ארכיון (צילום: חדשות 2)
האם סוף סוף מכוניות שעברו תאונות קשות לא יחזרו לכבישים?|צילום: חדשות 2

דקלה שלום החליטה לרכוש רכב משומש. היא סקרה את הלוחות האינטרנטיים ובהתאם לצרכים ולתקציב שלה איתרה רכב שנראה לה מתאים. היא נסעה מירושלים לחיפה, פגשה מוכר שהציג עצמו כאיש פרטי, התרשמה מהרכב ורכשה אותו. בתחילה היא הייתה בטוחה שעשתה עסקה מצוינת, אך זמן מה לאחר הרכישה התברר לה למעשה שהיא רכשה רכב שעבר תאונה קשה והוגדר כ"אובדן להלכה".

לצערנו, המקרה של דקלה הוא לא יוצא דופן ובשנים האחרונות הרבה יותר מדי אנשים תמימים רכשו רכב משומש שמבחוץ נראה מבריק ומצוחצח, אפילו בלי שריטות על הפגושים, אבל בפועל עבר תאונה קשה והוחזר לכביש.

על פי הערכות מתונות מדי שנה נמכרים בארץ אלפי כלי רכב שעברו תאונות קשות ביותר ותוקנו, לעיתים בצורה מסוכנת.

כעת זה אמור להשתנות ובעקבות החלטה של ועדת הכלכלה של הכנסת אמש החל מ-1 באוגוסט כל תאונה בעלת משמעות בטיחותית תרשם ברישיון הרכב, ממש כמו רישום הקילומטראז' שהרכב עבר.

8 נהרגו – אף אחד לא אשם
החזירו לכביש רכבים לא תקינים  
מוסכי הסדר: הטוב, הרע וממה להזהר 

המטרה של התקנה החדשה היא להביא לצמצום תופעת "האובדן להלכה" שבמסגרתה רכבים שעברו תאונות קשות נמכרים לסוחרים, מתוקנים בצורה חלקית - לעיתים במוסכים לא מורשים, חוזרים לכביש מבלי שהתאונה שעברו תזכה לתיעוד ובהמשך נמכרים לרוכשים תמימים ומהווים סכנה למשתמשים בהם ולסביבתם.

הרכב סטה וצנח מגובה של כ-4 מטרים (צילום: חדשות 0404)
כל נזק מהותי למרכב ירשם ברישיון |צילום: חדשות 0404

כבר בשנת 2011 נכנסה לתוקף תקנה דומה לפיה כל תאונה קשה בערך של בין 50-60 אחוזים מערך הרכב נרשמה ברישיון, אך לאחר זמן קצר התקנה בוטלה בעקבות לחץ מסיבי, בעיקר מצד חברות הביטוח, שטענו שהחוק מפלה לרעה אותן לרעה ולא מתייחס לתאונות ברכבי ליסינג, ציי רכב והשכרה שלא מבוטחים בביטוח מקיף.

לאחר עוד כמה שנים ודיונים כעת הגורמים השונים המעורבים בעניין מקווים שנמצא מתווה שיכלול את הרוב המוחלט של הרכבים בישראל וימנע בעתיד רמאויות וחשוב מכך את חזרתם לכביש של רכבים מסוכנים.

על פי התיקון החדש לחוק התעבורה כל תאונה שגרמה לעיוות, הסתה או שבר מהותיים למרכב (עמודים וקורות הרכב) תרשם ברישיון הרכב ותחייב לאחר התיקון ולפני החזרה לכביש בדיקה של מכון בדיקה מורשה לביצוע בדיקת תקינות על פי תקנה 309.

הקביעה האם הנזק הוא מהותי תעשה על ידי השמאי או המנהל המקצועי במוסך בו הוא מתוקן ובמקרה כזה יהיה עליו לדווח על כך לרשות הרישוי באופן מיידי.

עם זאת, למרות הניסיון לצמצם את מרווח שיקול הדעת והלחץ שניתן להפעיל על הגורמים הנוגעים בדבר למעשה עדיין יש בנוסח התקנה החדשה לא מעט שטחים אפורים.

"כל עוד לא תהיה הגדרה ברורה מה הכוונה ב'מהותי'", מסביר עו"ד שלומי תוסיה–כהן, היועץ המשפטי של איגוד השמאים, "הלחץ על השמאים יהיה בלתי אפשרי ומי שיוזמן לתת שומות על ידי חברות הביטוח הם רק שמאים שהוכיחו שהם לא רושמים נזק מהותי".

"צריך לצמצם ולתת כמה שפחות מקום לפרשנויות", טוען רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים. "הנוסח שנקבע מקובל עליי ולמעשה מתייחס לפגיעות בשלדה וקובע שאם השלדה מתעוותת זה מהותי".

התהפכות רכב. ארכיון (צילום: מועצה אזורית שומרון - אגף בטחון)
האם תחוסל קומבינת האובדן להלכה?|צילום: מועצה אזורית שומרון - אגף בטחון

נציגי חברות הביטוח היו פחות מרוצים: "ההגדרה מנטרלת את שיקול הדעת של השמאי", התרעם ערן אור, שמאי מטעם איגוד חברות הביטוח והוסיף: "על פי החוק כל פגיעה, אפילו אם היא קלה כמו למשל רמפה של משאית שנתנה שריטה קלה במסגרת או בכנף תחייב רישום ברישיון שיהווה אות קין לרכב ותגרום לכך שאף אחד לא ירצה לגעת ברכב הזה".

"אנו רוצים חוק שייצר שקיפות במתן הערת אזהרה לצרכן – לך תחקור יותר בעניין הרכב, וצריך לשמור על איזון שההערה לא תירשם על כל נזק פעוט", הסביר ח"כ דוד צור, ממלא מקום יו"ר הוועדה. "הנוסח הנוכחי המצומצם בא לשרת את הלקוח, ולסמן רק רכבים שעברו תאונות בעלות משמעות".

בעוד שנראה שבהקשר של רכבים המבוטחים בביטוח מקיף התקנות החדשות מספקות גבולות ברורים למדי שללא ספק יצמצמו את תעשיית הקומבינות המסוכנות, במקרה של רכבי ציים וליסינג המצב נותר בעייתי למדי ונראה כי יש בתקנות החדשות מספיק פרצות שיאפשרו למכור רכבי ציים וליסינג אחרי תאונות קשות - מבלי שיבדקו במוסך מורשה על ידי מנהל מקצועי שיציין שעברו תאונה קשה באופן ישיר לסוחרים שיתקנו אותם במוסכים לא רשמיים, או בעזרת קומבינות אחרות שיאפשרו להם לעלות שוב על הכביש מבלי שהרקורד הבעייתי שלהם ירשם ברישיון ומבלי שעברו בדיקה אצל מכון מורשה לבחינת טיב התיקון.

עליה של 65% במס' ההרוגים בתאונות בערים, ארכיון (צילום: פוראת נסאר, חדשות 2)
עדיין קימות פרצות שיאפשרו במקרים מסוימים להתחמק מרישום תאונות קשות |צילום: פוראת נסאר, חדשות 2

דקלה שלום שרכשה מבלי שידעה רכב לאחר תאונה קשה ניסתה להצביע על העיקר וסיכמה: "אתם מתווכחים פה על איזון אינטרסים. תחשבו האם האינטרס הכלכלי עולה על האינטרס הבטיחותי?".

אנו כאן ב-mako רכב מלווים את הנושא כבר מספר שנים ומקווים שהפעם סוף סוף נמצא מתווה שיצמצם באופן משמעותי את היקף הקומבינות שגרמו לאנשים להפסדים כספיים גדולים והעלו על הכבישים מכוניות אחרי תאונות קשות שתוקנו בצורה לא מספקת והפכו לפצצות מתקתקות המסכנות את שלום הנוסעים בהן ואת שאר משתמשי הכביש.

 >> מדריך:  איך לרכוש מכונית משומשת ממגרש או סוחר ולא לפול בפח 

תאונת דרכים
כדי שהשינוי יתרחש בפועל יהיה צורך לפקח מקרוב על הקשר בין חברות הביטוח לשמאי הבית ומוסכי ההסדר