מהיר ועצבני 6 סצנת מרדפים
האם הסרט שומר קשר מספק לעולם שיפורי הרכב ומרוצי הרחוב?

בסוף השבוע הגיע לאקרנים בבתי הקולנוע ברחבי ארצות הברית הפרק השישי בסדרת סרטי "מהיר ועצבני".

כזכור, הפרק הראשון של הסדרה הוצג בשנת 2001 וכלל הרבה אקשן סביב חובבי שיפורי מכוניות וסצנת מרוצי הרחוב. בשלושת הסרטים הראשונים חלקן של המכוניות בעלילה היה מרכזי והעלילה נסובה סביבן, אך בחלקים 4 ו-5 המצב היה שונה והמכוניות בהם הפכו לתפאורת רקע לסרט אקשן עם עלילה גרנדיוזית.

הפרומואים והטריילרים השונים שנחשפו לפני הקרנת הבכורה של החלק השיש אימתו את חששות חובבי הרכב שגם הפעם המכוניות נדחקו הצידה.

כך או כך, ממש כמו כל שאר הסרטים בסדרה, גם החלק השישי מסתמן כשובר קופות בפוטנציה וכבר בסוף השבוע הראשון להקרנתו הוא הכניס לא פחות מ-89 מיליון דולר. למרות האכזבה של חולי הרכב מהסרטים האחרונים בסדרה, כצפוי, מבין עשרות האלפים שפקדו את בתי הקולנוע כבר ביום הראשון להקרנתו היו גם לא מעט חובבים, בלוגרים ועיתונאים מתחום רכב שמיהרו לפרסם את דעתם על היצירה האחרונה בכיכובו של וין דיזל, פול ווקר, גל גדות שלנו והרבה מכוניות מרשימות.

מהיר ועצבני 6 סצנת מרדפים
בצילומים השתתפו מעל ל-300 כלי רכב ו-2 טנקים אמיתים

על אף שמספר לא מבוטל של חובבי רכב אשר טרחו לפרסם את חוות הדעת מיד לאחר הצפייה בסרט ציינו שהסרט לא עמד בציפיותיהם, רובם הודו כי מדובר בבידור טוב וסביר להניח שהם גם יצפו בחלק השביעי של הסדרה שלאחרונה פורסם כי נמצא בשלבי הפקה ראשוניים וצפוי להגיע לאקרנים ביולי 2014.

עם זאת, רוב חובבי הרכב התלוננו על התפקיד המשני שהמכוניות תופסות בעלילה. אמנם, ציינו אחדים מהם, יש בסרט בחירה טובה של רכבים הכוללת לא מעט דגמים מרשימים כמו פורד אסקורט MKI מקסיקו, אלפא ג'ולייטה, דודג' דארט, ב.מ.וו M5, לנד רובר דיפנדר, דודג' צ'ארגר חדשה וקלאסית, פורד מוסטנג GT350, ג'נסן Interceptor, 2 טנקים אמיתיים ואפילו כמה דיאלוגים על מכוניות, אבל רובם הרגישו שהקשר לעולם הרכב, השיפורים והמרוצים נשחק עד דק וכעת אפילו יותר מבחלקים הרביעי והחמישי של הסדרה תפקידם לא משמעותי יותר מאשר בסתם סרט אקשן עם סצנות של מרדפי מכוניות.

בהקשר לסצנות המרדפים כמעט כל המבקרים ציינו שיש בסרט מרדפים מרשימים מאוד אך התלוננו שלא פעם השיא שלהם, המבוצע באנימציות מחשב, הוא מגוחך, לא מציאותי בצורה קיצונית וגורם לכל הסצינה להיראות לא אמינה על אף שרובה כוללת פעלולים מרשימים שבוצעו על אמת.

היו גם מי שהתלוננו על המכלול וטענו שהתסריט לא משכנע, שהמשחק בינוני במקרה הטוב ושהסרט הוא לא מספיק מהיר, קצת נמתח כמו מסטיק ויותר מדי עצבני וכולל מינון מוגזם של סצנות עם אלימות פיזית. למרות הביקורות הצוננות והתחושה הכללית כי ניתן לוותר על הצפיה בסרט, כולם הסכימו כי יש להניח שמי שאוהב מכוניות מהירות, נשים יפות, כסף והרבה טסטוסטרון מתפרץ לא יפספס את הסרט ולא יתאכזב ממנו.

