מנוע (צילום: נעם וינד)
צריכת הדלק בפועל נקבעת בעיקר על ידי אופי הנהיגה |צילום: נעם וינד
אחת השאלות הנפוצות ביותר בימים אלה - הן לגבי מכוניות חדשות והן לגבי משומשות - היא "מה צריכת הדלק שלה?". התשובה הנכונה באמת צריכה להיות  "תלוי איך נוהגים בה".
נתוני צריכת הדלק הרשמיים של היצרנים הם נתונים תיאורטיים שנמדדים בתנאים מבוקרים, ובטווח צר מאוד ומוגדר של ביצועי מנוע, מהירויות והחלפת הילוכים.

במציאות הנתונים המתקבלים הם שונים לחלוטין ונהג שנוהג ברכב בצורה אגבית, בלתי-מודעת ולא עקבית - ישיג  נתונים גרועים ב-25 עד 50 אחוזים מהמוצהר.
מאידך ככל שסגנון הנהיגה של הנהג יהיה קרוב יותר לאותו טווח אופטימלי, כך גדלים הסיכויים שהוא יצליח להשיג נתון צריכה קרוב למוצהר.

נהיגה לא מודעת תורמת לא רק לצריכת דלק מופרזת אלא גם להגדלה דרמטית של פליטת ה-CO2, שהוא גז החממה העיקרי. במטרה לחנך את הנהגים לנהיגה חסכונית וידידותית לסביבה, פותחה בעולם תורה המכונה "נהיגה אקולוגית" ובמדינות רבות היא מהווה חלק מתוכנית ההכשרה הבסיסית בבתי ספר ללימוד נהיגה (ובטסטים) ובהכשרת נהגים בציי רכב. תורה זו כוללת הדרכה בתחומים כמו האצות, שימוש בהילוכים, בלימה, מהירויות, ובכלל בהקניית סגנון נהיגה "חלק" ולא תזזיתי.

כביש איילון (צילום: אורטל דהן)
הממשלה החליטה לחנך את הנהגים לנהיגה ידידותית לסביבה ולכיס, אבל בפועל לא קרה דבר |צילום: אורטל דהן

גם הממשלה מודעת לצורך בחינוך לסגנון נהיגה חסכוני

גם הרגולטור בישראל מודע לצורך בחינוך לנהיגה האקולוגית, ותאמינו או לא - יש אפילו החלטת ממשלה בנושא. סעיף 11 בהחלטת הממשלה 2508 מנובמבר 2010 בנושא "גיבוש תוכנית לאומית להפחתת פליטת גזי החממה", הטיל על משרד התחבורה "להכין תוכנית לחינוך הנהגים לנהיגה אקולוגית ולהתחיל ליישמה לא יאוחר מיום 1 במאי 2011".

כידוע, אנחנו כבר מתקרבים למאי 2012 ויישום בשטח אין. משרד התחבורה אמנם ערך מחקרים בנושא והגיע לנתונים מרשימים, כמו זה שצי האוטובוסים של "דן" יכול, באמצעות הדרכה לנהיגה אקולוגית, לחסוך כמיליון ליטר סולר בשנה ולהפחית פליטה של 4,200 טון CO2. המשרד זיהה גם את מגזר ציי הליסינג כיעד אסטרטגי, כיוון שהנסועה שלהם כפולה מזו של כלי רכב פרטיים. הוא גם קבע כי שינוי דפוסי הנהיגה של חצי מיליון נהגים הנעים במטרופולין דן בשעות הבוקר יכול להפחית את פליטת ה-CO2 (גז החממה העיקרי) ב-128,800 טון בשנה.

אבל מה יש בינתיים בשטח? דיבורים, "בחינות" ותוכניות מגירה. כך למשל, "נבחנת האפשרות" לחייב כל נהג רכב כבד ורכב נוסעים לעבור השתלמות נהיגה שתכלול הדרכות בנהיגה אקולוגית. יש "כוונות" להפעיל חברת הדרכה עם עשרה מדריכים, שיערכו הדרכות בחברות עם ציי רכב, בקצב של 30 איש ביום. מכיוון שבישראל יש כ-300 אלף נהגי ציים, תעשו את חישוב האפקטיביות לבד. יש תוכניות גם להסמכת מדריכים לנהיגה אקולוגית, שיפעלו במרכזי הדרכה מקצועיים שיוקמו לצורך זה, חיוב כלי רכב בציים במערכות ניטור על סגנון הנהיגה ועוד.

כל זה אמור היה לפעול כבר מזה כשנה. בינתיים, יש מעט מאוד מעשים או תקציבים לביצוע. אז מה עושים? מעבירים את האחריות למגזר הפרטי ומקווים שהציים עצמם יבצעו את החינוך וההדרכה של הנהגים ממניעים כלכליים, וכמובן על חשבונם הפרטי. ומה עם גזי החממה? אל דאגה, הם כבר יתפזרו.

אין תמונה
ומה עם גזי החממה? אל דאגה, הם כבר יתפזרו

>> אפשר גם בלי זיהום אוויר - מבחן דרכים לרנו פלואנס החשמלית