אין תמונה
כשל מכאני או טעות אנוש?

חבר מושבעים מניו יורק קבע בסוף השבוע כי התאונה בה מכונית ה-Scion (המותג הצעיר של טויוטה) של ד"ר אמיר סיטאפטלוואלה האיצה באופן פתאומי והתנגשה בעץ לא נגרמה כתוצאה מכשל תכנוני ועל כן יצרנית המכוניות הגדולה בעולם, טויוטה, לא הייתה אחראית לה ולא תצטרך לשלם פיצויים לתובע.

 התביעה של ד"ר סיטאפטלוואלה היא אחת מבין מאות תביעות שהוגשו על ידי בעלי מכוניות מתוצרת הקונצרן בעקבות התקלה הבטיחותית החמורה שנחשפה בשנת 2009.

 כזכור, ב-28 לאוגוסט 2009 שוטר מסאן דייגו ומשפחתו נסעו בלקסוס דנדשה ומפנקת על כביש מס' 125, כשלפתע דוושת התאוצה נתקעה במצב לחוץ והמכונית האיצה למהירות של קרוב ל-200 קמ"ש. בשלב זה, במקום להסיט את ידית ההילוכים למצב ניוטרל ולמעשה להפסיק את העברת הכוח מהמנוע לגלגלים או במקרה הגרוע לבלום בעוצמה (לידיעתכם, במרבית המקרים בלמים חזקים מכוח המנוע), הנהג קפא ולא תפקד והמכונית התרסקה, התפרקה לגורמים בשולי הכביש והביאה למותם של ארבעת נוסעי הרכב.

 

כבר מהרגע הראשון היה ברור שהתאונה אז נגרמה בשל כשל מכני. בתחילה טענה טויוטה שהתאונה המחרידה התרחשה בעקבות תקלה שולית כביכול, בה שטיחון ההגנה העבה עלה על דוושת התאוצה ולחץ עליה. החברה אף זימנה קרוב ל-4 מיליון מכוניות לתיקון ולעיגון השטיחונים, אך חקירת NHTSA (רשות הבטיחות האמריקאית) החלה להעלות ממצאים אחרים ונמצא קשר ברור בין לא מעט תאונות דומות ברכבי טויוטה שסווגו בעבר כטעויות של נהג.

 הקריאה לתיקון הגדולה בהיסטוריה

 בתחילת 2010 טויוטה זימנה לא פחות מ-9 מיליון מכוניות מתוצרת טויוטה, לקסוס וScion- שצוידו בדוושות תאוצה שסבלו מכשל תכנוני שיכול לגרום להתקעות מסוכנת במצב לחוץ. בנוסף התברר שהחברה ידעה במשך שנים על התקלה אך החליטה, בשל נדירותה, לא לזמן מיליוני מכוניות לתיקון, החלטה שככל הנראה גרמה לקרוב ל-90 משתמשי טויוטה לשלם את מחיר הטיוח בחייהם.

 מעבר לעלות הקריאה לתיקון של מיליוני מכוניות, טויוטה ספגה גם נזק תדמיתי קשה וניצבה בפני מאות תביעות פרטניות וגם לא מעט תביעות ייצוגיות.

תקלה בדוושת התאוצה
פחית המתכת שפתרה את בעית ה"דוושה הדביקה"

 לא נמצא כשל אלקטרוני

דווקא רשות הבטיחות האמריקאית NHTSA הפתיעה לפני מספר חודשים כשפרסמה תוצאת של בדיקה מקיפה שערכו מהנדסיה בשילוב מהנדסים מסוכנות החלל, נאס"א. הבודקים אמנם ציינו שיתכן שהיה כשל בתכנון הדוושה שאפשר לשטיחוני המגן להפעיל לחץ על הדוושה וגם נודעו מקרים של דוושה דביקה בשל בעיה מאנית אבל מאידך החוקרים הוכיחו מעל לכל ספק כי תופעת ההאצה הפתאומית לא נגרמה מכשל אלקטרוני בדוושת התאוצה.

 הניצחון של טויוטה בתביעה הקטנה של ד"ר סיטאפטלוואלה היא אמנם רק טיפה בים אל מול מבול התביעות אך יכולה, כך מקווה החברה, להוות נקודת מפנה בעליהום ממנו סובלת החברה מאז התפוצצות הפרשה בראשית 2010.

לאחר שהשופט א. תומס בויל, הורה לפסול את הראיות על היכולת להצביע על כשל אלקטרוני בדוושה ולאור עיצוב הדוושה בדגם הספציפי שלScion משנת היצור 2005 התברר, כך סיכמו המושבעים, שהסברה שהשטיחון עלה על הדוושה ולחץ אותה פשוט בלתי אפשרית מבחינה פיזית בדגם הזה.
עורך הדין של טויוטה אמר: "אמנם מדובר באדם משכיל ואמין, רופא בחדר מיון, אבל חייבים לשים את העובדות על השולחן. לא תקלה בדוושה או שטיחון גרמו לתאונה אלא טעות נהיגה פשוטה ומצערת".

האם החלטת המושבעים מסוף השבוע תהווה נקודת מפנה בתביעות שהוגשו נגד טויוטה ומוערכות במיליארדי דולרים? ימים יגידו.

תאונת דרכים קטלנית. אילוסטרציה (צילום: חדשות 2)
תקלה בדוושה - היתה או לא הייתה?|צילום: חדשות 2




>> לא ממולץ לצפיה לבעלי מכוניות קטנות - מבחני ריסוק: קטן מול גדול בעימות חזיתי