מהיר ועצבני 6 סצנת מרדפים
כ-200 רכבים נהרסו במהלך צילומי הסרט

מאחר שמפיקי הסדרה ערים לביקורת העוקצניות של חובבי הרכב באשר לאמינות סצינות המרדפים בחלקים האחרונים של הסדרה, במקביל להגעתו של החלק ה-6 לאקרנים הם שלחו את דניס מקארת'י, האיש שאחראי על המכוניות המופיעות בשלושת הסרטים האחרונים בסדרה, להתראיין ב"ניו יורק דיילי ניוז"

האיש שאחראי להרס כמה מאות מכוניות במהלך צילומי הסרט מדבר 

מהיר ועצבני 6 סצנת מרדפים
דניס מקארת'י - האיש שאחראי על ליהוק המכוניות לסרט
מקארת'י, שהיה גם אחראי על ליהוק ובחירת המכוניות בסרט שכללו בחלק זה בין השאר כמה קלאסיקות מוטוריות בלתי נשכחות, מסביר איך מלאכת הבחירה של הדגמים נעשית: "אני לוקח את מה שאני מרגיש שהיא המכונית הטובה ביותר לאופי של הדמות". כך למשל כשבחר רכב לדמותו דומיניק טורטו אותו מגלם וין דיזל הבחירה הברורה הייתה במכונית שרירים והדודג' דייטונה צ'ארגר הייתה פשוט המכונית המושלמת עבורו במיוחד משום שמדובר בגרסה שנבנתה כדי להתחרות במרוצים ויכולה להגיע בקלות ליותר מ-200 קמ"ש.

בסך הכל מקארת'י מציין שלא פחות מ-300 מכוניות ו-2 טנקים אמיתיים השתתפו בצילומי הסרט וכי חלק לא מבוטל מהם הושמד לחלוטין במהלך הצילומים.

"אני יכול להגיד שכל ההתרסקויות שרואים על המסך קרו בפועל וההרס של כלי רכב הוא אמיתי", אמר מקארת'י. כשנשאל  באשר לטענה כי חלק לא מבוטל מהפעלולים נראים כמו עבודת מחשב, אמר: "שימוש באנימציה ממוחשבת הוא מאוד נדיר, ואני חושב שזה מה שמחזיק את הזיכיון של 'מהיר ועצבני' מעל כל האחרים. המפיקים שומרים על אקשן אמיתי ואני חושב שזה היה מאכזב הרבה אוהדים אם לא היינו עושים זאת".

מקארת'י, שריכז בפועל על הסט את השימוש בכל כלי הרכב ופיקח על השמדת בין 5-6 מכוניות בכל יום צילומים, מציין למשל כי בעוד שבסרט מופיעות שתי מכוניות מסוג דודג' צ'ארגר בפועל במהלך הצילומים הושמדו לא פחות מעשרה רכבים ממודל זה ואם הייתה לו במלאי עוד כמות כזו הוא היה יכול להשמיד גם אותה בצילומים של שוטים שונים. גם הטנקים היו אמיתיים לחלוטין ורק בכמה שוטים בהם לא הפאפשר לעשות שימוש בטנקים בשל בעיה של עומס משקל על גשרים, בהפקה השתמשו בשני מודלים בודל מלא שנבנו על שלדה של קרוואן.

מהיר ועצבני
מקארת'י טוען שהרוב המוחלט של הפעלולים בוצע במציאות

 מקארת'י פיקח בממוצע על כ-100 מכוניות שהשתתפו בכל יום צילומים והוסיף: "לעיתים היינו הורסים מכוניות כל כך מהר, עד שממש היה קשה לעקוב אחרי זה, השיא היה בסצנה שצולמה באיים הקנאריים".

בסוף הראיון מקארת'י מאשר כי הוא מביט קדימה והחל לעבוד על הסרט השביעי. לא הרבה ידוע, אך הוא חושף כי הבחירה תכלול מכוניות אקזוטיות יותר מאשר אי פעם ורומז כי פרארי, אסטון מרטין ולמבורגיני מתחרות על תפקיד ראשי.

>> צפו: מהיר ועצבני בגודל מיניאטורי