אין תמונה
אוסף חדש. ארקדי דוכין

קרוב לשנתיים לאחר שההיברידית הנטענת של טויוטה נחתה בארץ כדי לעבור תקינה וכשנה לאחר שהוחלט שהמיסוי על סוג זה של כלי רכב ידידותיים לסביבה יעמוד על 20 אחוזים, יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, מתחילה בשיווק הפריוס פלאג-אין שתהיה שלכם בתמורה ל- 189 אלף שקלים.

מבחינה חיצונית, למעט עוד דלתית "תדלוק" בכנף שנוספה ותשמש לחיבור לחשמל, הפריוס פלאג-אין נראית זהה לחלוטין לפריוס המוכרת לכם הנעה על כבישי ישראל מאז 2009 .

הפריוס פלאג-אין אף מצוידת באותה יחידת הנעה המוכרת מהפריוס המשלבת בין מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטרים שמפיק 99 כ"ס למנוע חשמלי שמפיק 82 כ"ס שבפעולה משולבת מפיקים ביחד 136 כ"ס. ההבדל המשמעותי הוא מעבר לשימוש בסוללת ליתיום גדולה במקום בסוללת ניקל המשמשת את דגמי ההייבריד של החברה עד כה.
המעבר לסוללות מתקדמות מעניק עוצמה המאפשרת לפריוס, לאחר טעינה של כשעה וחצי, לתפקד כמכונית חשמלית לכל דבר לטווחים קצרים של עד 24 קילומטרים ולמהירות של עד קרוב ל-100 קמ"ש. כשמערכת ניהול המנוע מזהה שהמצברים שהוטענו מרשת החשמל עומדים להתרוקן או שנדרשת עוצמת מנוע נוספת המכונית עבורת אוטומטית למצב היברידי הדומה לתפקוד הפריוס הרגילה.

 בשל האפשרות של הפריוס פלאג-אין לנסוע גם בכוח חשמלי בלבד היא מציגה שיפור משמעותי לנתון פליטת המזהמים של הדגם הקיים (89 גק"מ) ומצליחה לעשות עוד צעד בדרך לעולם ירוק יותר עם נתון של 49 גק"מ. נתון צריכת הדלק הרשמי, המסתמך על הרבה נסיעות קצרות בעיר עם שימוש נרחב במנוע החשמלי, עומד על מספר מרשים ביותר של יותר מ-47 ק"מ לליטר.

פריוס פלאג-אין (צילום: נעם וינד)
הכי קרוב לחשמלית מבלי לפגוע בנוחות השימוש היומיומי |צילום: נעם וינד

בניגוד למכוניות חשמליות דוגמת הפלואנס Z.E שכדי להטעין אותן נדרש שקע מיוחד ורב עוצמה, למעשה את הפריוס פלאג-אין ניתן להטעין מכל שקע חשמלי ביתי חד פאזי של 10 אמפר וצריכת החשמל שלה בזמן הטעינה אינה גבוהה יותר מזו של תנור אפיה, מפזר חום או מזגן קטן.

עלות החשמל לטעינה שכזו עומדת על כ-2.5 שקלים בלבד, אך יתכן כי בעתיד רוכשי מכוניות פלאג-אין יחויבו, בדומה למשתמשים במכוניות חשמליות, לעשות שימוש ברשתות טעינה חשמליות ייעודיות (דוגמת שירות בטר פלייס) אשר יגבו סכומים שונים לחלוטין עבור כל קוט"ש של חשמל למכוניות.

רמת האבזור של הפלאג-אין כוללת את מערכת המולטימדיה טויוטה טאץ' עם כניסה לנגנים וקישוריות בלוטות' מלאה, כניסה והתנעה חכמה ללא מפתח, אפשרות הפעלה מרחוק של מערכת המיזוג באמצעות שלט טרם הכניסה לרכב, מערכת תצוגה עילית על שמשת הרכב, בקרת אקלים מפוצלת ועוד.

למרות אכזבה מסוימת ביוניון מוטורס מההחלטה לא להעניק לדגמי פלאג-אין כמו הפריוס (ולמכוניות כמו השברולט וולט) את הטבת המיסוי ממנה נהנים רכבים חשמליים, בעקבות הירידה בשער היין בחברה הצליחו להציג תג מחיר, אמנם גבוה ממחיר הפריוס הרגילה ב-31 אלף ש', אך עדיין נמוך מהערכות הראשונות.

אמנם עם תג מחיר של כמעט 190 אלף שקלים, הפלאג-אין כנראה לא תהפוך ללהיט מכירות קיצוני אבל עם מעל ל-10,000 היברידיות מתוצרת טויוטה שנמכרו בישראל מאז 2004, מהן 2,300 רק בשנה האחרונה, ביוניון מוטורס מאמינים שיש לה את הכלים לחשוף בפני הלקוחות את יתרונות טכנולוגית הפלאג-אין בצורה הטובה ביותר.
"תחילת שיווק הפלאג-אין פריוס מביאה לראשונה לציבור הישראלי את טכנולוגית העתיד, המאפשרת ליהנות מהשילוב האולטימטיבי בין יתרונות הרכב החשמלי לבין שימושיות וגמישות מוכחות של הטכנולוגיה ההיברידית שזכתה להצלחה עולמית ומקומית", ציין רן דנאי, מנכ"ל יוניון מוטורס, והוסיף  עקיצה לבטר פלייס: "טויוטה היא המובילה העולמית בתחום ההנעות החלופיות ומקפידה על כך שהטכנולוגיות החדשות שלה יהיו מבוססות על שימוש יומיומי נוח, קל ופשוט ללא מגבלות ואילוצים, וללא צורך בביצוע שינויים באורח החיים ובהרגלי הנסיעה".

 

פריוס פלאג-אין (צילום: נעם וינד)
25 קילומטרים בכוח חשמלי בלבד|צילום: נעם וינד

 >> היברידית נטענת סופר מתקדמת: שברולט וולט במבחן דרכים