"שילוב בין מטוס למכונית זה השלב הבא, אתם יכולים לחייך, אבל בקרוב זה יגיע" הצהיר בביטחון בשנת 1940, הנרי פורד מי שהמציא את המכונית הראשונה ביצור סדרתי ואחד האנשים המשפעים ביותר על הפיכתה של המכונית מצעצוע לעשירים לכלי תחבורה ששינה את פני העולם.
אבל השנים עברו ועברו ולמרות ההתקדמות הטכנולוגית האדירה שהאנשות חוותה במאה ה-20 אף מכונית מעופפת לא נראתה באופק.
גם בואו של המילניום השלישי לא הביא עימו שום בשורות בתחום ולבד מכמה דגמים רעיוניים של ממצאים הזויים ואבות טיפוס שנראו יותר כמו מטוס קל עם כנפיים מתקפלות אף יצרן רכב גדול או חברה רצינית לא לקחו על עצמם להגשים את חזון העתיד.
לפני כמה שנים זה השתנה כשחברה קטנה ממסצ'וסטס שבארצות הברית בשם טרפוג'יה הציגה את ה"טרנזישן" - המכונית המעופפת הראשונה שעמדה בכל התקנות והדרישות של הרשויות השונות ומסוגלת באופן חוקי לשמש כמכונית על הכביש וככלי תעופה בשמיים.
לפני קצת יותר משנה השיווק התחיל באופן רשמי ולמעשה כל מי ברשותו סכום של 250 אלף דולרים ורישיון נהיגה וטייס יכול לרכוש בארצות הברית את כלי הכלאיים המיוחד הזה ולעשות בו שימוש על הכבישים הציבוריים באמריקה.
עם זאת, למרות פריצת הדרך המדהימה של ה"טרנזישן" - אין מנוס מלציין שהתוצאה הסופית מסורבלת, סובלת מחוסר סקסיות ונחשקות ונראית שונה מאוד מאיך שדמינו במשך כל כך הרבה שנים שתראה מכונית מעופפת.
וכאן נכנס לתמונה ה-Aeromobil 2.5 - הבייבי של סטפן קליין - מהנדס, מעצב וראש החוג לעיצוב תחבורתי באוניברסיטת ברטיסלאבה שבסלובקיה שעל פיתוחו הוא שוקד מזה 2 עשורים ולאחרונה ערך את טיסת הניסוי הראשונה שלו ושבניגוד לרכב המעופף ממסצ'וסטס נראה הרבה יותר מזמין ודומה למה שפיללנו אליו בחלומות וראינו בסרטי המדע בדיוני.
עם מימדים הגיוניים המאפשרים ל- Aeromobil לנוע ולהחנות גם בעיר ללא בעיה ועיצוב הכולל פרונט מחודד ועתידני המזכיר מכונית על, חופה גדולה, צמד מושבים, כנפיים שבמצב מקופל נמתחות לאחור וצמד כנפונים אנכיים אחוריים המזכירים מטוס קרב בהחלט עושה רושם שיש למה לצפות.
על ההנעה באוויר וביבשה אחראי מנוע רוטקס מודרני העובד על דלק 95 אוקטן רגיל ומספק 100 כ"ס אותם הוא מסוגל להעביר על הכביש לגלגלים הקדמיים או לרוטר אחורי במצב טיסה.
הודות לשלדת צינורות קלה ומרכב עשוי סיבי פחמן ה- Aeromobil שוקל (ללא נוסעים ודלק) רק 450 ק"ג. ניתן לעשות בו שימוש רגיל כרכב לכל דבר על הכביש והוא מסוגל לנוע על הקרקע במהירות של עד 160 קמ"ש ולטווח של כ-500 קילומטרים. כשרוצים לעבור למצב טיסה כל מה שנדרש ההוא להגיע למסלול או רצועת כביש מתאימה להמראה, ללחוץ על המתג שמפעיל את המנגנון לפתיחת הכנפיים ובתוך שניות פשוט להאיץ ולהמריא. על פי התוכנית ה- Aeromobilאמור להיות מסוגל לטוס במהירות שלך 200 קמ"ש ולטווח של עד 700 קמ"ש.
כאמור גרסת 2.5, שהניסוי האווירי הראשון שלה נערך לא מזמן, מציגה 20 שנה של פיתוח ולמעשה מדובר באב הטיפוס השלישי שקליין בנה במהלך העבודה על מיזם המכונית-מטוס.
למעשה מדובר בדור ביניים שנבנה כדי להפגין את היכולת ולעניין משקעים לקראת בניית גרסת 3.0 מתקדמת בהרבה איתה קליין מקווה להגיע ליצור סדרתי ושווק לקהל הרחב בתוך מספר שנים.
מעבר לעובדה שהביצועים, כפי שניתן לראות בסרטון, של גרסת 2.5 מרשימים למדי, לקליין רקורד מרשים הכולל זכייה בכמה תחרויות פיתוח ועיצוב בתחום האוטומוטיבי, עבודה במחלקת העיצוב של ב.מ.וו ואודי וקשר משפחתי חזק לשמיים ותעופה עם סבא, אבא ואח שהיו טייסי קרב.
אמנם אין ספק שקיימים עוד הרבבה מכשולים עד של ה- Aeromobil יעלה על הכבישים ויטוס באופן חופשי בשמיים אך אנחנו בהחלט מאמינים ומקווים שנגיע ליום הזה בהקדם.
>> הפיתוח ההזוי של הממציא ההודי הטוען שמצא דרך לגרום למאורטי לעופף