שי אגסי (צילום: נעם וינד)
אגסי: בישראל ובדנמרק נוכיח שהמודל שלנו עובד|צילום: נעם וינד
בתקופה שבה אפילו ממשלות מתקשות לגייס הון, הודיעה חברת בטר פלייס בליל שבת על גיוס של 200 מיליון דולר מהחברה לישראל וממשקיעים זרים, בסבב גיוס שלישי מאז הקמתה ב-2007.
החברה גייסה עד כה 750 מיליון דולר והשווי שלה בסבב הגיוס האחרון עומד על 2.25 מיליארד דולר - כמעט פי 2 מהשווי בסבב הגיוס האחרון בתחילת 2010.

- תזדקקו לגיוס נוסף?
"תמיד יהיו גיוסים. אנחנו חברה בעלת מודל רווח" מסביר שי אגסי , מייסד ומנכ"ל החברה, בשיחה עם עדי בן ישראל "אך ביחס לכמות הכסף שהשקענו עד היום ובהשוואה לשוק שאנחנו מחליפים - שוק הנפט העולמי - 750 מיליון דולר זה פחות מיום אחד של מסחר בנפט. 750 מיליון דולר נראים לנו המון אבל במספרים יחסיים לכמות השימוש של נפט בעולם, זה טיפה".

אגסי מתכונן להתחלת שלב המכירות בישראל ובדנמרק ומסמן כבר את היעד הבא: שכפול המודל במדינות נוספות.
בטר פלייס נמצאת בימים אלה בשלבי מבחנים מתקדמים, עם מכוניות חשמליות נוסעות ותחנות טעינה והחלפה שחלקן כבר עובדות וחלקן בהקמה.

 לעת עתה הנהיגה במכונית חשמלית היא מנת חלקם של נהגים שהיו מעוניינים לקחת חלק בפיילוט ולהיות "סלחניים", כדברי אגסי, לבדיקות ולמבחנים שעורכת בטר פלייס. בתחילת 2012 יורחב מעגל הנהגים והחברה תחל במכירות בישראל ובדנמרק. בהמשך מתכננת החברה להתרחב לאוסטרליה ומערב אירופה.

"אנו מצפים למאות מכוניות בישראל ובדנמרק", אומר אגסי. "אוסטרליה נמצאת בפיגור של כחצי שנה אחרי ישראל ודנמרק, שהן מדינות ההוכחה. "בישראל ובדנמרק אנו מוכיחים שהמודל שלנו עובד", ברגע שנוכיח שהמודל עובד ואנשים מרוצים - נשכפל אותו למדינות אחרות. הגיוס הנוכחי נועד לשכפול המודל".

אגסי מציין כי לחברה נדרשים שנתיים כדי לשכפל את המודל וכי היעד הבא הוא מערב אירופה: "ההטבות כבר קיימות במערב אירופה והרגולטור הניח את התנאים המתאימים. בישראל יש 2 מיליון מכוניות ובמערב אירופה יש כ-100 מיליון מכוניות. זה הפוטנציאל".

"ההכנסות שלנו יבואו כשהמכוניות יחלו לנסוע וזה יקרה בעוד כמה חודשים", הוא אומר. "הרווחים יגיעו לא הרבה אחרי זה".

תחנת טעינה של בטר פלייס (צילום: נעם וינד)
תחנות ההחלפה יאפשרו לאנשים ניידות מלאה|צילום: נעם וינד

אגסי עונה למבקרים

רנו פלואנס Z.E (צילום: נעם וינד)
בעולם אנשים מוכנים לשלם אלפי דולרים בשנה כדי לא לזהם את הסביבה |צילום: נעם וינד
הרבה נכתב כבר על מודל התמחור של בטר פלייס. באופן כללי, החברה מציעה חיסכון של כ-20% לעומת השימוש בדלק, כאשר לשם ההשוואה רכב מונע בגז מציע חיסכון של יותר מ-40%. אך לטענת אגסי, לקוחות החברה לא יסתכלו רק על החיסכון בדלק אלא על ההשלכות הרחבות יותר - פוליטיות וסביבתיות, ולא רק כלכליות.

