תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
מאזדה 6 החדשה מפגינה נוכחות מרשימה |צילום: נעם וינד
כשבחנו את המאזדה 6 החדשה שנחתה בישראל לפי כחודשיים, היא הותירה בנו רושם עז. העיצוב ויכולות הניהוג שלה הביאו אותנו למקם אותה בחבורת הצמרת של משפחתיות המנהלים הנמכרות בישראל.

 אבל לא רק אנחנו התלהבנו ממנה וגם בשאר העולם ה-6 זכתה לביקורות לוהטות ביותר. כעת מסתבר שה-6 החדשה אולי אפילו לוהטת ממה שחשבנו ועלולה לעלות במקרים נדירים באש.

קריאה דחופה לתיקון שהתפרסמה באוסטרליה וצפויה להפוך לעולמית מזמינה למוסך כ-23,000 אלף בעלי מאזדה 6 בכל העולם בעקבות רכיב במערכת החשמל שנוטה להתחמם יתר על המידה ובמקרים קיצוניים אף לעלות באש. עד כה ידוע על מכונית אחת שעלתה באש מסיבה זו.

 לא מדובר בתקלה הקיימת בכל גרסאות של ה-6 החדשה ולמעשה מדובר ברכיב ממערכת ה- i-ELOOP המצויה בגרסאות הבכירות של ה-6 ובישראל רק בדגמים המצוידים במנוע ה-2.5 ליטרים, כלומר ב-184 מכוניות בלבד.

מערכת ה- i-ELOOP היא מערכת האוגרת אנרגיה חשמלית בעת בלימה המאפשרת שימוש יעיל במיוחד בכוח שנוצר מהחיכוך (בדומה לדינמו באופניים) להפעלת המערכות החשמליות השונות של הרכב.

מבחן מכוניות מנהלים (צילום: נעם וינד)
מאזדה 6 החדשה: לוהטת אבל באמת |צילום: נעם וינד

מערכות בלימה רגנטיביות מצויות בכל הרכבים ההיברידיים וברכבים נוספים בדומה למאזדה לטובת הפעלת מערכות חשמליות שונות.

החידוש במערכת ה- i-ELOOP הוא שבניגוד לשימוש במצברים כבדים במאזדה החליטו לאגור את האנרגיה בקבלים מהירים שנטענים במהירות בזמן בלימה ופורקים אנרגיה לטובת הפעלת מערכות הרכב.

אבל כעת מתברר כי הרעיון הייחודי והמרשים של מאזדה סובל, כאמור, מנטיה מסוכנת להתחממות יתר. הרכיב הבעייתי במערכת הוא ממיר DCל-DC הממוקם מתחת למושב הנוסע ותפקידו להפחית את זרם ה-25 וולט שמגיע למערכת מהגנרטור לזרם 12 וולט המתאים להפעלת מערכות החשמל של הרכב.


כך פועלת המערכת 

הדובר של מאזדה באוסטרליה התייחס לקריאה לתיקון וציין כי מדובר בחלק המיוצר על ידי ספק משנה ובמאזדה בוחנים בימים אלה חלופות ומבטיחים למצוא חלק עמיד יותר בתוך מספר שבועות. הדובר גם ציין כי התיקון עצמו פשוט למדי בסגנון plug and play וצפוי להימשך כשעה בלבד. 

שחר שמש, משנה למנכ"ל דלק מוטורס, יבואנית מאזדה בישראל, מסר כי עד כה לא נתקבלו תלונות בארץ ובכל מקרה בשבוע הבא בעלי המכוניות הרלוונטיות יוזמנו לתיקון במוסך שיארך כשעה. כל המכוניות שימסרו ללקוחות יהיו מצוידות בחלק המשופר.

מבחן מכוניות מנהלים (צילום: נעם וינד)
סכנה להתחממות יתר של ממיר הזרם הממוקם מתחת למושב הנוסע |צילום: נעם וינד

>> קריאה משונה לתיקון בדור הקודם של ה-6 בעקבות חיבתם של עכבישים למיכל הדלק שלה