אין תמונה
גזורה. גאגא
בתחילה נראה היה כי מדובר בטרנד חולף של מטורפי איכות הסביבה, אך כעשור וחצי אחרי שהיברידית הראשונה ביצור סדרתי מבית טויוטה הגיעה לשווקים ו-13 שנים אחרי שהונדה הצטרפה והשיקה דגם היברידי ראשון, לכולם ברור שטכנולוגית הכלאיים הזו, אותה מובילות צמד הענקיות מיפן, כאן כדי להישאר ולפחות עד שיפתרו בעיות הטווח המונעות מכלי רכב חשמליים להפוך לתחליף יומיומי מלא למכוניות עם מנועי בעירה פנימית, ניתן להעריך שהפופולריות של הרכבים המצוידים במערכות הנעה היברידיות תמשיך להיות בנסיקה.

 במאי האחרון ציינה טויוטה מכירת 4 מיליון רכבים היברידים מתוצרתה מאז השקת אותה פריוס דור ראשון ב-1997 וכעת מציינת גם הונדה מעבר למספרים בני שבע ספרות עם מכירת ההיברידית המיליון עם לוגו הונדה בחזית.

 המכונית ההיברידית הסדרתית הראשונה של הונדה - האינסייט בדורה הראשון, הושקה, כאמור, רגע לפני המעבר למילניום השלישי והתאפיינה בעיצוב עתידני.

יחידה היברידית הונדה
היחידה ההיברידית של הונדה - מנוע עזר חשמלי קטן

תג מחיר גבוה, יכולות בינוניות ושימושיות מוגבלת לא הצליחו להעניק לה, למרות נתון צריכת דלק שבתנאים מסוימים אף הגיע ל-35 קילומטרים לליטר, נוכחות של ממש בשוק, בוודאי אל מול הפריוס מבית טויוטה.

ב-2003 הצטרפה להיצע ההיברידי של הונדה גם גרסת כלאיים לסיוויק המשפחתית וזו זכתה להצלחה גדולה בהרבה ולנתוני מכירות יפים. בשנים שעברו מאז הונדה הוסיפה גרסאות היברידיות נוספות לאקורד, ל-CRV ואפילו לג'אז הקטנה.

בשנת 2009 השיקה הונדה את הדור השני של האינסייט, שהציע, בניגוד לקודמו, שימושיות משפחתית ומראה קונבנציונלי יותר שהזכיר "משום מה" את הפריוס של טויוטה. ב-2010 נוסף להיצע ההיברידי גם רכב ספורטיבי  מרהיב בשם CR-Z עם תיבת הילוכים ידנית.

 בניגוד לטויוטה, המציעה ברכבי הכלאיים שלה מערכת היברידית מלאה ומתוחכמת, בשלב זה הדגמים ההיברידים מבית הונדה עושים שימוש במערכת פשוטה יותר המשלבת מנוע עזר חשמלי קטן ללא יכולת ממשית של שימוש אוטונומי.

הונדה אינסייט (צילום: נעם וינד)
הונדה אינסייט - העיצוב "במפתיע" מזכיר את הפריוס של טויוטה |צילום: נעם וינד

עם זאת, למרות הפער הטכנולוגי הגדול בין המערכות, מבחינת נתוני צריכת דלק ההפרשים בין ההיברידיות של טויוטה לבין אלו מבית הונדה פחות משמעותיים וגם מכוניות הכלאיים של הונדה מסוגלת לאפשר לנהג החסכוני להגיע לנתוני צריכת דלק מרשימים למדי.

 בכל מקרה, מהנדסי הונדה מודעים לפער הטכנולוגי הזה ובכוונת החברה להציג בשנים הקרובות מערכת היברידית מלאה שתשולב בדגמי החברה בגודל בינוני, ומערכת היברידית תלת-מנועית בעלת תפוקה גבוהה במיוחד המיועדת לרכבי ספורט הייבריד שתפעל על כל ארבעת הגלגלים ותיושם לראשונה ב-NSX שישווקה צפוי להתחיל בקרוב באירופה.

הונדה ג'אז היברידית (צילום: נעם וינד)
ג'אז היברידית - טכנולוגית כלאיים גם בגודל קומפקטי |צילום: נעם וינד

בעוד שבעולם הפער בין מספרן של ההיברידיות מבית הונדה לבין מובילת השוק טויוטה הוא עצום ועומד על 1 ל-,4 בישראל, בעיקר בזכות מחירים אטרקטיביים יותר, רשומות 7,500 מכוניות היברידיות מבית הונדה לעומת 11 אלף מכוניות היברידיות של טויוטה.

 ההיברידיות של הונדה משמשות כרטיס ביקור ירוק בציי הרכב של מספר חברות בולטות במשק דוגמת חברת החשמל, ישקר, בזק בינלאומי, מוטרולה, בגיר, שינדלר נחושתן, אלבר, קסטרו ועוד.

>> הכירו את חמשת הרכבים ההיברידים הנמכרים בישראל

הונדה CRZ (צילום: נעם וינד)
חיסכון בדלק ואופי ספורטיבי הולכים ביחד?|צילום: נעם וינד