ר' נסע להנאתו בפורד פוקוס סטיישן מודל 2012 שלו ביחד עם המשפחה כשלפתע על צג הבקרה שבמרכז לוח השעונים הבהבה הודעת התראה מלחיצה: "נוזל בלמים נמוך, גש לתחנת שירות כעת".
ר' מיהר לתקשר למחלקת השירות של חברת הליסינג לה שייך רכבו וברגע שהסביר למוקדן את מהות התקלה ועוד בטרם ציין את דגם הרכב, נציג חברת הליסינג ידע באיזה רכב בדיוק מדובר "אהה, זו תקלה ידועה בפוקוסים החדשים, אל תמשיך לנהוג ברכב אני שולח לך גרר".
כשהגרירסט הגיע למקום גם הוא לא נראה מופתע, "גררתי הרבה פוקוסים עם התקלה הזו", אמר.
ר' שאמנם באופן כללי מאוד מרוצה מהמכונית שלו, קצת הופתע והתקשה להבין מדוע דבר שכזה מתרחש ברכב כמעט חדש שעבר רק 20 אלף קילומטרים ולמה, אם מדובר בתקלה מוכרת ובנושא שלכאורה נראה בטיחותי, לא יצאה קריאת תיקון בנושא.
מכיוון שנציג השירות בחברת הליסינג לא ידע לתת לר' תשובות מספקות הוא החליט לפנות ל-mako רכב על מנת שנבדוק במה בדיוק דברים אמורים.
על אף שמדובר בדגם הרכב הנמכר ביותר בישראל בשנה וחצי האחרונות ולמרות שבאופן תדיר אנו שומעים על מגוון תקלות סדרתיות מסוגים שונים בדגמים שונים של כלי רכב חדשים, מעולם לא שמענו על תקלה שכזו בפוקוס החדשה.
חיפוש אינטנסיבי ברחבי הרשת העלה כמה שרשורים בודדים וקצרים בנושא בפורומי רכב שונים אך הם לא סיפקו לנו תשובות ראויות ועל כן מיהרו לברר את הנושא לעומק עם יואב חפץ, סמנכ"ל דלק מוטורס, היבואנית הרשמית של פורד בישראל.
"מדובר בתופעה מוכרת שכבר עלינו עליה לפני מספר חודשים ופתרנו אותה", מפתיע חפץ. "מדובר בפקק במיכל המילוי של נוזל הבלמים, במקרים מאוד מסוימים, בעיקר ברכבים החונים בשיפוע, נוצר לחץ על הפקק שגורם להזעה ואיבוד איטי של נוזל הבלמים", מסביר חפץ. "ברגע שהנוזל מגיע לנקודה נמוכה, מחשב הרכב מגלה את התקלה ומתריע על כך באופן מידי לנהג. בגדול, אין בכך כל סכנה ואפשר להמשיך לנסוע עם הרכב", מציין חפץ. "עם זאת יש למלא בהקדם האפשרי נוזל בלמים, ולסור למוסך מורשה שיבדוק את המערכת ויחליף את הפקק שכשל בפקק מדגם משופר – כמובן ללא כל תשלום".
- אם מדובר בתופעה מוכרת מדוע לא הוצאתם על כך קריאה מסודרת לתיקון?
"קריאות לתיקון (ריקולים) הם דבר שיצרן הרכב מחליט עליו ולא אנחנו כיבואנים, בדקנו את הנושא מול היצרן והוא הציג לנו את הפקק המשופר שפותר לחלוטין את הבעיה, אתה יכול להיות בטוח שיצרן רכב ענקי כמו פורד לא היה לוקח שום צ'אנסים אם הייתה כאן איזושהי סכנת בטיחות אפילו הקלה ביותר. מדובר בדגם הרכב הנמכר ביותר בעולם ובישראל בשנים האחרונות ולא ידוע על שום מקרה שהפקק המזיע הוביל חלילה לתאונה", מבהיר חפץ. "מדובר באובדן איטי מאוד, באופן הדרגתי ובמקרים מאוד מסוימים, כל מה שיש לעשות הוא לפעול בהתאם להוראות במחשב הרכב"
- אז לא צריך לעצור מיד ולגרור את הרכב כמו במקרה שהובא לידיעתנו?
"אני לא מכיר את פרטי המקרה הספציפי, אבל אם מדובר בפקק המזיע - אז לא. כל מה שצריך הוא לגשת מיד למוסך או למלא נוזל בלמים ולגשת בהקדם למוסך מורשה שיבדוק את התקלה", מסביר חפץ, "ההתראה הזו לא שונה באופן מהותי מהתראה על מחסור בשמן מנוע או אפילו בנוזל לניקוי שמשות. בכל רכב יש אלפי חלקים ומאות מערכות ותקלות בהחלט יכולות להתרחש, מה שחשוב הוא לפעול בשיקול דעת ולתת למערך השירות המקצועי לפתור את הבעיה", מרגיע חפץ.
- המקרה הזה התרחש בפוקוס סטיישן, זה ייחודי לגרסה הזו?
לטעמנו מן הראוי, אפילו שמדובר בתקלה מינורית יחסית, שהיבואנית תנקוט משנה זהירות ותדאג להחליף את הפקקים הבעיתיים בכל הרכבים הרלוונטים עם או בלי קשר לקריאה רשמית לתיקון, במיוחד שמדובר ברכב נפוץ מאוד בציים בהם לא פעם הנהגים לא מקפדים בדיוק על תחזוקה ברמה גבוהה ותשומת לב יתרה לתקלות.
עוד נוסיף ונציין שמקרה זה מלמד אותנו כמה חשוב בכל רכב, גם אם מדובר ברכב חדש מהניילונים ואפילו כזה שבבעלות חברת ליסינג, לקחת אחריות ולהקפיד לבדוק פעם במספר שבועות את מפלס המים, השמן, נוזל הבלמים וכמובן לחץ האוויר בצמיגים ולהיות כל העת ערים למחוונים השונים ולנורות והודעות אזהרה והתראה.
מעבר לעובדה שמעט תשומת לב יכולה לחסוך לנו הוצאות מיותרות במוסך, נסיעה ברכב לא תקין עלולה לגרום לעיכוב מעצבן בצד הדרך או חמור מכך, לתאונה מסוכנת.