לפני גריטה. רכב של בטר פלייס (צילום: רויטרס)
שנה לקריסת המיזם שהבטיח לשנות את פני התחבורה בישראל ואף בעולם |צילום: רויטרס
סביר להניח שבעבור רובכם המוחלט לתאריך ה-26.5 אין שום משמעות מיוחדת, אבל בעבור כ-900 בעלי רנו פלואנס Z.E חשמלית וכמה מאות עובדי בטר פלייס לשעבר, היום בדיוק לפני שנה נגוז סופית החלום שכה האמינו בו, שכאן מארץ הקודש תקום המהפכה הגדולה שתשנה את עולם הרכב.

שנה אחרי הקריסה של המיזם הגרנדיוזי של בטר פלייס אין מנוס מלציין שחוסר ההצלחה לא נבע רק מטעויות ניהול של החברה, מתמחור לא תחרותי ומהיצע שכלל דגם אחד לא ממש אטרקטיבי ולמעשה בכל העולם המהפכה החשמלית לא באמת תופסת תאוצה, אפילו לא בדומה לתחזיות השמרניות ביותר, ומסתפקת בנתוני מכירות נמוכים מאוד.

עוד ב-mako רכב 
בועה חשמלית: האם איש לא למד מהסוף העגום של בטר פלייס?
שי אגסי בהתייחסות ראשונה לקריסת בטר פלייס
טסלה: ב-2016 חשמלית איכותית במחיר שפוי 

למעשה, לבד מיצרנית הרכב טסלה שזוכה להצלחה יחסית עם רכב פאר חשמלי במחיר של החל מ-70 אלף דולרים, כל הדגמים החשמליים העממיים יותר לא זוכים להצלחה ולביקושים בהתאם להערכות שנשמעו בשלהי העשור הקודם ואפילו הניסאן ליף, החשמלית המצליחה ביותר עד כה שציינה השבוע את מכירת המכונית ה-50 אלף בארצות הברית ומעל ל-110 אלף יחידות בכל העולם מאז תחילת השיווק ב-2010, היא לא יותר מהערת שוליים חסרת חשיבות ביחס לכ-250 מיליון כלי רכב שעלו באותה תקופה על כבישי העולם.

ניסאן ליף שוברת שיא גינס
על אף שנמכרו יותר מ-100 אלף רכבי ניסאן ליף, מדובר בלא יותר מהערת שוליים

סרג'יו מרקיונה, מנכ"ל קונצרן פיאט-קרייזלר, התבטא בשבוע שעבר ביחס לכלי רכב חשמליים: "מדובר בפתרון לא ישים ובכלי רכב מאוד מוגבלים. בשלב זה לא ניתן להסתמך רק על חשמל והאופציה היחידה היא יחידות הנעה מסובכות ויקרות המשלבות (כמו בשברולט וולט) בין מנוע חשמלי ומנוע בנזין המשמש כנגרטור מאריך טווח".

מרקיונה לא הסתפק בכך ובסגנונו הציורי התייחס ל-500 החשמלית שהחברה מייצרת בשל דרישות רגולטוריות: "אני מקווה שאף אחד לא יקנה אותה, מאחר שעל כל מכונית חשמלית שאני מוכר בסכום לא נמוך של 32 אלף דולרים אני מפסיד 14 אלף דולר".

מכונית חשמלית
פיאט 550e - המכונית שנשיא פיאט לא מעונין שתקנו

מרקיונה אף הוסיף: "אני כן מספיק ואומר לכם שאנו נייצר את כל הכמות שהתחייבנו למכור, אבל לא אחת יותר. אף יצרן רכב לא מרוויח כסף ממכירת מכוניות חשמליות, ומי שמייצר עושה זאת רק בשל לחצים של ממשלות וארגונים ירוקים".

