שי אגסי איש עסקים שיזם את המכונית החשמלית (צילום: חדשות 2)
כושר שכנוע מדהים. בחברה דיקלמו את המנטרות שלו|צילום: חדשות 2

התקוות סביב המכונית החשמלית של שי אגסי היו גדולות, כולם נשבו בקסם של ההמצאה של הגאון הישראלי שהולכת לכבוש את העולם. מנשיא המדינה שמעון פרס, דרך שר האנרגיה עוזי לנדאו ועד משפחת עופר שהשקיעה באמצעות החברה לישראל במיזם השאפתני. אבל למרות שבפברואר לפני כמעט שנה המכוניות היו אמורות כבר לנסוע על הכביש, בפועל רק מאות בודדות נוסעות על הכבישים היום.

לכן, יש לא מעט אנשים שלא הופתעו היום לשמוע את ההודעה על העברתו של שי אגסי, מנכ"ל בטר פלייס, מתפקידו והחלפתו באיוון ת'ורנל מנהל הפעילות של החברה באוסטרליה.

בכיר בענף הרכב אמר לנו: "מראש אמרתי שזה הולך ליפול, חוסר היכולת להגדיל את הטווח של הבטריה היה בעוכריהם, אבל הם לא רצו שיקלקלו להם את החזון. מדובר באכזבה עולמית ולא רק ישראלית. אגסי משך אחריו את החברה לתהום".

"אחשוב עליכם כל בוקר כשאכנס למכונית החשמלית"

מאז הוקמה בטר פלייס בשנת 2007, על ידי אגסי, היא צברה הפסדים של יותר מ-1.5 מיליארד שקל, מהם כחצי מיליארד מתחילת השנה הנוכחית בלבד. רק ביולי האחרון, כמעט חמש שנים לאחר שהחברה נוסדה, נפתחו נקודות המכירה לקהל הרחב, באיחור של יותר מחצי שנה מהמועד המתוכנן. החברה הציעה מכונית תמורת 121 אלף שקלים בממוצע ובנוסף, תשלום חודשי עבור ההטענה והשירות בתחנות ההטענה.

במכתב שהעביר שי אגסי הבוקר לעובדים הוא אמר: "החודש לפני חמש שנים הכרזנו בניו יורק על הקמתה של חברת בטר פלייס. אז עוד היינו מעיין קוריוז בעיניי לא מעט אנשים. היום אנחנו מציאות שנוסעת מליוני קילומטרים בכבישי שתי מדינות. אין אושר גדול יותר מלראות חלום רחוק שחלמתם קורם עור וגידים והופך למציאות. מכוניות אמיתיות שנוסעות על הכביש, טעונות בחשמל בלבד, וברשת ארצית של תחנות להחלפת סוללות כדי לתמוך במיזם שיגמול את העולם מהתלות בנפט".

"את הפרק הבא בספר ההיסטורי שנכתב מדי יום בבטר פלייס אני מותיר לכם, אנשים מדהימים מלאי אמביציה, לכתוב בעצמכם", סיים אגסי, "אמשיך ללוות את החברה כבעל מניות וחבר בורד, אבל לא כמנכ"ל. מכונית חשמלית עם סוללה מתחלפת היא העתיד, והעתיד נוצר פה, בידינו שלנו. גם אם לא כמנכ"ל, הלב שלי תמיד יהיה כאן, בבטר פלייס, מתוך הזדהות מוחלטת עם החזון, עם האנשים הנפלאים שהלכו איתי את הדרך המרתקת והחדשה הזאת. מה שבטוח הוא שאחשוב עליכם בכל בקר כשאכנס אל המכונית החשמלית שלי".

