בובת ריסוק (צילום: נעם וינד)
למרות השיפור האדיר בבטיחות, עדיין יותר מדי אנשים נהרגים בכבישים |צילום: נעם וינד
למרות השיפור הדרמטי ברמת הבטיחות של כלי הרכב בעשור וחצי האחרונים, עדיין הרבה יותר מדי אנשים מוצאים את מותם על כבישי העולם מדי שנה בתאונות שהמראה המעוות של מה שנותר מהמכוניות אחריהן מהווה עדות אילמת ומצמררת במיוחד לכוחות האדירים שהופעלו על הרכב ועל היושבים בתוכו בעת התאונה.

את חלק מהתוצאות הקשות ניתן לזקוף לעובדה שכל תאונה היא למעשה סיפור בפני עצמו וכל שינוי בזווית הפגיעה יכול לשנות את התוצאה למשהו שונה לחלוטין ממה שנבדק בתנאי מעבדה, אולם נראה כי עיקר התאונות הקטלניות בכלי רכב שזכו לציון בטיחות גבוה מתרחשות במהירות גבוהה בהרבה מזו שנבדקת במבחני הריסוק (64 קמ"ש במקרה של NCAP) או כתוצאה ממפגש שהוא, כמו בין דוד לגוליית – בין מכונית קטנה לגדולה ובמיוחד בין רכב פרטי למשאית.

מומחי הבטיחות של איגוד חברות הביטוח האמריקאיות (IIHS) ערכו מחקר סטטיסטי שכלל ניתוח תאונות קטלניות של אנשים שנהגו בכלי רכב שזכו לציוני בטיחות גבוהים במבחני הריסוק וגילו שחלק לא מבוטל מאותן תאונות קטלניות התרחשו כשרכבים פרטים התנגשו בחלק האחורי של טריילר של משאיות גדולות וגבוהות.

אמנם בעקבות תאונות דרכים בעבר בהם כלי רכב פשוט נכנסו מתחת למשאיות, בארצות הברית קיימת תקנה המחייבת כל משאית להיות מצוידת בפגוש בגובה שימנע ממכוניות להיכנס מתחת לגלגליה, אך האם הפגושים האלה עושים את העבודה או בעצם מחמירים את התוצאה?

מבחן ריסוק
"לא כוחות" - מכונית מתנגשת במשאית

כדי לבחון מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את התוצאות הקטלניות של מפגשים שכאלה ב-IIHS החליטו לבחון התנגשות של רכב פרטי בכמה טריילרים עם פגושים שונים במהירות של 56 קמ"ש.

מכיוון שתקציב הוא כנראה לא בעיה, באיגוד לקחו 8 טריילרים פופולריים שונים, מילאו אותם ב-18 טון בטון וריסקו לתוך כל אחד מהם שברולט מליבו מודל 2010 שנבחרה לשמש כרכב מייצג בגלל ציון הבטיחות הטוב שלו ומידת הפופולריות שלו בשוק הרכב האמריקאי.

אך ב-IIHS לא הסתפקו בכך והחליטו לבחון בנוסף תוצאות של פגיעה מורכבת יותר עם חפיפה חלקית בין כלי הרכב (מה שנקרא בעגה המקצועית SMALL OVERLAP) של 50 ו-30 אחוזים.

התוצאות, איך נאמר זאת בעדינות, מטרידות ולמרות שכל פגושי המשאיות עמדו בדרישות החוק האמריקאי ועל אף שהיו כאלה שתפקדו טוב מאחרים, עדיין כמעט כולם, במיוחד בניסויים של התנגשות בחפיפה חלקית, גרמו לתוצאות קשות מאוד.

ב-IIHS טענו שמרבית יצרני הנגררים הביעו רצון להשתתף במבחן לא מעט בשל העובדה שהמבחנים אפשרו להם לראשונה לקבל תוצאות מלאות ומעמיקות באשר להתקני הבטיחות שלהם וכעת באיגוד חברות הביטוח האמריקאי מקווים שהמבחנים יעודדו את יצרני הנגררים ויצרני הרכב לתת יותר תשומת לב לתכנון הבטיחות שלהם גם לסוג תאונות שכאלה.

התאונה הקטלנית בכביש 4 (צילום: בועז בן ארי)
במפגש בין משאית לרכב פרטי הסיכוי לתוצאה קטלנית גדול באופן משמעותי |צילום: בועז בן ארי

אנו, לנוכח התוצאות המפחידות של המבחנים בסרטון, מפצירים בכם לגלות כל העת ערנות ומשנה זהירות על הכבישים במיוחד כשאתם נמצאים בסביבת כלי רכב כבדים שמפגש איתם הוא פשוט "לא כוחות".

>> הסיפור המלא על מחקרי הבטיחות ומבחני הריסוק, מתאונת הדרכים הראשונה ועד ימינו