אין ספק שמדובר באחת הדילמות הבעייתיות ביותר בעולם הרכב: נראה שיותר מביצועים משופרים או יכולות כביש גבוהות, ציבור רוכשי המכוניות מחפש בשנים האחרונות מכוניות עם מסכים גדולים, שלל גאדג'טים וממשקי הפעלה מתקדמים.
מצד אחד יצרני הרכב מבינים את הצורך הזה ואת החשיבות השיווקית של המצאן של מערכות שכאלו במיוחד ברכבי יוקרה אך מאידך, לכל ברור שאותן מערכות סופר מסובכות, יחד עם העיסוק האובססיבי במכשירי הסלולר, הביאו את תופעת הנהיגה המוסחת לכך שהיא הפכה לאחת מגורמי הקטל המרכזיים בכבישים.
אמנם ברור שאי אפשר ללכת אחורה ולהסתפק ברדיו תדיראן AM עם 6 תחנות קבועות ומזגן מכני, אך בה בעת כולם גם מבינים שיש צורך בהול למצוא דרכים להפוך את אותן מערכות מתוחכמות לפשוטות להפעלה שלא תדרוש הסטה ממושכת של תשומת הלב מהנעשה על הכביש.
במקביל לניסיון של מפתחי המערכות השונות להפוך אותן לידידותיות יותר למשתמש ולקצר את הצורך לנדוד בין שלל תפריטים שונים כדי להפעיל פונקציות בסיסיות, יותר ויותר תשומת לב מופנית לפיתוח ממשקי הפעלה שיאפשרו להפעיל את המערכות מבלי להסיר את הידיים מהגה ואת העיניים מהכביש.
מרביתנו כבר פגשנו הגאים הכוללים כפתורי שליטה במחשב הדרך, בבקרת השיוט ובהפעלה בסיסית של מערכת הסאונד אך לכל ברור שאי אפשר למלא את ההגה באין סוף כפתורים ויש למצוא דרכים יעילות יותר שיאפשרו לנהגים לשלוט במערכות הרכב. בשנים האחרונות מרבית הפיתוחים בתחום מתמקדים במערכות עם הפעלה קולית אך בעוד שבהחלט נרשמה התקדמות גדולה עדיין מרבית המשתמשים במערכות הללו מדווחים על מערכות לא כל כך ידידותיות ודי מסורבלות להפעלה.
יש לציין כי לא נאמרה המילה האחרונה בתחום זה ודיווחים על שילוב קרוב של מערכות מתקדמות כמו SIRI של אפל במכוניות חדשות בהחלט ממעוררות ציפיות, אך יחד עם זאת נראה שכולם מצפים לטכנולוגיה הבאה שתאפשר תפעול של כל מערכות הרכב באופן אינטואיטיבי ומבלי שיהיה צורך לזכור עשרות פקודות מדויקות בשפה מסוימת.
אחד הרעיונות המעניינים הוצג השבוע על ידי חברת הרמן. מדובר במערכת ממוחשבת שעושה שימוש בחיישני אינפרא אדום הממוקמים על הדשבורד ברכב וסורקים כל העת את חלל תא הנוסעים. אותם חיישנים יוכלו לזהות תנועות ידיים, ראש ועיניים ולפרש אותן כמחוות להפעלת מערכות הרכב השונות. הכוונה הסופית של המתכננים היא ליצור מערכת שתוכל להיות מדויקת מספיק כדי להפעיל את מערכת בקרת האקלים, הסאונד, הניווט והטלפון הסלולרי באמצעות הבעות הפנים של הנהג בלבד.
בכל מקרה, בשלב זה המערכת שלטענת החברה יכולה להגיע ליצור סדרתי ולהיות מוטמעת ברכבים בתוך כשנתיים, תעשה שימוש במגוון רחב יותר של מחוות שחלקן יבוצע בעזרת הידיים. כך למשל קריצה תסמן למערכת להדליק או לכבות את מערכת הסאונד, הטיית הראש לשמאל תסמן להגביר את הווליום ואילו הטיה לימין תסמן החלשה. נקישה עם האצבע על גלגל ההגה תסמן למערכת להעביר שיר או תחנה ברדיו. מערכת בקרת האקלים תופעל על ידי הזזת היד באזור הקונסולה המרכזית ובורר ההילוכים כשהרמת היד כלפי מעלה תעלה את הטמפרטורה ואילו הורדת היד כלפי מטה תסמן לחזק את המיזוג. גם הטלפון הסלולרי יוכל להיות מופעל ללא מגע וכל שעל משתמשי המערכת לעשות יהיה להעביר את היד בסמוך לאוזן כדי שהמערכת תשאל אתכם למי אתם מעוניינים להתקשר.
טכנולוגית ההפעלה של מערכות בעזרת מחוות גוף מוכרת לרבים מאיתנו המשחקים בקונסולת WII, אך הנס רות', מנהל אגף הפיתוח הטכנולוגי של הרמן, מסביר שבניגוד להפעלה של פקודות משחק על ידי אנשים המרוכזים בו המערכת שלהם צריכה להיות פשוטה להפעלה ובה בעת לדעת להבחין בין מחוות ידיים וראש האופייניות לנהגים רבים, במיוחד בעת שיחה עם נוסעים ברכב או בטלפון, לבין רצון אמיתי לתפעל את המערכת.
למרות הקשיים רות' מבטיח שבשנים הקרובות המערכת הזו, שיכולה לבטל לחלוטין את הצורך בהסחת דעת מסוכנת, תגיע לכבישים.
>> כנראה שלא תהיה ברירה: בארצות הברית בוחנים דרכים לחסום את הסלולרי בעת נהיגה