פורמולה סטודנטים
צילום חן סמו
בזמן שאתם, סטודנטים המסיימים את התואר הראשון, עסוקים בכתיבת העבודות הסמינריוניות והגשתן, הסטודנטים להנדסת מכונות באוניברסיטת בן גוריון יטוסו מחר לאיטליה להגיש את עבודת הגמר שלהם.
הסיבה לכך היא שלהבדיל מכם, עבודת הגמר שלהם כוללת בניה של מכונית מרוץ לתחרות שמתקיימת אחת לשנה בין בוגרי אוניברסיטאות להנדסת מכונות מכל העולם, על מסלול המרוצים וורנו בצפון איטליה.
בשנה שעברה הייתה זו הפעם הראשונה בה טסו סטודנטים מהמחלקה להנדסת מכונות להתחרות במרוץ פורמולה SAE (ראשי תיבות של  Society of Automotive Engineers) עם מכונית מרוץ חד מושבית שתכננו ובנו בעצמם.

פורמולה סטודנטים
צוות הסטודנטים שבנה את המכונית. צילום: אודי דקל

על אף שהייתה זו הפעם הראשונה בה התחרו, ולמרות שלהבדיל משאר הצוותים בהם סטודנטים רבים עובדים במקביל ללימודיהם במפעלי הרכב הגדולים באירופה וצוברים ניסיון רב, חזרה הקבוצה הישראלי עם הישג מכובד ביותר; מקום ראשון מבין צוותי ה"רוקי" להם זו הפעם הראשונה במרוץ, ומקום 15 בכללי.
מעודדים מההישג המרשים הסטודנטים שמסיימים השנה את לימודיהם בנו מכונית חדשה לגמרי, מה שאילץ בחודשים האחרונים את 25 הסטודנטים שעבדו על בניית הרכב לוותר על לא מעט שעות שינה. ביום חמישי חשפה הקבוצה את המכונית המושלמת על המסלול בכוכב יאיר, רגע לפני שהועלתה על המטוס בדרך לאיטליה.

פורמולה סטודנטים
התוצאה הסופית בהחלט מרשימה. צילום: אודי דקל

בתכנון המכונית הושם דגש על הפחתת המשקל, שלדת הצינורות ומשולשי המתלה מפלדת כרומולי המשלבת קשיחות מבנית עם משקל קל, הגוף והכנפונים (המייצרים כוח הצמדה אווירודינמי) עשויים סיבי פחמן, נאבות הגלגל מאלומיניום תעופתי, סעפת הפליטה מטיטניום והרשימה עוד ארוכה. יחידת הכוח משלבת מנוע 600 סמ"ק של ימאהה עם מחשב ניהול מנוע של "מוטק" המפיק 70 כ"ס ו-8.7 קג"מ בגלגלים האחוריים. תיבת ההילוכים מקורית של האופנוע עם הפעלה סיקוונסיאלית מההגה ודיפרנציאל מוגבל החלקה. אולי הנתונים לא נראים לכם מרשימים במיוחד אבל הודות למשקל כללי העומד על 225 ק"ג, זמן התאוצה למהירות תלת ספרתית נמשך  3 שניות בלבד בדרך ל-200 קמ"ש מרביים. בעוד שעל כל התכנון ההנדסי הופקדו הסטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון מלאכת העיצוב ניתנה לסטודנטים לעיצוב תעשייתי מבצלאל בראשות מעצב הרכב המפורסם דורי רגב.


התחרות עצמה שתתקיים בין ה-14-17 לספטמבר ומורכבת משלושה מבחנים סטאטיים (עלות ייצור, פרזנטציה עסקית, ניתוח תכנון הרכב) וארבעה דינמיים (תאוצה ל-75 מטר, מבחן תאוצה צידית, ג'ימקאנה ומרוץ סיבולת עם החלפת נהגים) וצוות השופטים הם דמויות מובילות בתעשיית הרכב האירופאית.
לנו לא נותר אלא לברך על היוזמה הישראלית ולהחזיק לצוות אצבעות.

פורמולה סטודנטים
האצה למאה קמ"ש נמשכת 3 שניות. צילום: חן סמו

>> מכונית המרוץ של הסטודנטים מעזה

>> דראג ודריפטינג לראשונה במרוץ חוקי וכשר בישראל