אם עד היום הייתם בטוחים שתחזוקה טובה של הרכב, הקפדה על טיפולים בזמן ושימוש בחלקים מקוריים מבטלים את הסיכוי לתקיעה בצד הדרך וחשוב מכך את הסכנה לכשל שעלול לגרום לתאונה כדאי שתחשבו שוב. מומחים מזהירים כעת מסוג אחר של כשלים שעלול לגרום לתקלות, תקיעות בצד הדרך ואפילו לתאונות בדמותם של וירוסים שיחדרו למחשבי הרכב השונים ויגרמו להם לתפקד בניגוד למתוכנן.
מסתבר שלא מדובר במדע בדיוני אלא באיום ממשי וחברות ענק לאבטחת מידע כבר מעסיקות צוותים גדולים של מומחי אבטחה ואקרים מיומנים כדי לנסות לאתר תקלות ופרצות שיכולות לאפשר לגורמים זדוניים להשתיל וירוסים שימצאו את דרכם למחשבים השולטים על מערכות השונות בכל מכונית מודרנית.
מומחי אבטחת מידע טוענים שיצרניות הרכב כשלו עד כה בהענקת הגנה הולמת למערכות הממוחשבות הללו ולמעשה הותירו אותן פגיעות להתקפות מצד האקרים שעלולים כבר היום לגנוב מכוניות, לצותת לשיחות המתקיימות בהן ואף לגרום לתאונות.
לא מכבר קבוצה של מדעני מחשבים פרסמה מחקר מקיף שבו הדגימה דרכים שונות בהם וירוסים יכולים לפגוע גם במכוניות שנמצאות בתנועה במהירות גבוהה.
יצרניות הרכב מצידן מננסות להרגיע ומציינות שעד היום הרוב המוחלט של הרכבים לא מצוידים בנגישות לרשת וגם ברכבים הכוללים חיבור אינטרנט, לרוב הוא מסתכם בחיבור של מערכת המולטימדיה, הניווט והטלפון ואינו קשור בשום דרך שהיא למחשבי מערכות הבטיחות וניהול המנוע ברכב.
עם זאת לכולם ברור שהסכנה תהפוך מוחשית יותר ויותר ככל שכלי הרכב יתפתחו ויצוידו בחיבורי רשת מתקדמים וזה עוד לפני שבכלל הזכרנו את השאיפה לצור תקשורת בין מערכות הרכב למרכזי בקרה ורכבים אחרים בדרך.
עם זאת, מומחי רכב מציינים שבעוד שכיום הסיכוי למתקפת סייבר כוללת דרך הרשת על מערכות משמעותיות ברכבים הנעים בכבישים היא נמוכה, בהחלט קיימת אפשרות להשפיע בצורה נקודתית ומסוכנת על פעולת מערכות הרכב השונות דרך חיבור מחשב נגוע בו הושתלו וירוסים לשקע הבקרה (OBD II) המצוי בכל מכונית שיוצרה מאז 1996.
חיבור זה משמש לניטור ובקרה על מחשבי המנוע ומערכות הבטיחות ולמעשה מהווה דרך מרכזית לאיתור תקלות במכונית מודרנית.
אמנם מרבית יחידות הבקרים והמחשבים שמחוברים לשקע זה במוסכים ותחנות השרות מסוגלים רק לקרוא את מצב המערכות השונות ולא לשנות את אופי פעולתם אך הפרצה בהחלט קיימת.
אלן הול, דובר חברת פורד, אומר כי מהנדסי החברה נדרשים להפוך את מערכות המחשבים השונות המצויות ברכבי המותג לעמידות ככל האפשר בפני התקפת סייבר ומציין כי "פורד מתייחסת לאיום הזה ברצינות רבה ומשקיעה בפתרונות אבטחת מידע מובנים"
אך עם זאת שלוש יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב (פורד, קרייזלר וג'נרל מוטורס), סירבו לגלות האם ידוע להן על מקרים בהם כלי רכב שלהן הותקפו בידי תוכנה זדונית או האם הם הורידו מכוניות מהכביש על מנת לתקן פרצות אבטחה.
ברוס סנל, בכיר בחברת אבטחת המידע מקאפי, אומר כי יצרניות הרכב מודאגות מהאפשרות של התקפות סייבר בשל ההשלכות המפחידות שלהן. "אם המחשב או הטלפון הנייד שלך קורסים כתוצאה מוירוס אז יהיה לך יום רע, אבל אם מערכות המחשב במכונית מתרסקות זה ממש סכנת חיים", הוא אומר, "אני לא חושב שאנשים צריכים להיכנס לפאניקה כבר עכשיו, אבל אין ספק שהעתיד ממש מפחיד".
>> וירוסים מסוג אחר: ההגה שלכם יותר מלוכלך משירותים ציבוריים