"האנשים שאנחנו מדברים איתם הם מסוג מסוים", הוא אומר. "הם מבינים את גודל השינוי, את מה שאנחנו עושים. זה לא רק שינוי של לעבור מדלק לחשמל אלא שינוי היסטורי, פוליטי וכלכלי. זה אנשים שרוצים להיות מובילים; מובילי דעת, חובבי גאדג'טים. הם רוצים להיות חלק מהשינוי. במקומות אחרים בעולם שואלים צרכנים כמה הם מוכנים לשלם יותר כדי לנסוע במכונית נקייה שלא תזהם את האוויר - והם מוכנים לשלם אפילו 4,000 דולר יותר בשנה. פה שואלים האם בשביל 20% הוזלה נהגים יעברו למכונית חשמלית.

"אז כן, בראיה שלי, אנשים כן יעברו, כי אני חוסך גם בזיהום וגם בדלק. אנשים שעובדים אצל יבואני רכב יגידו לך שלא, אבל הם עובדים אצל יבואני רכב".

- ומה תגיד למבקרים הטוענים כי טווח הנסיעה קטן מדי מבחינת טעינת הסוללות ועל כך שלא ניתן לטעון את הסוללה בחניון הביתי, אלא בנקודות שנקבעו מראש ע"י בטר פלייס?
"אנשים שאומרים את זה לא יודעים על מה הם מדברים. אין אדם אצלנו שלא מקבל נקודת טעינה בחניון שלו. לכל אחד מהלקוחות שלנו תהיה עמדת טעינה בבית ובעבודה. מי שמצפה לחבר כבל חשמלי מהבית למכונית - לא נעשה את זה, מטעמי בטיחות. לגבי טווח הנסיעה, הטווח יהיה כ-160 ק"מ בין החלפות סוללה. תחשוב שאתה גר בת"א ועובד בירושלים, או להיפך; היית יכול לנסוע הלוך וחזור הרבה פעמים ולא לעצור כי אתה טוען את המכונית בשני הצדדים. השאלה שצריך לשאול היא האם יש תשתית בכל המדינה. זה התפקיד של תחנות ההחלפה. לא טווח הסוללה הוא המגבלה, אלא רשת ההחלפה, שנותנת את האוטונומיה; בדיוק כמו שתחנות דלק נותנות היום את האוטונומיה לכלי הרכב הרגילים".

רנו פלואנס Z.E (צילום: נעם וינד)
אגסי טוען שעם נקודות טעינה בבית ובעבודה הטווח לא יהווה מגבלה |צילום: נעם וינד

בטר פלייס יכולה להיות מהחברות הגדולות בעולם

- אתם מדברים עם משקיעים זרים. איך הם נשמעים? מה הם אומרים? 
"אם בטר פלייס עובדת כמו שאנחנו רואים שהיא עובדת, אז נוצר פתרון מאוד אטרקטיבי לשוק שהוא מאוד גדול; ובשוק הזה אין הרבה פתרונות. אין מישהו שיכול להחליף דלק בצורה כה מלאה כמו בטר פלייס. כך נוצר ערך למשקיעים. כל המשקיעים שאלו האם זה יכול לעבוד וכמעט כולם הגיעו לישראל לראות את המודל עובד בשטח והתרשמו - עד כדי נדהמו - ממה שהם ראו פה בישראל. ההנחה של המשקיעים זה שאם זה יעבוד בישראל, זה יעבוד גם במדינות אחרות".

- הכפלתם את שווי החברה תוך פחות משנתיים. איפה תהיו בעוד שנתיים, כשכבר יהיו לקוחות והכנסות?
"תסתכל טוב על רשימת פורצ'ן 10 עשר החברות הגדולות בעולם. 5 מתוכן מוכרות מה שאנחנו מוכרים: קילומטרים. אלה חברות נפט. אם מישהו כמונו יכול למכור את אותו מוצר, קילומטרים, בלי לזהם את העולם ולממן משטרים לא נחמדים, הוא יכול להיות גדול. אם נצליח, נהיה אחת החברות הגדולות בעולם".

>> מבחן דרכים לרנו פלואנס ZE - החשמלית של בטר פלייס

שי אגסי (צילום: נעם וינד)
"אם נצליח נוכל להפוך לאחת החברות הגדולות בעולם"|צילום: נעם וינד