אין תמונה
קארלוס גוהן - השקיע 4 מילארד יורו בחזון החשמלי

לא רק מרקיונה לא מאמין במכוניות חשמליות וגם ברנו שהמנכ"ל שלה, קרלוס גוהן, היה מנביאי המהפכה החשמלית ומי שהחליט לשתף פעולה עם בטר פלייס ולהשקיע סכומי עתק בפיתוח טכנולוגיה לרכבים חשמליים מודים השבוע כי התחזיות של רנו באשר להצלחת כלי רכב חשמליים היו ככל הנראה אופטימיות מדי.
בראיון ל"בלומברג" ז'רום סטול, בכיר ברנו העולמית, ציין: "אנחנו לא נמצאים במצב בו השוק פעל כפי שחזינו, אנשים עדיין לא הגיעו לנקודה בה הם חשים כי הם זקוקים או יכולים להסתדר עם רכב חשמלי לשימוש יומיומי מלא".
בסך הכול רנו השקיעה בפיתוח הדגמים החשמליים שלה (פלואנס ZE, זואי, טוויזי וקנגו חשמלית) כ-4 מיליארד יורו אך מסרה בשנה שעברה רק 19,093 מכוניות חשמליות, מתוך כ-2.6 מיליון מכוניות שמסרה בסך הכל ברחבי העולם ובהתאם לכך החליטה לדחות את שיווק הגרסה החשמלית של הטווינגו החדשה.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
רנו זואי - פחות מ-20 אלף רכבי רנו חשמליים נמכרו ב-2013 |צילום: נעם וינד

לאור מציאות בה מרבית רוכשי המכונית חשמליות באים מקרב לקוחות הפרימיום ולאור ההצלחה המרשימה של טסלה למכור רכבים חשמליים יקרים במיוחד, בב.מ.וו הגרמנית האיצו את הפיתוח של טכנולוגיה חשמלית מתקדמת וכעת בארסנל החברה שני דגמים חשמליים מעניינים: I3 עירונית ו-I8 שבשלב זה רושמות התעניינות ערה למדי, על אף מחירים לא נמוכים גם אחרי הטבות מיסוי לא מבוטלות שרוכשי מכוניות חשמליות מקבלים במרבית מדינות המערב.

בכל מקרה, למרות ההשקעה של ב.מ.וו בתחום, היצרנית מבוואריה הצליחה לעורר את זעמם של פעילים סביבתיים לאחרונה לאחר שאספה בתום תקופת ליסינג ניסיונית מלקוחות בארצות הברית רכבי ב.מ.וו חשמליים מדגם אקטיב E (המבוסס על גרסת הסדאן-קופה של סדרה 1 מהדור הקודם) ומחצה אותם מבלי לחשוב על הנזק הסביבתי, במקום לאפשר ללקוחות להמשיך להשתמש בהם.

מכונית חשמלית
ב.מ.וו החליטה לגרוס את הרכבים החשמליים שלה מדגם האקטיב E בסוף תקופת הליסינג

גרמניה היא המדינה העשירה באירופה ובין היתר נחשבת לשוק הרכב הגדול והמשפיע ביבשת הישנה, אך בתחילת השנה היו במדינה בסך הכל קצת יותר מ-12 אלף כלי רכב חשמליים - פרומיל זניח לחלוטין ממצבת של כ-44 מיליון כלי רכב הנעים על כבישי גרמניה וקצת יותר מאחוז בלבד ביחס ליעד המדבר על מיליון כלי רכב חשמליים בגרמניה בסוף העשור, אותו הציבה הקנצלרית אנגלה מרקל.

בארץ, לאחר כמה ניסיונות שכשלו במהלך השנה להמשיך להפעיל חלק מתחנות החלפת הסוללות של בטר פלייס, קומץ משתמשי הפלואנס Z.E החשמלית שבטר פלייס שיווקה נאלצים להסתדר עם טווח ריאלי של כ-100 קילומטרים בין טעינות בשקע ייחודי, דבר שמן הסתם לא מאפשר למכונית לשמש כפתרון תחבורתי מלא ללקוחות שנאלצים לרוב להחזיק רכב נוסף. חלק מהלקוחות (כמו גם עובדי בטר פלייס) שרכשו את הרכבים בליסינג בחרו להחזירם לחברת ההחכר שניסתה, ללא הצלחה יתרה, למכור אותם ללקוחות במחירי מציאה.

ב.מ.וו i3 חשמלית
ב.מ.וו i3 חשמלית - זוכה להתעניינות בקרב לקוחות פרימיום

חברת קרסו רכשה מהמפרק של בטר פלייס מלאי של כ-300 רכבי פלואנס Z.E חדשים שהמתינו במחסני הערובה בכ-16 אלף שקלים ליחידה. בחודש ינואר רנו הודיעה כי החליטה לסגור סופית את פס הייצור שהוקם בעלות של מאות מיליוני יורו עבור הפלואנס החשמלית.

>> בטר פלייס – כל הסיבות לאחד הכישלונות העסקיים הגדולים בתולדות המדינה

טסלה S
טסלה מודל S החשמלית היחידה שבאמת יכולה להיחשב לסיפור הצלחה