החמרה עם עבריינים סדרתיים מתוך החלטה להרחיק את אותן "פצצות מתקתקות" |צילום: חדשות 2
אמנם מרבית עבירות התנועה גוררות בצידן עונשי ברירת קנס או מקסימום הזמנה לדין ושלילה, אבל בוודאי תופתעו לגלות שבבתי הכלא יושבים גם לא מעט אנשים בגין עבירות תנועה.

איננו מדברים רק על מי שנהג ברשלנות וגרם לתאונה עם נפגעים קשים אלא על עברייני תנועה סדרתיים שנתפסו כמה פעמים על עבירות תנועה חמורות, בין היתר כמו נהיגה בפסילה, הורשעו ונשלחו לרצות את עונש ה"על תנאי" שנגזר עליהם. עד כה אותם נהגים, לרוב אנשים לכאורה נורמטיביים ללא עבר פלילי, נהגו לבקש ולקבל הפחתת שליש מתקופת המאסר, אך בכמה מקרים בעת האחרונה נהגים שפנו לבקש הקלה נדהמו לגלות שהמדיניות השתנתה ובתי המשפט החליטו להחמיר איתם ולא לאשר שום קיצור של תקופת המאסר ובמלים פשוטות יותר - עברייני תנועה סדרתיים שנידונו לעונשי מאסר יכולים לשכוח מניכוי שליש.

עוד ב-mako רכב 
העקיצה הכואבת והלא הוגנת של מכמונת המהירות "דבורה" 
לגזור ולשמור: המיקומים של 123 מצלמות המהירות 
שנתון המשטרה הסטטיסטי: כשלון במלחמה בתאונות  

עד לפני כמה חודשים, כאמור, בתי המשפט לרוב היו מקבלים את ההמלצות של ועדות השחרורים שליד בתי הכלא ומאשרים שחרור מוקדם של מרבית עברייני התנועה שנכלאו והגישו בקשה להקל בעונשם, כלומר להפחית שליש מתקופת מאסרם. אלא שבאחרונה, כאמור, המגמה השתנתה, והשופטים החליטו להחמיר עם אותם עבריינים סדרתיים מתוך החלטה להרחיק את אותן "פצצות מתקתקות" מהכביש לכמה שיותר זמן.

כך היה במקרה של ש', תושב צפון הארץ בן 34, שהוגדר כעבריין סדרתי. עם עבר 'מפואר' של עבירות תנועה ו-70 הרשעות הוא נידון לשנתיים מאסר בפועל לאחר שנתפס על ידי שוטרים נוהג ללא פוליסת ביטוח ורישיון רכב בתוקף בעודו בתקופת שלילת רישיון.

זירת התאונה (צילום: אשר מושקוביץ - חדשות 24)
האם המהלך יביא לצמצום מספר התאונות? |צילום: אשר מושקוביץ - חדשות 24

ש' נכנס לכלא ולאחר שריצה שני שלישים מעונש מאסרו פנה לוועדת השחרורים של השב"ס וביקש לקבל ניכוי שליש ולהשתחרר לאלתר על התנהגות טובה. המדינה אמנם התנגדה לשחרורו של ש', אבל וועדת השחרורים החליטה לשחרר אותו למרות עברו העשיר בתחום עבירות התנועה בנימוק שאינו מסכן את שלום הציבור.

האם השופט חסין מפני החוק? (צילום: Sebastian Duda, Shutterstock)
השופטים החליטו לקבל את הערעור של היועץ המשפטי לממשלה וביטלו את החלטת ועדת השחרורים|צילום: Sebastian Duda, Shutterstock
נציגי המדינה החליטו לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בחיפה בטענה שהחלטת ועדת השחרורים מוטעית וכי מדובר באדם שבמידה שישוחרר, וממש כמו בפעמים רבות בעבר, יחזור מיד לסורו, ינהג בתקופת פסילה, יבצע עבירות תנועה ויסכן את שלום הציבור. עוד נטען כי למרות שהיו נגדו מאסרים על תנאי הוא לא היסס לנהוג בשלילה ואף לבצע שוב ושוב עבירות תנועה.

בסופו של הדיון השופטים החליטו לקבל את הערעור של היועץ המשפטי לממשלה וביטלו את החלטת ועדת השחרורים. השופטים החזירו את התיק בחזרה לוועדת השחרורים וביקשו לבחון את שילובו ושיקומו של ש' בסיוע עמותת 'אור ירוק', שכן שחרורו נכון לעכשיו יסכן את שלום הציבור.

במקרה נוסף של נהג שנידון לשלוש שנות מאסר על נהיגה במשך תקופה ארוכה למרות שרישיון הנהיגה שלו נפסל, הוחלט בבית המשפט לא לאפשר לאסיר ליהנות מהקלת שליש על אף התנהגותו הטובה בכלא מהחשש ששחרור שכזה עלול מהר מאוד לגרום לו לחזור לכבישים ולסכן נהגים.

"אין ספק שהחלטות בית המשפט לאחרונה בעניין דחיית בקשות של נהגים מסוכנים לקבל הקלה בעונשם משדרות מסר חשוב ולדעתי ירתיעו נהגים מלהשתולל בכבישים ולסכן חיי אדם", הסביר קצין באגף התנועה.

130 קמ"ש בכביש 6 - צעד מתבקש או סכנה ממשית  

מחסום משטרתי. אילוסטרציה (צילום: ארי דודקביץ, פלאש 90, חדשות)
האם זו הדרך למנוע מנהגים בשלילה לעלות על הכביש? |צילום: ארי דודקביץ, פלאש 90, חדשות

.