מגרש מכירה ליסינג 3 (צילום: נעם וינד)
תקנה שתעזור לכם לדעת מה מסתתר מאחורי הצבע הנוצץ|צילום: נעם וינד

משרד התחבורה ממשיך במלחמתו המבורכת ברמאויות בענף הרכב. שנתיים לאחר שנכנסה לתוקף תקנה המחייבת רישום הקילומטראז' שהרכב עבר בכל מבחן שנתי על מנת לצמצם זיופים, אתמול הכריז משרד התחבורה על תקנה חדשה נוספת שתכנס לתוקף בעוד כחודש.

התקנה החדשה תחייב רישום ברישיון במקרה שהרכב עבר תאונה קשה שהוגדרה "אובדן גמור להלכה".

 "אובדן גמור להלכה" הוא המצאה ישראלית המתארת רכב שעבר תאונה קשה ביותר אך לא הוכרז כ"אובדן גמור " - טוטאל לוס בלשון העם.

על פי התקנות, רכב שעבר תאונה שהיקף הנזק בה גבוה מ-60 אחוזים מערכו מורד באופן אוטומטי מהכביש ורישיונו מופקד במשרד התחבורה. רכבים שכאלה נמכרים על ידי חברות הביטוח למגרשי חלפים בסכום נמוך יחסית.

לעומת זאת רכבים שעברו תאונה קשה אך היקף הנזק בהם עמד על בין 50-60 אחוזים והוכרזו כ"אובדן גמור להלכה" מורשים לחזור לכביש מבלי לעבור רישוי מחדש ובדיקה מקיפה באשר לטיב התיקון ואיכותו. עד לשינוי התקנה התאונה הקשה גם לא נרשמה ברישיון הרכב.

ברוב המקרים חברות הביטוח העדיפו שלא לתקן את הרכבים הללו והם נמכרו על ידן לגורם שלישי – סוחר או מוסך שתיקן את הרכבים והחזיר אותם לכביש וכך למעשה מתחת לצבע הנוצץ ותא הנוסעים המבהיק במגרשי המכירה הסתתרו לא פעם מכוניות אחרי תאונות קשות ביותר ועברו, בהעדר צורך לעבור רישוי מחודש, תיקון בסטנדרטים נמוכים, לעתים בשטחים או במוסכים בלתי מורשים, תוך שימוש בחלקי חילוף זולים.  

רכב הפוך אחרי תאונה (צילום: אודליה כהן)
מדי שנה חוזרים לכביש אלפי כלי רכב שעברו תאונת דרכים קשה|צילום: אודליה כהן

כעת מקווים במשרד התחבורה שהתופעה הזו תצומצם לאחר שכל שמאי רכב יחויב לדווח לרשות הרישוי על כל רכב שהוכרז על ידו כ"אובדן גמור להלכה", או שנמכר לסוחר, על ידי בעליו או חברת הביטוח, לפני שתוקן.התקנה החדשה אמורה לתת לרוכשים מושג טוב יותר מה בדיוק טיב "הסחורה" שהם רוכשים.

לפני מספר חודשים דנה ועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת חוק של ח"כ אמנון כהן מש"ס המבקשת לאסור באופן גורף תיקון רכב שניזוק קשה ונגרם לו נזק של למעלה מחמישים אחוזים מערכו. 

מומחים שנכחו בדיון טענו שיש לעשות צעד נרחב יותר מהצעת החוק הזו או הרישום ברישיון הרכב  והסבירו שהפתרונות הללו לא יתקנו את המצב אלא רק ישנו את אחוזי הנזק שהשמאים העובדים מטעם חברות הביטוח יקבעו לרכבים שניזוקו קשה לרמה שלא תחייב רישום ברישיון הרכב או הורדה מהכביש ולמעשה התופעה של רכבים שניזוקו קשה בתאונה, נרכשו מהמבוטח ונשלחו לתיקון אצל סוחרים תחזור על עצמה.

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, טען אז: "יש לתקן את הפרקטיקה ולא את הסמנטיקה. המניע העיקרי לגניבות הרכב ולהונאות בסחר ברכב משומש הוא האובדן להלכה ולכן יש לבטל לחלוטין את ההגדרה המשונה הזאת שאיננה קיימת בשום מקום אחר בעולם".

מומחים טוענים שעל רוכשי הרכבים להבין שמעבר לערך הכספי המופחת של רכבים אחרי תאונה קשה עליהם גם לקחת בחשבון שחלק לא מבוטל מהם סובל מחוסר איזון, מתפקוד לקוי של מערכות הרכב ובעיקר מחולשה מבנית שעלולה להיות משמעותית במקרה של תאונה נוספת.

השיחה הראשונה על הזוועה (צילום: חדשות 2)
חשוב לדעת: רכב שניזוק בעבר בתאונה עלול לסבול מחולשה מבנית שעלולה להיות קטלנית בעת תאונה|צילום: חדשות 2

התקנה חדשה, מסבירים המומחים,  בהחלט מבורכת אך לא פותרת את הבעיה באופן מלא היות שגם לאחר שיופיע רישום אף אחד לא יפקח על טיב התיקונים שעברו הרכבים שחוזרים לכביש.

 יתרה מכך, ציי רכב מסוימים וחלק מחברות הליסינג לא מבטחים את הרכבים שלהם בביטוח מקיף ולכן במקרה של תאונה קשה כלל לא מערבים שמאי או חברת ביטוח ומוכרים את הרכבים שניזוקו לגורם שלישי שלעיתים מחזיר לכביש רכבים שניזוקו ברמה של "אובדן מוחלט" ללא כל פיקוח, לא פעם תוך ריתוך 2 מכוניות לאחת, כשהשיקול היחידי הוא חסכון בהוצאות התיקון, מתריעים מומחים.

 אנו כאן בmako רכב תמהים מדוע לא ללכת עם התקנות החדשות של משרד התחבורה צעד נוסף קדימה ולאפשר שקיפות מלאה באמת, כמו במדינות רבות בעולם בהן ארצות הברית, ולהקים מאגר מידע המתעד את היסטורית הרכב כולל עמידה במבחני רישוי, קילומטראז', תיקונים משמעותיים, החלפת ידיים, תאונות (דיווח משטרתי + חברות ביטוח + מוסכים) וכל אירוע קטן או גדול שעבר על כל רכב מיום עליתו על הכביש.

 

>> חלק תחליפי: טוב כמו המקור רק זול יותר או סכנה בטיחותית?