עשרות שוטרים סמויים וגלויים, בלשים, תצפיתנים, בוחנים ושוטרי מג"ב יצאו בשישי האחרון למבצע חשאי. לא, לא מדובר בהשתלטות על מתחם של משפחת פשע, בפעילות נגד סוחרי סמים, תפיסה של עברייני מין שמסכנים את שלום הציבור או אפילו במצוד אחרי כנופיית פורצים, אלא בפשיטה משטרתית על מפגש תמים של בעלי רכבים ספורטיביים המתקיים כבר שנים מדי שישי אחר הצהריים בחניון היכל הספורט ביד אליהו.
לטענת המשטרה, לאחרונה הגיעו אליה "תלונות של אזרחים על התכנסות של בעלי רכב בחניון ונסיעה בפראות בכלי רכב בהם בוצעו שינויים מבניים במנוע", ולאחר פעילות סמויה ואיסוף ראיות במפגשים בשבועות האחרונים הוחלט לפעול בשישי במקום.
לנו, כמובן, אין דבר וחצי דבר נגד פעילות אכיפה נמרצת נגד נהגים מסוכנים, אבל במשטרה החליטו, במקום להתמקד בעשבים השוטים - אותם נהגים שנצפו בשבועות האחרונים על ידי שוטרים סמויים שנכחו במקום כמי שנהגו בפראות ועל פי המשטרה סיכנו את עצמם ואת הסובבים, להפעיל ענישה קולקטיבית על כלל באי המפגש ובעזרת כוח גדול שוטרי מרחב יפתח פשטו על המתחם, חסמו את כל היציאות מהמקום וערכו בדיקות מקיפות ברכבים שנכחו במקום כדי לבחון האם מדובר ב"רכבים עם שיפורים מסוכנים".
עוד ב-mako רכב
כל מה שרציתם לדעת על שיפורי רכב ולא העזתם לשאול
שיפורי מכוניות – פצצה מתקתקת או תחביב לגיטימי?
על פי הודעת המשטרה מסתבר ש-76 כלי רכב נבדקו במקום ו-39 מהם הורדו מהכביש, 9 בהורדה רשמית בשל סעיף "שינוי מבנה" דרך משרד התחבורה ועוד 30 שנדרשו לפרק את השיפורים ולהציג את הרכבים במצבם המקורי בתוך מספר ימים במשטרה.
לנוכחים שהיו במקום יש גרסה קצת אחרת ולטענתם בוחני התנועה שהיו במקום הורידו מהכביש מכל הבא ליד ובעיקר רכבים עם שינויים מינוריים כמו פילטר אוויר פתוח, אגזוז זרימה חופשית, צמיגים רחבים, מושבי ספורט ואפילו... מסגרת לא תקנית ללוחית הרישוי.
ארז קעטבי, קצין המשטרה שפיקד על המבצע, הסביר בשיחה עם mako רכב כי הפעילות המשטרתית התנהלה בשקט מופתי ותוך שימוש בכוח משטרתי סביר. לטענתו "הוחלט הפעם דווקא לא להחמיר ולא להתעסק בכל שינוי מינורי שהיה יכול להביא להורדה מהכביש של כמעט כל רכב שהיה במפגש, אלא להתמקד ברכבים שנהגיהם השתוללו, רכבים עם שיפורים משמעותיים או מספר שינויים גדול".
קעטבי גם טען שאין זה מסמכותו להחליט מה זה שיפור לגיטימי והוא פועל על פי החוק (על פיו, כידוע, גם פילטר אוויר פתוח נחשב לשינוי מבנה) וציין בנוסף כי אין לו דרך לבדוק האם השינויים שנעשו ברכבים המשופרים בוצעו בצורה מקצועית ואם הם תואמים לשאר מערכות הרכב.
יתכן שהוא צודק, אבל לרוב מדובר בלא יותר מטיעון דמגוגי שבמשטרה אוהבים להשתמש בו כבר שנים כדי להתריע מפני אי התאמת יתר מערכות הרכב למנוע המשופר ואילו במציאות מרבית המשפרים, שמשקיעים ממון רב בשדרוג משמעותי של עוצמת המנוע, לא עוצרים שם ודואגים גם לשיפור הצמיגים, בולמי הזעזועים, הבלמים והמתלים.
במצב הנוכחי, מאחר שבישראל כל שינוי קטן או גדול הוא אסור ומוגדר כמסוכן, דווקא האיסור הגורף יוצר קרקע לשיפורים בעייתיים שלעתים באמת עלולים להעלות על הכביש מכוניות מסוכנות.
חשוב להבהיר - בכל מקום אחר בעולם שיפורי מכוניות הם עיסוק לגיטימי, מכובד וכמובן חוקי. מדובר בתעשייה המגלגלת מאות מיליוני דולרים בשנה וזוכה לפופולריות עצומה ולא פעם גם לשיתופי פעולה מצד יצרני הרכב.
יש הבדלים בין הגישה הגרמנית הנוקשה יחסית לזו האמריקאית והבריטית בהן למעשה הכל מותר, אבל בכל העולם שיפורים "בגבולות הטעם הטוב" מותרים באופן חופשי וגם מכוניות סופר משופרות שהוכנו בצורה מקצועית תוך התייחסות לכלל מערכות הרכב מקבלות אישור עליה לכביש -"street legal"- לאחר שעברו בדיקה בטיחותית על ידי בוחן רשמי.
בנתיים, עד שבישראל הנושא יוסדר בצורה חוקית ובהתאם לתקינה כלשהי הנהוגה בעולם המערבי, למרות ההילה הנוצצת של "מהיר ועצבני" וללא אקדח מעשן המציג באמת קשר בין רכבים "משופרים" למעורבות מוגברת בתאונות, הרשו לנו להציע לשוטרים ולבוחנים שמבזבזים את משאבי הציבור במבצעים גרנדיוזיים להורדת נהגים עם פילטר פתוח, אגזוז זרימה חופשית או חלילה אינטרקולר מוגדל מהכביש, לצאת לכבישים ולעשות משהו אולי פחות זוהר אבל הרבה יותר חשוב - לבדוק עשרות אלפי כלי רכב סטנדרטיים למראית עין, שבניגוד לכמה מאות המכוניות המשופרות והסופר מתוחזקות, נעים על כבישי הארץ עם ליקויים בטיחותיים חמורים ביותר כמו צמיגים גמורים, בלמים שחוקים, הגאים משוחררים או אחרי תיקוני תאונות לא מקצועיים בחסות קומבינות של חברות הביטוח ובאמת מסכנים את שלום הציבור ומחייבים הורדה דחופה מהכביש.