זה חוזר על עצמו כמו ריטואל בכל שנה בה מספר ההרוגים על הכבישים מצביע על מגמת ירידה: משטרת התנועה, אנשי משרד התחבורה וכמובן ארגוני הבטיחות השונים (המנהלים, אגב, קשרי יריבות הדדיים) כמו "אור ירוק" והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממהרים להתהדר בנוצות ולשחרר הודעות לעיתונות המפארות את המהלכים שעשו השנה והביאו לירידה במספר ההרוגים.
באופן פלאי, בשנים בהן נרשמת עליה במספר ההרוגים פתאום ממש במקרה אף אחד לא משחרר הודעות מרשימות לעיתונות ומכנס מסיבות עיתונאים חגיגיות.
אבל בינינו, כשצוללים לתוך הנתונים מגלים שבשני העשורים האחרונים אין ירידה של ממש במספר התאונות שמתרחשות אלא במספר ההרוגים והסיבה המרכזית לכך היא ממש לא איזה קמפיין של אור ירוק או מצלמות המהירות האוטומטיות, אלא אך ורק ההשתפרות הדרמטית של רמת הבטיחות בכלי הרכב המודרניים שמאפשרת לאנשים לשרוד או אפילו להמנע מתאונות שבעבר היו מסתיימות, ככל הנראה, במוות ודאי.
* עוד ב-mako רכב
צפו: גדול מול קטן במפגש חזיתי
צפו: כך נראית תאונה במהירות של 200 קמ"ש
5 כוכבים למאזדה 3 ופיג'ו 308 החדשות ב-NCAP
שיפור רמת הבטיחות מתחיל במערכות אלקטרוניות כמו בקרת יציבות ו-ABS שלא פעם מאפשרות להיחלץ ממצב מסוכן ולמנוע תאונה, ממשיך בתכנון מתקדם שגורם לרכב לספוג את מרבית עוצמת התאונה ובה בעת לשמור על תא הנוסעים שלם ומסתיים אולי באבזר המשמעותי ביותר בכל הנוגע לצמצום פגיעות ופציעות בעת תאונה – כרית האוויר, שיחד עם חגורת הבטיחות שומרת על הנהג במקום, מונעת תופעות של צליפת שוט ומספקת מחסום רך מפני חלקי מתכת ופלסטיק הנמעכים לכיוון הנהג בעת התנגשות.
היום, למעשה, לא נמכרת בארץ אף מכונית שלא מצוידת ב-2 כריות אוויר לפחות, בכל הרכבים כמעט יש כבר 4 או 6 כריות אוויר וישנם כאלה שאפילו מצוידים בלא פחות מ-10 כריות הגנה מתנפחות.
אך למרות שמדובר בפריט כל כך נפוץ, האם פעם חלפה במוחכם המחשבה איך בדיוק עובדות כריות אוויר וכיצד הן מצליחות להתפרץ בזמן אמת מתוך מקום מושבן מאחורי מכסה הפלסטיק בשבריר השניה, מרגע קבלת האות מהחיישן שמזהה פגיעה ועד לפתיחתן המלאה?
ובכן, מסתבר שזה קורה כל כך מהר עד שברוב המקרים גוף בני האדם היושבים ברכב עוד לא ממש מספיק לזוז קדימה מעוצמת הפגיעה לפני שהוא פוגש את הכרית שמתמלאת באוויר ומגינה עליו.
כדי להמחיש כמה מהר זה קורה כמה חבר'ה המכנים את עצמם "אנשי ההילוך האיטי" החליטו לצלם פיצוץ של כרית אוויר במצלמה עם מהירות תריס גבוהה המסוגלת להציג הילוך איטי בחדות גבוהה.
כשהם צילמו פיצוץ במהירות רגילה של 25 פריימים לשנייה קשה היה להבחין בתהליך ובעוד שבפריים אחד הכרית עוד לא הופעלה, בפריים הבא היא כבר הייתה כמעט פתוחה במלואה.
רק במהירות סופר איטית עם צילום של 2,500 פריימים בשנייה התהליך נראה בשלמותו. ללא ספק, זהו תיעוד מרהיב של אחת ההמצאות שחסכו הכי הרבה חיים על כבישי העולם בשנים האחרונות.