בובת ריסוק (צילום: נעם וינד)
בשנים האחרונות מושם דגש נרחב לנושאי בטיחות|צילום: נעם וינד

בשנים האחרונות המכוניות שלנו מצוידות בשלל מערכות מצילות חיים שיודעות ברגע האמת להתערב "להציל את המצב" או לפחות לצמצם את הנזק בתאונה בלתי נמנעת.

כיום שבכל מכונית בסיסית יש שלל כריות אוויר ומערכות כמו ABS למניעת נעילת הגלגלים בעת בלימה וESP השומרת על היציבות והאחיזה של הרכב, איגוד הבטיחות האירופי, יורו NCAP, החליט לצאת בקמפיין  שיחשוף את הציבור הרחב למערכות בטיחות מתקדמות חדשות. כשבכל שנה האיגוד יכריז על מערכות הבטיחות הטובות של השנה.

הבחירה התבצעה על ידי אנשי מקצוע במעבדות איגוד הבטיחות שבחנו האם מערכת בטיחות שהחל יצרן רכב להפעיל – אכן מסייעת להפחית את הסיכוי לתאונה או רמת הפגיעות בעת תאונות דרכים.

ביורו NCAP החליטו להכניס לרשימת המומלצות של 2010 לא פחות מעשר מערכות, מבית תשעה יצרנים, אם כי בפועל מדובר בחמש פונקציות בטיחות בלבד - שחוזרות על עצמן, פחות או יותר.

קבלו את המערכות שכדאי שיהיו ברכב הבא שלכם:

שטחים מתים - אאוט

מערכת הבטיחות הראשונה שזוכה השנה באוסקר היא מערכת של אאודי בשם "Blind Spot Monitoring". המערכת הזו (שמערכת דומה לה פועלת בוולבו) מזהה מכונית באזור הדמדומים, השטח המת, כאשר היא נסתרת מעיני הנהג בין המראה הפנימית ובין מראת הצד. נסיון לעבור לנתיב שבה נמצאת המכונית הנסתרת – תיהדף באמצעות אזהרה לנהג.

אין תמונה
מלחמה בפייסבוק

קריאה אוטומטית לעזרה

המערכת השניה היא מערכת שמכונה "eCall", והיא נמצאת אצל ב.מ.וו, פיז'ו וסיטרואן. הרעיון של המערכת הזו (שנמצאת גם אצל היצרנים בארה"ב) הוא שכאשר המכונית מעורבת בתאונת דרכים – נשלחים אותות אוטומטיים למרכז בקרה על כך שהמכונית ונהגה נפגעו ככל הנראה. כך נמסרים לא מעט פרטים טכניים שהצטברו במחשבי המכונית באשר לאופי ומקום הפגיעה, וגם הערכה על רמת הנזק. היתרון החשוב ביותר של המערכת – הפעלה מהירה מאוד של כוחות ההצלה – גם אם הנהג איננו מסוגל להזעיק עזרה בעצמו.

המכונית בולמת מאליה

המערכת השלישית היא מערכת בלימת חירום עצמאית, מערכת שזוכה לשבחים בהונדה, בוולוו ובמרצדס. מכונית שמצוידת במערכת הזו יודעת לזהות מכוניות איטיות או עומדות בנתיב הנסיעה ולבלום – לעתים גם לעצור – את המכונית אם הנהג לא הבחין בסכנה ולא הגיב כראוי. אם המערכת איננה מונעת את התאונה – היא מפחיתה משמעותית את עוצמת הפגיעה.

מניעת סטייה מנתיב

המערכת השלישית היא מערכת למניעת סטייה מנתיב. הפיתוח המקורי של המערכת הזו נמצא בחברת "מוביל איי" הישראלית, וביורו NCAP מהללים את המערכת שנמצאת באופל ובפולקסווגן. כאשר המערכת פועלת היא יודעת לזהות את נתיב הנסיעה ולראות אם הנהג עובר נתיב בלי לאותת, כלומר, מתנמנם או שולח SMS. במקרה כזה – המערכת מודיעה לנהג על הסכנה ועשויה למנוע תאונה.

מערכות בטיחות לרכב

הכנת גוף הנוסעים לתאונה בלתי נמנעת

מערכת הבטיחות האחרונה נמצאת, בחלוקת השבחים, רק אצל מרצדס. מדובר במערכת "Pre-Safe" שמזהה תאונה בלתי נמנעת עם כלי רכב או מפגע ומכינה את המכונית ונוסעיה לפגיעה. כך מסדרת המערכת את מושבי הנוסעים לזווית שבה הפגיעות יהיו במינימום האפשרי, מרימה את משענות הראש האחרות אם לא עמדו במקומן, מהדקת את הנוסעים למקומם באמצעות משיכת חגורות הבטיחות וגם מכינה את יתר המערכות לעבודה אופטימלית בעת הפגיעה.

>> קטן מול גדול, מה קורה בתאונה בין מכונית קטנה למכונית גדולה

הידיעה פורסמה לראשונה באתר "מוטוקאר"

לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן