בשנים האחרונות, במיוחד מאז משבר דוושת התאוצה הנתקעת בטויוטה, הורגלנו לכך שיצרניות הרכב השונות לא מהססות יותר ומרבות להוציא קריאות לתיקון לרכבים שלהם. יש ריקולים על נושאים שוליים כמו מתיזי מים נסתמים או מתגים שנשחקים ויש ריקולים בטיחותיים משמעותיים המתייחסים לחשש לכשלים משמעותיים במערכות הבלמים, ההיגוי והמתלים, אבל האם שמעתם כבר על ריקול בריאותי?
מועצת הצרכנות האוסטרלית הכריזה בסוף השבוע על קריאה יזומה לתיקון ל-23 אלף מכוניות שיובאו לאוסטרליה מסין ולטענתה מהוות סיכון בריאותי.
בדומה לריקול בטיחותי, גם הקריאה הבריאותית לתיקון עלולה להיות מסוכנת לשלום הנוסעים אך הסכנה במקרה זה לא קשורה לכשל ברגע האמת במצבי קיצון אלא לחשיפה מתמשכת יומיומית בעת השימוש שעלולה לגרום לנזק בריאתי מצטבר.
מסתבר שבמרבית כלי הרכב הסיניים מתוצרת גרייט וול וצ'רי שיוצאו לאוסטרליה בשנים האחרונות נעשה שימוש באטמים שונים במנוע ובמערכת הפליטה המכילים אסבסט שהוכרז זה מכבר כחומר מסרטן.
אמנם בעבר שימוש באסבסט היה מקובל בתעשיית הרכב וניתן היה למצוא אותו באטמים רבים כמו גם ברפידות הבלמים, אך מאז ש-55 מדינות, ביניהן כל מדינות האיחוד האירופי וגם אוסטרליה ויפן, אסרו על שימוש באסבסט ומוצרי הלוואי שלו בתעשייה, בבניה ובמכוניות, יצרניות הרכב השונות מצאו חומרים אחרים ומקפידות לא לעשות בו שימוש.
מועצת הצרכנות האוסטרלית הנחתה את היבואנים של שני מותגי הרכב הסינים להפסיק למכור את כלי הרכב בהם נעשה שימוש באטמים אסורים ולקרוא למכוניות שנמכרו לתיקון שיכלול החלפת האטמים בחדשים שלא מכילים אסבסט.
בשלב זה הקריאה מתייחסת רק לרכבים ששוווקו באוסטרליה אם כי בין הדגמים שהוזכרו בקריאה לתיקון נתן למצוא גם את הטנדר גרייט וול סטייד המשווק אצלנו כבר קרוב לשנה.
דוברי צ'רי וגרייט וול שיחררו בסוף השבוע הודעות רשמיות בהן נטען כי הקריאה לתיקון רלוונטית רק לרכבים שיוצאו לאוסטרליה בשל טעות שנעשתה במפרט הרכבים בעת יצורם ובכל מקרה מדובר בחלקים פנימיים במנוע ובבדיקות שנערכו הוכח שרמת הסיכון הבריאותי שבשימוש בהם אפסית.
יתכן כי יש משהו בטענות הדוברים אך המקרה הזה מצטרף לתדמית הבעייתית ממילא של רכבים מתוצרת סין ולעוד מקרים רבים בהם נתגלו מוצרים אחרים מתוצרת סין, ממוצרי מזון כמו חלב ועד לצעצועים שהכילו חומרים שמסכנים את המשתמשים בהם.
בכל מקרה בניגוד למוצרים אחרים, במקרה זה נראה כי אין סיבה להיכנס לפאניקה ובחברת המזרח, יבואנית גרייט וול לישראל, בוחנים כעת את הנושא מול היצרן ובמידה שגם ברכבים שהגיעו לישראל נעשה שימוש באטמים הבעייתיים הם יוחלפו.