כל מי שנוהג לצאת בערבים למרכזי הבילוי ברחבי הארץ בוודאי נתקל לפחות פעם אחת בשנים האחרונות בשוטרי תנועה המבצעים בדיקות אלכוהול באמצעות מכשיר הינשוף. הבדיקות, שהפכו לחלק מהנוהל בכמעט כל בדיקה שגרתית בשעות הערב ובשילוב קמפיינים נרחבים בתקשורת, הביאו לעלייה חדה במודעות לסכנה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול.
בעוד שעד לפני מספר שנים, למרות שהיו כבר אז חוקים ברורים בנושא, עבירות של נהיגה לאחר שתייה מופרזת כמעט ולא נאכפו על ידי המשטרה. היום מדובר באחד מתחומי האכיפה הבולטים ביותר, במיוחד בלילות ובסופי שבוע.
בעוד שמבחינת הקפדה על מניעת נהיגה תחת השפעת אלכוהול נראה שאנו נמצאים בימים אלה במצב של אכיפה מקסימלית, אולי אפילו מוגזמת מעט, כמעט ולא נעשה דבר בנוגע לתופעה - אולי קצת פחות שכיחה אבל ללא ספק מסוכנת - של נהיגה תחת השפעת סמים.
נכון להיום, למרות החקיקה הקובעת ענישה מחמירה ביחס לנהיגה לאחר שימוש בסמים, רק במקרים נדי רים מורשעים נהגים בעברה זו בעיקר בשל העדר של אמצעים טכנולוגיים בישראל לבדיקת הנושא.
במידה ושוטר חושד בנהג כי עשה שימוש בסמים עליו לעכב אותו ולהשיג אישור מיוחד לביצוע בדיקה פולשנית כמו בדיקת דם ושתן אשר צריכה להתבצע בבית חולים. בשל התהליך המסובך, למעט במקרים חריגים לאחר תאונות דרכים קשות בהן עולה חשד כבד כי הנהג עשה שימוש בסמים, לא ממש נערכות בדיקות מסוג זה.
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול הבינו את הבעייתיות שבמצב שלמעשה מאפשר לנהגים לנהוג תחת השפעת סמים ללא חשש מענישה והחליטו לשתף ביניהם פעולה בפיילוט שיצא לדרך בתוך חודשים ספורים לבחינת היקף תופעת הנהיגה תחת השפעת סמים.
במסגרת הפיילוט תופעל על ידי שוטרי תנועה מערכת ניידת חדשה לבדיקת נהיגה תחת השפעת סמים. בניגוד לאמצעי הבדיקה הקיימים היום המכשיר החדש אינו דורש בדיקה פולשנית ולמעשה כל מה שעל הנבדק לעשות הוא להכניס את המכשיר לפיו ולתת דגימת רוק פשוטה שבאמצעותה המכשיר מסוגל לאבחן בתוך שניות אם ובאיזה סמים עשה הנבדק שימוש.
בשלב זה המכשיר כמובן נמצא בשלבי בדיקה ראשונים והתוצאות של הבדיקות בו לא קבילות כראייה לשימוש בסם בבית המשפט אך הוא יוכל לספק אומדנים באשר לשכיחות התופעה המסוכנת ותבחן גם רמת אמינותו כאמצעי שיתכן שיוכל להפוך בעתיד לקביל כמו מכשיר הינשוף בבדיקות אלכוהול.
"סוגיית הנהיגה תחת השפעת סמים זכתה עד כה למענה בחקיקה אך סבלה מבעיית אכיפה, גם בשל העדר טכנולוגיה מתאימה", מסביר יאיר גלר, מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול.
"כעת הרשות למלחמה בסמים והרשות לבטיחות בדרכים החליטו לפעול יחדיו בכדי לקדם את הפעילות בנושא, הן בתחום האכיפה באמצעות 'העלאתה לארץ' של טכנולוגיה מתקדמת לבדיקת נוכחות סמים, והן בתחום ההסברה".
עד כה, בהעדר בדיקות סמים לנהגים, לא נערכו בארץ מחקרים היכולים להצביע על שכיחות התופעה ורמת המסוכנות אך במחקרים שנערכו במדינות שונות בעולם נתגלה כי אחוז גבוה מכלל תאונות הדרכים (במדינות מסוימות עד קרוב ל-30 אחוזים) התרחשו בעקבות נהיגה תחת השפעת סמים.
>> 40 אחוזים מהנהגים סבורים - אם שותים כן נוהגים