בשנים האחרונות כל כך התרגלנו לדווח על עוד ועוד דגמי מכוניות הזוכים לדירוג כוכבים מקסימלי במבחני הריסוק של NCAP עד שכל ציון מתחת ל-5 כוכבים נראה לנו חריג.
נוצר כבר הרושם שיצרניות הרכב למדו לא רק ליצר מכוניות בטוחות יותר אלא גם לדעת היכן בדיוק יש צורך להקפיד כדי לזכות בדירוגים גבוהים במבחני הריסוק.
מצד שני, הגופים שעורכים את מבחני הריסוק המשיכו להחמיר כל העת את הפרמטרים של הבדיקה כדי להקשות על היצרניות ולחייב אותן לעשות מאמץ לשפר את רמת הבטיחות.
אתמול התפרסמו התוצאות של הסבב הריסוק האחרון לשנה זו ולראשונה מזה זמן התוצאות לא כל כך מחמיאות.
הפעם רוסקו בעוצמה 14 כלי רכב חדשים וכמעט מחצית מהם לא הצליחו להשיג את הציון המקסימלי והסתפקו בציון של 4 כוכבי בטיחות.
אכזבה במגזר בטר פלייס
מבין המכוניות שלא זכו להצטיינות יתרה המעניינת ביותר מבחינת השוק הישראלי היא הפלואנס Z.E, החשמלית של בטר פלייס.
התוצאה מעט הפתיעה את העוסקים בתחום משום שבשנים האחרונות רנו היא מבין היצרניות הבולטות ביותר שחרתו על דגלן את המחויבות לבטיחות מקסימלית.
החשמלית של שי אגסי פוגשת קיר
יתכן שהמשקל הרב הנוסף בדמות סוללה ששוקלת כמעט 300 קילוגרם היוו את הסיבה לכך שכגוש המסה הגדול והכבד הזה פגש את הקיר של NCAP התוצאות לא היו מחמיאות במיוחד.
הפלואנס זכתה לציון הנמוך ביותר (72) בסבב המבדקים הנוכחי בסעיף המאוד משמעותי של הגנה על נוסעים מבוגרים. גם בהגנה על הולכי רגל בעת תאונה הפלואנס הגיעה אחרונה. מצד שני בסעיפים של הגנה על ילדים ומערכות העזר למניעת תאונה זכתה הפלואנס לציונים בהחלט טובים.
עוד באירופה
הפנדה הקטנה החדשה (מחודשת?) של פיאט גם לא הצליחה לזכות בציון מקסימלי. כשהדור הקודם נבחן ב-2004 הוא זכה ב-3 כוכבי בטיחות, כעת שבע שנים מאוחר יותר ולאחר תכנון מחודש של גוף המכונית והוספת מערכות עזר וכריות אוויר המצב משתפר אבל, כאמור, לא מספיק בשביל חמישה כוכבים, במיוחד בשל ציון נמוך בתחום ההגנה על ילדים.
סין
אם עד לפני מספר שנים לא רב מכוניות מתוצרת סינית זכו בתוצאות מעוררות אימה במבחני הריסוק עת הציגו מרכבים שקורסים בעת תאונה ולא משאירים סיכוי לנוסעי המכונית, קשה שלא להתפעם מההתקדמות המהירה של היצרנים הסינים. בסבב הריסוקים הנוכחי נבדקו דגמים של שני יצרנים סינים וזכו בתוצאה של 4 כוכבי בטיחות.
הדגמים שנבדקו הם אמגרנד EC7–סדאן משפחתית מתוצרת ג'ילי ומכונית רלוונטית יותר לשוק הישראלי, ה-MG6 של MG מבית SAIC, המיוצגת בישראל על ידי קבוצת לובינסקי וצפויה להגיע לכאן בחודשים הקרובים.
יוקרה מאכזבת
באופן מפתיע משהו לציון הלא מחמיא במיוחד של 4 כוכבים זכו גם שתי מכוניות יוקרה של יצרנים מכובדים כמו יגואר וג'יפ.
היגואר XF שכבר נבחנה בעבר והסתפקה בציון של 4 כוכבי בטיחות עברה מקצה שיפורים בטיחותי על ידי מהנדסי החברה הבריטית-הודית אך מסתבר שגם זה לא הספיק כדי לזכות בציון מלא בסטנדרט הגבוה של המבחנים עכשיו.
הגודל לא עזר לו - גרנד צ'ירוקי במפגש עם קיר
גם הגרנד צ'ירוקי המסיבי והכוחני לא הצליח להצטיין והסתפק בציונים נמוכים יחסית בהגנה על ילדים ועל הולכי רגל.
המצטיינות
8 מכוניות חזרו הביתה עם תעודת הצטיינות של חמישה כוכבי בטיחות בסבב הנוכחי.
אחרי שהשברולט קרוז הרשימה לפני כשנה וחצי עם ציונים טובים במיוחד במבחני הריסוק ותוצאה מושלמת בהגנה על מבוגרים ממשיכים תוצרי החברה, החוגגת החודש מאה להיווסדה, להרשים.
הוולט החשמלית עם גנרטור מאריך הטווח הוכיחה שהיא לא ידידותית רק לסביבה אלא גם לנוסעים בה והמאליבו המשפחתית הגדולה הוכיחה שהיא בהחלט יכולה להיות בחירה בטוחה מאוד לשינוע המשפחה.
המכוניות מקטגורית התת משפחתיות היו בעבר לא רק עלובת למדי מבחינת מכלולים אלא גם מסוכנות למדי מבחינה בטיחותית. לאחרונה המצב השתנה ובמקביל לעליית הרמה המשמעותית שמכוניות הסגמנט הזה רושמות נרשם גם שיפור בטיחותי משמעותי. בסבב המבחנים הנוכחי הייתה זו הקיה ריו החדשה שהצליחה להרשים ולזכות בחמישה כוכבים וציונים מרשימים במרבית הסעיפים.
קונצרן פולקסווגן שלח הפעם למערכה 4 מכוניות שהצליחו להביא הרבה כבוד למשפחה.
שלושת הקטנטנות העירוניות התאומות - פולקסווגן אפ, סיאט מי וסקודה סיטיגו הוכיחו שהן לא צריכות להיות גדולות מימדים או עמוסות במטראז'ים של פח כדי להצליח וקטפו 5 כוכבי בטיחות מרשימים מאוד למכוניות בגודל כזה.
גם החיפושית החדשה הוכיחה שהיא לא רק נראית פחות נשית ושברירית אלא גם יודעת להוכיח ביצועים מסוקסים אל מול קיר.
במגזר הכאילו-שטח הרשימו סובארו עם הXV – קרוס-אובר נאה המבוסס על האימפרזה החדשה והבייבי רינג' רובר, האיווק, שהוכיח שגם אחרי הטאצ' העיצובי של פוש ספייס, ויקטוריה בקאהם, הוא בטוח מאוד.
מרצדס שלחה למבדקים 2 דגמים- ה-B קלאס החדשה ו-C קלאס קופה והוכיחה בשטח שמי שרוכש מכונית פרימיום זוכהה גם להגנת פרימיום, כשה-B קלאס הקטנה יחסית הרשימה עם ציונים גבוהים במיוחד בהגנה על מבוגרים וציון לשבח על מערכות בטיחות מתקדמות כמו מערכת בלימה אוטומטית ומערכת התרעה מפני איבוד עירנות הכלולות בה כסטנדרט.
>> אז מכונית קטנה יכולה להיות יותר בטוחה מרכב גדול? - במבחנים כן במציאות קצת פחות