תיבת הילוכים אוטומטית
עד לאחרונה הסטנדרט כלל לא יותר מ-4 הילוכים
נראה שאם בעבר התחרות בין יצרני הרכב התמקדה בעיקר על למי יש הכי הרבה סוסים מתחת למכסה, בשנים האחרונות התמונה השתנתה ומה שחשוב, מבחינה שיווקית לפחות, הם נתוני צריכת הדלק הנמוכים ביותר.

בתחרות הזו לתיבות ההילוכים יש תפקיד חשוב מאוד ואם עד לא מזמן גיר אוטומטי ממוצע כלל לא יותר מ-4 יחסי העברה, היום כבר התרגלנו ל-6 ואפילו 7 הילוכים בתיבות של דגמים עממיים יחסית וללא פחות מ-8 הילוכים בתיבות הילוכים אוטומטיות של מכוניות יוקרה.

הסיבה לכך היא שככל שיש יותר יחסי העברה כך ניתן לנצל את כוח המנוע בצורה אופטימלית יותר ועל ידי כך למעשה לשפר את צריכת הדלק ולהפחית את נתוני פליטת המזהמים, וזאת מבלי לוותר על  ביצועים נאותים.

 עלויות הפיתוח הגבוהות של תיבות הילוכים מתקדמות מביאות כעת את  שתי ענקיות הרכב מאמריקה - פורד וג'נרל מוטורס - להכריז, למרות שהן ידועות כיריבות מושבעות, על שיתוף פעולה במסגרתו יפותחו תיבת הילוכים עם תשעה יחסי העברה עבור מכוניות הנעה קדמית למכוניות הנוסעים של המותגים השונים של החברות ותיבה עם עשרה יחסי העברה עבור מכוניות עם מנוע אורכי והנעה אחורית לטובת דגמי היוקרה, הספורט, רכבי השטח והטנדרים.

אין תמונה
שיתוף פעולה בין מתחרות מושבעות שנועד לצמצם עלויות

למעשה, זו אינה הפעם הראשונה ששתי ענקיות הרכב האמריקאיות משתפות פעולה בהקשר של תיבות הילוכים וכך למשל ב-2002 פיתחו מהנדסי הקונצרנים במשותף תיבת הילוכים אוטומטית עם שישה יחסי העברה (המכונה 6F בדגמי פורד ו-6T70 ב-GM) לפלטפורמת הנעה קדמית שיוצרה כבר במעל ל-8 מיליון עותקים ומשמשת את הפיוז'ן (מונדיאו האמריקאית), אסקייפ, קרוז, מאליבו ודגמים נוספים.

קברניטי הקונצרנים מסבירים ששיתוף הפעולה מאפשר הוזלת עלויות פיתוח והמנעות מהסכמי בלעדיות דרקוניים ותשלום של  שכר טרחה גבוה עבור פיתוח בחסות חברות חיצוניות כמו ZF הגרמנית או אייסן היפנית המתמחות בפיתוח וייצור תיבות הילוכים.

 למרות זאת, הערכות האנליסטים מדווחות על עלות פיתוח צפויה של לא פחות ממיליארד דולר. ההצגה הראשונה של תיבות ההילוכים מתוכננת ל-2015 וקצב הייצור צפוי לעמוד על כחצי מיליון תיבות הילוכים מרובות יחסים בשנה.

>> צפו: המכונית שהתחפשה לדנידין

אין תמונה
עלות הפיתוח: כמיליארד דולר