רמזור אדום בצומת. אילוסטרציה (צילום: חדשות 2)
המערכת תודיע מראש אם הרמזור אדום |צילום: חדשות 2

טויוטה מצטרפת למרוץ שפתחו בוולוו ובפולקסווגן לקראת הדור הבא של המכוניות, שלמעשה יסיעו אותנו ליעד הנכסף במקום שאנחנו ננהג אותן.

טויוטה, בשלב ראשון, תוקפת את היעד מכיוון בטיחותי, עם סדרת מערכות שנקראת Driving Safety Support Systems :DSSS ובסיוע עיריית טוקיו שמשתתפת בניסוי החשוב והמרתק.

איך זה יעבוד? על רמזורים ושלטים בטוקיו יותקנו חיישנים שיתקשרו עם מחשב הרכב ולמעשה יעדכנו כלי רכב המתקרבים לתמרור או לצומת מרומזר שיהיו מצוידים במערכת על מצבם. כלומר, כאשר הרכב יתקרב לצומת, הנהג יקבל התרעה אם הוא מגיע לצומת בו הרמזור ירוק או שעליו להתחיל להאט משום שהרמזור אדום. בנוסף המערכת תדע לדווח אפילו על תזמונו של הרמזור.
כך, גם כשתגיעו לצומת עם רמזור אדום, הרכב ידווח לכם עוד כמה זמן נשאר לכם להמתין עד הירוק הגואל.

היתרון במתן תזמון עד לאור הירוק הוא בכך שהוא עשוי להרגיע את אלה שמחכים לירוק דרוכים ועצבניים מחד ולעורר את אלה שחולמים ומפספסים את התחלפות האור לירוק מאידך.
כתוצאה מכך כל כלי הרכב יצאו ביחד ולא יאלצו להאיץ בטירוף כדי להספיק את הרמזור – כך שבנוסף לפן הבטיחותי מדובר גם ביעול בצריכת הדלק והפחתת זיהום האוויר במרכזי הערים.

טויוטה אוריס HSD
הטכנולוגיה כבר קיימת, כעת נשאלת השאלה מתי היא תהפוך לסטנדרט בכל מכונית

בנוסף, המערכת אף תדע להתריע כדי למנוע תאונה במידה והגעתם לצומת כשהאור ירוק אבל רכב אחר חוצה באותו זמן את הצומת באור אדום. המערכת תדע גם לדווח על עומסי תנועה ועל התקרבות לצומת פקוק.
בשלב מתקדם יותר המערכת תתחבר ליתר מערכות הרכב ומעבר להתרעה הקולית והויזואלית תוכל גם לקחת את השליטה לידיים שלה ולבצע פעולות חירום כמו בלימה.

במידה והניסוי יצליח והמערכת אכן תצליח לתקשר היטב עם מערכות השילוט והרמזור העירוניות היא תוכל להפחית ואף למנוע (ברגע שהיא תהיה עצמאית לחלוטין) תאונות רבות המתרחשות בצמתים בשל אי ציות לרמזור אדום או לתמרור "עצור".

טויוטה, כמו יצרניות רכב אחרות, מוכיחה שהעתיד בהחלט מעבר לפינה. נשאלת השאלה כמה זמן יקח עד שהטכנולוגיה שכבר קיימת תהפוך להיות אבזור סטנדרטי במכוניות משפחתיות ממוצעות כמו שלנו.

>> איך יראה עולם הרכב בעתיד? - סגן נשיא ג'נרל מוטורס למחקר ופיתוח עונה לשאלות