>> מבחן דרכים רנו פלואנס Z.E

"גימד את היצרנים למעמד של ספק קופסאות ופגע בייחודם המותגי"

חצי יום עם שר האנרגיה הספיק כדי לרתום אותו לתמוך במיזם|צילום: חדשות 2
המילים היפות של אגסי לא מחפות על הכשלון של החברה להתרומם. במאמר שכותרתו "על סיפון הטיטאניק", שפירסם בגלובס שמואל חרל"פ הוא טען הכישלון של "בטר פלייס" להרחיב את מעגל היצרנים אינו זמני ונסיבתי אלא שורשי, ויש לו שתי סיבות: האסטרטגיה של "בטר פלייס" מנוגדת לאינטרסים של יצרני הרכב והיצרנים אינם מאמינים בפתרון של "בטר פלייס". "הוא גימד את היצרנים למעמד של ספק קופסאות ופגע בייחודם המותגי".

"אגסי חפר לעצמו את הבור. כל ענין החלפת הבטריה שהיה אמור לפתור את הבעיה, יצר בעיות חדשות ללא הרף ועובדה שלא קנו את המכוניות", אומר בכיר בתעשיית הרכב, "וגם אם היה בא מישהו מחר וממציא בטריה ל-350 קילומטר? אז למה צריך את שי אגסי? לא היה לו שום יתרון במקרה כזה על מכוניות חשמליות שיש ליצרנים האחרים וכל הפרויקט היה נופל. ומה היו עושים עם הנקודות שהוקמו בהשקעה של מיליונים והיו מתייתרות?"

הצרכן הישראלי לא נתן אמון במיזם של אגסי. תשתית של 38 נקודות בעלות של מליוני דולרים לכל נקודה, חייבת עשרות אלפי מכוניות על הכבישים כדי להצדיק את הקמתה. בפועל, למרות הצהרות על אלפי מכוניות כבר השנה וכיבוש אחוזים נכבדים מהשוק בתוך שנים ספורות, על הכבישים נסעו רק כמה מאות מכוניות, רבות מהן שייכות למעשה לצי המכוניות של החברה ולחברות שונות שעובדות איתה. "גם המכונית לא מתאימה", מוסיף הבכיר, "הרנו פלואנס כבדה וגדולה, ומתאימה ל-5 נוסעים. בכל העולם מכוניות חשמליות קטנות וקלות".

גם טענות על ההתנהלות ליוו את החברה. למשל טענות על בזבוז כספים משווע. "וזה בשוק שהוא ממילא לא הכי רווחי", אומר לנו בכיר מתעשיית הרכב, "נסיעות ממושכות לחו"ל של צוות מנופח ופמליה שלמה, לכל מי שרצה לשמוע על המיזם. התנהלות של חברת הייטק בשוק תעשיית הרכב. הרפתקאה משוגעת שמימנו הכיסים העמוקים של משפחת עופר".

היכולת האנליטית שלו כישפה את האנשים שמולו

רנו פלואנס (צילום: נעם וינד)
הרנו פלואנס. "כבדה וגדולה ולא מתאימה לפרויקט. בכל העולם רכבים חשמליים קטנים וקלים" |צילום: נעם וינד

כושר השכנוע המדהים של אגסי תמיד זכה לשבחים. על פי אנשים עימם דיברנו, היכולת האנליטית המרשימה שלו כישפה את היושבים מולו. מקורבים מספרים שבכירים בחברה ציטטו את המנטרות של אגסי ללא הרף. כך גייס משקיעים ורתם רבים לטובת בטר פלייס. כך גם שיכנע תוך כמה שעות את עוזי לנדאו, שר האנרגיה, ללכת עימו יד ביד, לפי האינטרסים של בטר פלייס ולא בהכרח לפי האינטרסים של השוק הישראלי.

חשוב להדגיש, שבכל מה שקשור לזיהום מרכזי הערים, למכוניות החשמליות של בטר פלייס יש יתרון ברור, אבל בכל מה שקשור לשמירה על איכות הסביבה, אין לה יתרון על רכבים אחרים. לפני מספר שנים ביקש השר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן, מחברת מקינזי שתעביר לו דוח על זיהום אוויר. הדו"ח העלה שהרנו פואנס פולטת 220 גרם CO2 לקילומטר. היא פשוט עושה את זה בארובות חדרה ולא במרכזי הערים. הדו"ח של מקינזי לא זכה לתהודה, ובטר פלייס רשמה עוד ניצחון בדעת הקהל.

>> עתיד חשמלי קרוב? לא בטוח