ארגון הבטיחות האירופאי, יורו NCAP, פרסם אתמול את תוצאות סבב מבחני הריסוק שערך ל-11 מכוניות שהגיעו לאחרונה לשווקים, מאזדה 3 החדשה ופיג'ו 308 מהדור החדש זכו לציונים מרשימים. ניסאן נוט והחשמלית החדשה של ב.מ.וו אכזבו.
ארגון הבטיחות האירופאי נוסד בשנת 1997 כתוצאה משיתוף פעולה של 7 ממשלות אירופאיות, ארוגני צרכנים ונהיגה, החידוש של יורו NCAP לא היה בסוג המבחנים שהוא עורך אלא בשקיפות המלאה של תוצאותיהם. למן היום הראשון ביורו NCAP בחרו שלא להסתפק בשורה התחתונה - קביעה אם מכונית זו או אחרת נמצאה בטוחה, אלא הנהיגו ציון בכוכבים ופרסמו את מפרט הממצאים והתיעוד המדויק של מבחן הריסוק שהונצח מכל זווית בשלל מצלמות מהירות גבוהה.
יש הטוענים שלמרות הצילומים המרשמים ודו"ח הממצאים המפורט, המבחנים לא ממש משקפים את המציאות ולמעשה יצרני הרכב הבינו די מהר מה בדיוק בודקים ולמדו להתמקד בתכנון מכוניות שבראש ובראשונה יתפקדו היטב במבחני הריסוק בתנאי מעבדה. עם זאת, גם אם יש משהו בטענה זו, אין ספק שהשקיפות המלאה לא מאפשרת יותר ליצרנים לעגל פינות ומביאה אותם להשקיע בתחום הבטיחות משאבים אדירים.
ואכן בתוך שנים ספורות רמת הבטיחות של כמעט כל רכב חדש השתפרה בצורה דרמטית ובניגוד למה שגורמים מסוימים ינסו למכור לכם, הירידה החדה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנים האחרונות לא נובעות מאכיפה מסיבית, מצלמות המהירות החדשות או מסע הסברה מוצלח של הרשות לבטיחות בדרכים, אלא בראש ובראשונה בזכות המכוניות שהפכו בטוחות בהרבה וכאלה המאפשרת לאנשים לשרוד תאונות קשות בחיים.
על מנת לגרום לסטנדרט הבטיחות להמשיך כל העת לעלות, ביורו NCAP מעלים בכל כמה זמן (בין היתר גם השנה) את רף הדרישות שמכונית צריכה לעמוד בו על מנת לקבל ציון מקסימאלי של חמישה כוכבים.
הדור החדש של המשפחתית של המותג ששלט במשך 15 שנה בשוק הרכב הישראלי, המאזדה 3, נבחנה במפרט בטיחות זהה לזה המגיע לארץ וזכתה, כאמור, לדירוג מצוין של 5 כוכבים עם ניקוד גבוה בכל הסעיפים -93% בהגנה על נוסעים מבוגרים,86% בהגנה על ילדים, 65% בהגנה על הולכי רגל דירוג של 81% בתחום מערכות העזר לבטיחות וציון לשבח כללי ממש כמו ה-CX-5 וה-6, צמד אחיותיה לדור החדש של רכבי מאזדה.
משפחתית ההאצ'בק מבית האריה השואג מצרפת, פיג'ו 308 החדשה, שצפויה להגיע לארץ במהלך המחצית הראשונה של שנה הבאה, הרשימה, כאמור, אף היא עם דירוג 5 כוכבים וציונים של 92% בהגנה על נוסעים בוגרים, 79% בהגנה על ילדים, 64% בהגנת הולכי רגל ו-81% במערכות בטיחות.
מכונית הספורט-סאלון, גיבלי, של יצרנית רכבי הספורט האיטלקית מזראטי זכתה לציונים מעולים עם חמישה כוכבים 95%ו בהגנה על מבוגרים,79% בהגנה על ילדים, 81% במערכות עזר ואחד הציונים הגבוהים שנרשמו עד היום בסעיף ההגנה על הולכי רגל עם 74%.
כמו אחיו מונע הבנזין שהישג דירוג בטיחות טוב וזוכה בימים אלה להצלחה גדולה בשוק המקומי, גם הגרסה ההיברידית-נטענת של רכב הפנאי של מיצובישי, האאוטלנדר PHEV , שצפוי להגיע לארץ בשנה הבאה, זכה אף הוא לדירוג 5 כוכבים מקסימאלי עם 88% בהגנה על בוגרים,84% בהגנה על ילדים, 64% בהגנת הולכי רגל ו-81% בסעיף מערכות העזר.
ה-Q50 - רכב המנהלים-פרימיום החדש מבית אינפינטי שמחליף את ה-'G37 זכה לדירוג מקסימאלי של 5 כוכבים עם דירוג מעט נמוך של 86% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 67% בהגנת הולכי רגל ו-81% בסעיף מערכות העזר.
רכב הפנאי של פורד, אקו-ספורט, שאמור לתת לקונצרן נוכחות בסגמנט הג'יפונים הקטנים מול רכבים כמו ניסאן ג'וק, שברולט טראקס ורנו קפצ'ור, שזכו כולם בדירוג של 5 כוכבים, מסתפק ב-4 כוכבים. עם ציון טוב מאוד של 93% בהגנה על מבוגרים וציונים קצת פחות טובים בסעיפים האחרים עם 77% בהגנה על ילדים, 58% בהגנה על הולכי רגל ורק 55% בסעיף מערכות הבטיחות.
גם הניסאן נוט החדשה לא הצליחה לזכות לציון מקסימאלי והסתפקה ב-4 כוכבים עם 86% בהגנה על מבוגרים, 82% בהגנה על ילדים, 70% בסעיף ורק 58% בהגנה על הולכי רגל.
ה-i3, החשמלית העירונית החדשה והמהפכנית של ב.מ.וו, אכזבה מעט וזכתה לדירוג של 4 כוכבים עם 86% בהגנה על בוגרים, 81% בהגנה על ילדים, 57% בהגנה על הולכי רגל ו-55 בסעיף מערכות העזר.
כמו כן, בסבב מבחני הריסוק הנוכחי נבחנו שלושה רכבים מסחריים – הטנדרון של פורד, טרנאו, זכה לדירוג מרשים מאוד לרכבים מסחריים עם 5 כוכבים וציונים טובים בכל הסעיפים. הטרנספורטר, הוואן החדש של פולקסווגן, זכה לדירוג של 4 כוכבים ומרצדס סיטאן, הגרסה מבית מרצדס לרנו קנגו, זכה ל-4 כוכבים במבחן חוזר לאחר שעבר מקצה שיפורים בעקבות מבחן קודם בו זכה ברק 3 כוכבים.