ברונו שטיין, ראש אגף התנועה
שילב שלוש זרועות אכיפה במלחמה בתאונות הדרכים. ברונו שטיין

ראש אגף התנועה במשטרת ישראל, ניצב ברונו שטיין ידוע כ"שריף" במובן החיובי שלי המילה. תנו לו משימה קשה ומורכבת כמו הורדת תאונות הדרכים בישראל, ואפשר לסמוך עליו שהוא יעשה את כל המאמצים, כמו בולדוזר, עד שיעמוד במשימה.

שטיין, שבעברו פיקד על יחידות בילוש ומודיעין מובחרות במשטרת ישראל, הביא את כל הידע והניסיון שצבר לאורך השנים למשטרת התנועה והחליט ליישם את האלמנטים של מעקב, חקירות סמויות ובילוש אחר "פצצות מתקתקות" לכבישי מדינת ישראל.

עם כניסתו לתפקיד, הוא הצהיר על מהפכה בתפישת המלחמה בתאונות הדרכים והורה לשוטרים להתמקד בהורדת מספר ההרוגים בכבישים ובעבירות שגורמות לתאונות קטלניות. שטיין כינס את חטיבות המחקר ואת קצינים הבכירים של משטרת התנועה הארצית והיחידה המרכזית של מתנ"א (משטרת התנועה הארצית) כדי לבחון מחדש את הטיפול בהורדת מספר ההרוגים בתאונות הדרכים הקטלניות בישראל.

שטיין הקים צוות מיוחד שהחליט, אחרי בדיקה מעמיקה, לקצר את הכבישים האדומים מ-700 קילומטר ל-300 קילומטר במטרה להתמקד פעם אחת ולתמיד בצורה מעמיקה ורצינית בכבישים המועדים לפורענות מבלי להתפזר למרחקים גדולים.

חטיבת המחקר של משטרת התנועה ניתחה את הכבישים האדומים, בירידה לפרטי פרטים, וכך הורדו 400 הקילומטרים הפחות מועדים לפורענות מרשימת הכבישים המסוכנים. כך למשל, כביש הערבה שגבה את חייהם של מאות הרוגים מראשית המדינה הורד מרשימת הכבישים האדומים. לטענת בכירים במשטרת התנועה, ההחלטה נוסעת מירידה מתמדת במספר ההרוגים בכביש שפעם נחשב קטלני ביותר, בגלל אכיפה מוגברת של משטרת התנועה, יחידת האופנוענים ואף מסוקים משטרתיים.

מפת הכבישים האדומים 2012
מפת הכבישים האדומים. 400 קילומטרים פחות מהמפה הקודמת

עכשיו, מרבית הכבישים האדומים ממוקמים בצפון הארץ, בין השאר בגלל העדר תשתיות וכבישים ישנים שטרם שופצו או הורחבו (מצורפת מפה). שטיין רתם את סיירת האופנועים הארצית, שוטרי ימ"ר תנועה ושוטרי מתנ"א, וכן יחידות סמויות, ויחידת המסוקים של המשטרה כדי להפגין נוכחות עקבית ודומיננטית באותה רשימת כבישים מעודכנת.

כמו כן, ניתחה חטיבת המחקר את הגורמים לתאונות הקטלניות: חציית קווי הפרדה, סטיות מנתיבים, ביצוע עקיפות מסוכנות, אי ציות לרמזור אדום ואי מתן זכות קדימה להולכי רגל. בכך קיווה שטיין להפחית משמעותית את כמות התאונות הקטלניות שנחשבות כבר עשרות שנים לעניין כואב ביותר בחברה הישראלית.

התוצאות הוכיחו שדרך פעולתו של שטיין היתה נכונה. מתחילת השנה חלה ירידה של 96 הרוגים בתאונות דרכים בישראל. בשנת 2012 נהרגו 248 אנשים לעומת 344 באותה תקופה בשנה שעברה. אפריל ומאי היו חודשים קטלניים במיוחד, בהם נהרגו לא פחות מ-95 בני אדם. מרבית הולכי הרגל שנהרגו היו בני 74 ומעלה (33 הרוגים). נתון מעניין נוסך הוא שמרבית המעורבים בתאונות דרכים הם צעירים בגילאי 24-33.

