פרקליטות מחוז הדרום הגיעה למסקנה שנהג האוטובוס יובל חיים אסולי נהג לאחור בחוסר זהירות, התרשל בקיום נהלי החברה ולמעשה בהתנהגותו הפזיזה הוביל לתוצאה הטרגית. בהתאם לכך הגישה נגדו הפרקליטות כתב אישום חמור בגין עבירה של גרימת מוות ברשלנות לבית המשפט לתעבורה בבאר שבע.
התביעה טענה כי חובה היה על הנהג להציב אדם שיכוון את תנועת האוטובוס בעת שנסע לאחור ומאחר ולא כך היה מדובר בחוסר זהירות חמור.
מאידך סנגורו של הנאשם, עו"ד אורון איילון, טען כי מרשו פעל בצורה סבירה בעת שבדק את סביבת האוטובוס, תוך שהוא נוסע לאחור ומביט במראות וציין כי אין שום חובה בחוקי התעבורה להציב אדם שיכוון רכב בעת נסיעה לאחור.
עוד התברר שגם בעשור השני של המילניום השלישי חברת האוטובוסים הגדולה בישראל לא טורחת להתקין חיישני חניה או מצלמת רוורס בכל צי האוטובוסים שלה ולמעשה מטילה אחריות מלאה על הנהגים ומאלצת אותם להסתדר בעצמם או לנדב מכוון גם בשטחים שבאחריותה כמו מתחם התחנה המרכזית בבאר שבע בו התרחשה התאונה הקטלנית.
השופט בחר למתוח ביקורת חריפה על חברת אגד תעבורה וציין שאם היתה טורחת להתקין את אמצעי הבטיחות הפשוטים והזולים בעלות אפסית התאונה היתה נמנעת.
נהגים אחרים שהעידו בבית המשפט מטעם ההגנה חשפו כי כולם ידעו שיש בעיית ראות קשה בנסיעה לאחור באוטובוסים ובכל זאת לא הותקנו בהם אמצעי בטיחות.
לדברי השופט אלון אופיר, מנכ"ל החברה דאז ובכירי אגד נוספים היו מודעים לכך שמדובר בסכנה בטיחותית שעלולה לגרום לתאונות ולנפגעים בנפש ובחרו משיקולים תקציביים לוותר על התקנת המערכות הלא מסובכות.
"עדויות הנהגים חיזקו עוד יותר את התחושה כי הכתובת היתה על הקיר... במקרה זה צריך הש.ג. (הנאשם) ליהנות מהספק שכן לאור ההתנהלות הכללית סביבו, ספק רב בעיניי אם התנהגותו שלו מהווה רשלנות", הדגיש השופט בהחלטתו לזכות את אסולי מחמת הספק וכן ביקש לשגר עותק מהכרעת הדין לחברת אגד, לשר התחבורה ולפרקליט מחוז הדרום.
בנוסף, המליץ השופט בהכרעת הדין לפעול לכך שבכל האוטובוסים והרכבים הכבדים הנוסעים בכבישי ישראל יותקנו לאלתר אמצעי בטיחות שיתנו לנהגים יכולת ראייה מלאה גם בחלק האחורי.

>> צפו: נהג האוטובוס ש"מחנך" את כל מי שחותך אותו