סקייטבורד
לא מתאים לכל אחד אבל בהחלט מדליק

לא צריך להיות מומחה בעל שם בתחבורה כדי לזהות את השינוי התודעתי שעבר על האנשים בשנים האחרונות בהתייחסם לתחבורה עירונית. מספיק מבט חטוף בכבישי הכרך, בשדרות ובשבילים, כדי לאמוד את מימדי התופעה שגרמה לרבים לוותר על המכונית או על הקטנוע ולעבור להשתמש באמצעי תחבורה אלטרנטיביים עם מנוע דוגמת קורקינטים ואופניים חשמליים.

 אחת הבעיות המרכזיות של כלים אלה הוא משקלם הגבוה וגודלם המקשים ומסרבלים מאוד את האפשרות לעשות בהם שימוש כאמצעי תחבורה משלים למרחקים קצרים במקביל לשימוש בתחבורה ציבורית או ברכב פרטי, ובעוד החיפוש על ידי יצרנים מובילים אחרי פתרונות לבעיית המשקל והגודל של כלים אלה נמשכים מיזם חדש בשם Boosted Boards של כמה צעירים מקליפורניה מבטיח לשנות את כל מה שחשבנו על אמצעי תחבורה ממונעים ומציג כלי תחבורה אישי, יעיל, קטן ובמיוחד, עם משקל עצמי של פחות מ-7 קילוגרם, ככל הנראה כלי התחבורה הממונע הקל בעולם.

סקייטבורד ממונע (צילום: אודליה כהן)
סקייטבורדים ממונעים סבלו עד כה ממבנה מגושם ותפעול בעייתי |צילום: אודליה כהן

למעשה מדובר בסקייטבורד בגרסת לונג-בורד הכולל קרש ארוך יותר מזה המוכר לרובנו מהסקייטבורד שהיה לנו בילדות.

אמנם Boosted Boards לא היו הראשונים לחבר מנוע לכלי התחבורה הזה אך בניגוד למרבית הניסיונות  הקודמים שסבלו מבעיית משקל יתר, בעיות שליטה ושימוש במנועים שהיו או חלשים מדי (במקרה של שימוש במנועים חשמליים) או רועשים, חזקים ומסוכנים  מדי (במקרה של גרסאות עם מנוע בנזין קטנים) ניכר כי הלונג-בורד של Boosted Boards שפותח צוות של סטודנטים לתארים מתקדמים בסטנפורד הוא לא צעצוע מסוכן אלא כלי מתקדם שבעזרת המילה האחרונה בתחום טכנולוגית המנועים החשמליים יכול להעניק אפשרויות שימוש מגוונות.

ההבדל המשמעותי ביותר מכלים אחרים המשווקים בשוק הוא שימוש ביחידת הנעה הכוללת שני מנועים חשמליים קטנים ויעילים במיוחד המפיקים ביחד עוצמה של לא פחות מ-2000 וואט. מערכת ההנעה כוללת גם מעגל בקרה מתקדם, סוללות ליתיום קלות משקל ושלט רחוק אלחוטי קטנטן שבאמצעותו המשתמש שולט במנוע.

אמנם בשלב זה עדייין מדובר באבות טיפוס ויש עוד כמה דברים לפתור בדרך לתחילת השיווק לקהל הרחב, אך המפתחים מצהירים על מהירות מרבית של כ-30 קמ"ש וטווח של כ-10 קילומטרים בין טעינות הנמשכות כשעתיים.

סקייטבורד ממונע חדיש
מושך קדימה בעליות ובולם בירידות

בנוסף מציינים המפתחים שהלונג-בורד הממונע שלהם מתגבר למעשה על שתיים מהבעיות המרכזיות המונעות שימוש בסקייטבורדים כאמצעי תחבורה של ממש – נסיעה בעליות ושליטה על הכלי ועצירה בעת שימוש במדרון.

וכך, בעוד שכל ניסיון להשתמש בסקייטבורד רגיל בעליות מתגלה כחסר טעם, לפיתוח החדש אין כל בעיה לצלוח בקלות כל עליה ושיפוע של עד 15 מעלות. כמו כן, המנועים החשמליים של הכלי משמשים גם כבלמים וכל הסטה של כפתור בשלט לאחור למעשה הופכת את פעולת המנועים ומאפשרת להפחית מהירות בקלות ולהגיע לעצירה בטוחה. יתרה מזאת, הבלימה מפעילה מערכת שלמעשה משתמשת בכוח שנוצר כדי להטעין את הסוללה.

 כצפוי, כפי שאפשר להבין מהמפרט, מדובר בכלי רציני ולא בצעצוע והמחיר צפוי להיות בהתאם ולעמוד על כ-1,200 דולרים.

צוות המפתחים, שנהנה בימים אלה מתמיכה של כמה חברות בתחום האלקטרוניקה והסקייטבורדים, מגייס גם כספים מלקוחות עתידיים שהרעיון מלהיב אותם ומוכנים כבר כעת להשקיע במוצר ולשים על החשבון סכום חלקי או מלא לקראת רכישה עתידית של Boosted Board שצפוי לצאת לשווקים באביב 2013.

 אמנם נראה כי לא מדובר בפתרון תחבורה שבאמת יוכל לשמש תחליף מלא למכונית או לקטנוע ובוודאי שהוא לא יתאים לכל אחד, אבל ללא ספק, לבד מהיותו הכלי הממונע הקטן והקל ביותר שקיים, שימוש בו נראה כאחת הדרכים המהנות ביותר לחוות את הנוף האורבני.

סקייטבורד
תכנון מתקדם אפשר לשלב בין מנוע חזק למשקל נמוך במיוחד

>> 5 כלי תחבורה ממונעים שלא מצריכים רישיון