"השילוב בין שלוש זרועות האכיפה: ימ"ר תנועה, יחידת האופנועים ושוטרי מתנ"א שעובדים בשיתוף פעולה מלא וכגוף אחד גרם לירידה גדולה בתאונות. אנחנו מיישמים את מדיניות ראש האגף ניצב שטיין להתמקד בעבירות החמורות ביותר ובנהגים המסוכנים וזה הוכיח את עצמו", טוען מפקד מתנ"א, ניצב משנה אמנון איצקוביץ.

אביקם גור. הצטרף בסוף השבוע לסטטיסטיקה העגומה|öéìåí: אתר פולגז

איצקוביץ, שבעברו הלא רחוק היה קצין מודיעין ובילוש במשטרת מרחב הנגב, הפנים את המדיניות החדשה, וכן גם מפקד ימ"ר תנועה, סנ"צ ידידיה סבג, שהגיע מתפקיד בכיר ביחידה המרכזית של משטרת מחוז תל אביב. "בשנים האחרונות היינו עדים לתאונות קטלניות קשות מאוד בצפון", טוען נצ"מ איצקוביץ', "לכן החלטנו ליישם את מדיניות האכיפה בכבישים רבים, כדי להוריד את מפלס התאונות. בכמה כבישים יש בעיה של היעדר תשתיות, אבל זה כבר עניין של רשויות אחרות. עובדה שמתחילת השנה חלה ירידה של כמעט מאה הרוגים, וזה נתון מדהים".

לדבריו, עוד סיבה לירידה המשמעותית נובעת מהגברת האכיפה ביישובים הערביים. "בשנה האחרונה אף פנו אלינו ראשי מועצות וערים ערביות בצפון ובנגב וביקשו ממשטרת התנועה לבצע אכיפה מתוגברת בישוביהם כדי למנוע תאונות. כל זה כתוצאה מכך שבשנים האחרונות נהרגו עשרות ילדים בישובים ערבים ובדואים עקב רשלנות של נהגים והעדר תשתיות מתאימות", אומר איצקוביץ, "זו תופעה שלא נתקלנו בה בעבר. הם מבקשים מאיתנו להיכנס פנימה ולבצע אכיפה. אנחנו מתמקדים גם במתן הסבר והדרכה בבתי ספר ומועדוניות. מבחינתי זה הישג חסר תקדים. בעבר לא היינו רצויים במקומות הללו. התוצאה: עצרנו פצצות מתקתקות רבות, העמדנו אותם לדין מהיר וזה עוזר בצמצום התאונות".

בקרוב המשטרה תחל בפיילוט במסגרתו יועלו לאוויר צפלינים אשר יתעדו אונליין עבירות תנועה של נהגים מהאוויר, יעבירו את הנתונים למוקדים ולניידות בשטח דבר שיוביל להורדתם מהכביש במהירות של נהגים המסוכנים לסביבה.

ערד סדום (צילום: נעם וינד)
יותר מדי קילומטרים של כבישים עם תשתית לקויה |צילום: נעם וינד

31,544 הרוגים בתאונות דרכים מקום המדינה

מקום המדינה ועד היום נהרגו במדינת ישראל 31,544 אזרחים בתאונות דרכים. היום מציינים את יום הזיכרון לקורבנות תאונות הדרכים. טקס הזיכרון יערך בתיאטרון היהלום ברמת גן והינו בשיתוף משרד הרווחה והשירותים החברתיים, פורום פ.ע.ו.ל.ה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. במהלך הטקס יודלקו נרות זיכרון ע"י בני המשפחות השכולות בינהם: דורית כהן שאיבדה את בעלה אבי כהן, ג'ודי שלום ניר מוזס שאיבדה את אביה ואחיה, ישי אטיאס שאיבד את אחיו ושבעת בני משפחתו השנה ודינה יצחקי, שאיבדה השנה את בעלה ינון יצחקי ז"ל ולפני שבע שנים את ביתה.

>> דעה: נזכור את 31 אלף האנשים שהופקרו למות על הכביש