אין תמונה
מבחוץ היא נראית כמו כל פולקסווגן פאסאט רגילה מהדור הקודם

מערכות השולטות במטוסים ובאוניות ולמעשה טסות ומשייטות בעצמן נמצאות בשימוש כבר מאז המחצית הראשונה של המאה העשרים. למען האמת, הטייס האוטומטי הראשוני הוצג על ידי לורנס ספרי כבר ב-1912, לפני כמעט מאה שנים, ועדיין עשור לתוך המאה ה-21 השליטה באמצעי התחבורה הפופולרי והנפוץ בעולם, המכונית, נעשית באופן ידני מוחלט על ידי הנהג, זאת על אף שהתנועה בכבישים היא דו מימדית ונעשית בנתיבים ברורים, מסומנים ומוגדרים.

מסתבר שכמות התנועה, צפיפותה ושלל משתנים מצריכים מערכת שליטה מאוד מתוחכמת המתקשרת גם עם המכוניות מסביב כדי שנוכל להגיע למצב בו המכוניות שלנו יוכלו לנהוג בעצמן.

וכך למרות שאנשים כבר מזמן נחתו על הירח העתיד של נהיגה אוטומטית נראה די רחוק.
לפני מספר שבועות ראיינו כאן את אלן טאוב, סמנכ"ל חטיבת הפיתוח של ג'נרל מוטורס, שהעריך שעתיד עולם הרכב יכלול מכוניות שיסעו בעצמן אך בה בעת אמר שיעברו עוד כעשרים שנים עד שהחזון יהפוך למציאות בשימוש יומיומי.

חצי אוטומט  

ובכל זאת, פולקסווגן חשפה בכנס טכנולוגי בחסות האיחוד האירופאי והאו"ם המתקיים השבוע בשבדיה דגם של פולקסווגן פאסאט מיוחד מאוד.

הפאסאט, שמבחוץ נראית כמו כל פולקסווגן פאסאט אחרת, מצוידת בשלל מערכות של חיישנים, מצלמות ורדארים שבעזרת מחשב מרכזי מעניקות לה יכולת של "נהג אוטומטי זמני". המערכת של פולקסווגן עדיין מחייבת נהג אנושי שינטר את פעולת המערכות אבל מסוגלת בתנאי דרך מסוימים להפעיל את הרכב עד למהירות של 130 קמ"ש ללא כל התערבות אנושית.

בפולקסווגן מסבירים שבתנועה בכביש בין עירוני המערכת החדשה יכולה לשלב בין מערכות מתקדמות מוכרות כמו התראה בפני סטייה מנתיב, בקרת שיוט אקטיבית ועוד ולמעשה לנהוג ברכב ללא בעיה.

המערכת מעניקה בקרה אוטומטית מתמדת ויכולה למנוע תאונות הנגרמות כתוצאה מחוסר תשומת לב, הסחת דעת או עייפות. בחברה הסבירו שהפרויקט, בו הושקעו עד כה 28 מיליון יורו, הוא עוד צעד בדרך למכוניות עם נהג אוטומטי מלא שיוכלו לעלות על הכבישים ברגע שהמכוניות יהיו מצוידות במערכות המתקשרות ביניהן ונועדה בעיקר למנוע תאונות עקב טעויות נהג.

פולקסווגן - נהיגה ללא ידיים
גם ככה הידיים של חלק גדול מהנהגים עסוקות בדברים אחרים - עכשיו לפחות זה לא יהיה מסוכן

"מעל לכל, מה שהשגנו הוא ציון דרך חשוב לעבר עתיד בו נהיגה תהיה ללא תאונות דרכים וללא צורך של התערבות אנושית", אומר פרופסור יורגן לאוהולד, מנהל קבוצת המחקר של פולקסווגן.

אין ספק שבעבור מרבית האנשים זה נשמע כמו חלום עתידני מעורר תקווה אבל מצד שני חשוב להזכיר שבשביל האנשים שהדרך והנהיגה חשובים להם לא פחות ואולי אפילו יותר מהיעד עצמו, אותו יום (יש להניח די רחוק) בו כל המכוניות מסביב ינועו באמצעות נהג אוטומטי יהיה היום בו גם הם יצטרכו לוותר על אהבתם לנהיגה לטובת מחשב חסר רגשות.

 >> העתיד על פי ג'נרל מוטורס