני לדלק ונתוני פליטת מזהמים סופר גבוהים, במשך שנים מכוניות פאר ורכבי שטח יוקרתיים נחשבו לכלי הרכב הרחוקים ביותר ממודעות סביבתית.
עד לאחרונה זה לא ממש הזיז לקהל רוכשיהם, אבל כעת נראה כי משהו השתנה ועל רקע מאגרי הנפט ההולכים ומצטמצמים בעולם, המשברים הכלכליים הלא פשוטים הפוקדים את האלפיונים, הרצון לצמצם הוצאות ובמיוחד להפגין למראית עין  אכפתיות סביבתית בזמנים בהם שנאת עשירים הפכה פופולרית מתמיד – נולדו בקרב קהל הלקוחות שמסמן בדרך כלל וי על כל רשימת התוספות ביקושים לזן חדש של רכבי פאר עם טוויסט סביבתי.


בעקבות שינוי המגמה, לבד מההצלחה המסחררת שחווה בימים אלה יצרנית רכבי היוקרה החשמליים טסלה עם המודל S שלה, גם יצרנים ותיקים יותר כמו לקסוס, ב.מ.וו, מרצדס ופורשה זיהו את הביקושים והציגו לא מכבר גרסאות היברידיות שזוכות לביקושים ערים לחלק מדגמיהם.

כעת, לכבוד תערוכת פרנקפורט, נחשפים עוד ארבעה דגמים המשלבים בין מותגי יוקרה ליחידות הנעה ידידותית לסביבה.

ספינת הדגל של מרצדס, ה-S קלאס החדשה, מיטיבה במיוחד לתאר את המגמה הזו ולאחר שבמקביל להשקתה לפני מספר חודשים נחשפו ה-S400 הייבריד ו-S300 בלו-טק דיזל הייבריד כעת מצטרפת להיצע גרסה 'ירוקה' נוספת - ה-S500 הייבריד פלאג-אין המשלבת מנוע טורבו בנזין V6 בנפח 3.0 ליטר למנוע חשמלי המספקים יחדיו 436 כ"ס ומאפשרים למכונית הענקית להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות (זמן איטי ב-7 עשיריות השניה מה-S500 הרגילה) בדרך ל-250 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית.

יוקרה היברידית - מרצדס S
נתון של 33.3 קילומטרים לליטר

מצברי ליתיום ויכולת טעינה משקע ביתי מאפשרים ללימוזינה הגדולה לנסוע כ-30 ק"מ ללא שימוש במנוע הבנזין ולהציג נתון צריכה רשמי (ותיאורטי לחלוטין במציאות) של 3 ליטרים למאה קילומטרים שהם לא פחות מ- 33.3 ק"מ לליטר.

 פיצ'ר מעניין וייחודי בשלב זה שקיים רק ב-S החדשה הוא שילוב בין יחידת ההנעה למערכת הניווט כשזו האחרונה צופה את תנאי הדרך בשמונת הק"מ הבאים ובהתאם אליהם מסנכרנת בין פעולת המנוע החשמלי למנוע הבנזין על מנת למקסם את נתוני צריכת הדלק. 
ה-S500 הייבריד היא המרצדס הראשונה בייצור סדרתי שמציעה אופציה לטעינה משקע חשמל ויתכן שבדומה לפנמרה S הייבריד פלאג-אין החדשה, האפשרות הזו תזכה במדינות רבות את הגרסה בהטבת מס דבר שתאפשר לה להיות מצוידת בתג מחיר אטרקטיבי יחסית.


חביב הכדורגלנים, הב.מ.וו X5 החדש, מקבל אף הוא טוויסט חשמלי-סביבתי בגרסה המשלבת בין מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים ומנוע חשמלי המפיק 94 כ"ס, המקנים נתון צריכת דלק רשמי של 26.3 ק"מ לליטר ונתון תאוצה למאה קמ"ש בפחות מ-7 שניות.
מדובר בדור שני ליחידת הנעה ההיברידית שמוצעת בסדרה 5, 7 וב-X6, ובשונה מהיכולת שלה בדגמים אלה, כאן ביחד עם מצברי ליתיום המצוידים ביכולת טעינה משקע ביתי, ה-X5 יוכל לנסוע במהירות של -120 קמ"ש לטווח של 19 ק"מ תוך שימוש במנוע החשמלי בלבד.

יוקרה היברידית - BMW X5
120 קמ"ש בכוח חשמלי בלבד


גם לנד-רובר הבריטית מצטרפת לטרנד הירוק ולאחר שצברה ניסיון עם הקונספט של הדיפנדר החשמלי תציג בפרנקפורט, לראשונה בתולדותיה, גרסאות היברידיות לדגמי הריינג' רובר והריינג' רובר ספורט.

יחידת ההנעה משלבת בין מנוע V6 טורבו דיזל ומנוע חשמלי המפיקים יחדיו 335 כ"ס. המערכת אמנם מוסיפה כ-120 ק"ג למשקל העצמי, אך למרות זאת בדגם הספורט, למשל, הביצועים טובים מאלה של גרסת הדיזל החזקה, ה-TDV8, עם 335 כ"ס, והריינג' ספורט ההיברידי יסיים את המאוץ הקלאסי למהירות תלת ספרתית בתוך 6.7 שניות – בהחלט לא רע.

עם זאת, ליחידה החשמלית אין יכולת תנועה עצמאית מרשימה במיוחד והיא מסתפקת במהירות מקסימלית של 48 קמ"ש לטווח מוגבל למדי של 1.6 ק"מ. גם נתון צריכת הדלק הרשמי עם 15.6 ק"מ לליטר לא נשמע סנסציוני כמו הנתונים של המתחרות ומהווה שיפור צנוע של 16 אחוז בנתוני הצריכה בהשוואה לגרסה המצוידת באותו מנוע ללא סיוע חשמלי. 
 המחיר של הריינג' ההיברידי צפוי להיות דומה לזה של גרסת ה- V8 סופרצ'ארג' הבכירה – משמע סביב מיליון וחצי שקלים כולל מסים בארץ, כך שהרלוונטיות המקומית שלו נמוכה למדי.

יוקרה היברידית - ריינג' S
היחידה ההיברידית של ריינג' רובר לא מפחדת ממים

>> חסכונית יותר מפריוס - פורשה פנמרה היברידית במבחן