מסמסים בנהיגה? כנראה שכן. לפי סקר עמותת "אור ירוק" כל נהג ישראלי רביעי כותב או קורא סמסים בנהיגה ולפי מחקר של חברת "נוקיה" אנחנו בודקים את הנייד שלנו 150 פעמים ביום. אז מה רובנו עושים כדי להיזהר? מניחים את הנייד בצד ומקווים לאור אדום בהקדם האפשרי. אבל לפעמים גם זה לא מספיק.
"אני אדם מאוד שומר חוק, אפשר אפילו לומר ממש חנונית על הכביש ואני באמת מקפידה שלא לעשות דברים שאסור ובטח שלא לסמס תוך כדי נהיגה, אבל ברמזור אדום כן הרשתי לעצמי לקרוא הודעות", מספרת שרון, תל אביבית בשנות השלושים לחייה, "בזווית העין קלטתי שהרכב שלפני מתחיל להתקדם קצת ובדיוק בשבריר השנייה הזה שזרקתי את הטלפון הצידה ולחצתי על הגז מצאת את עצמי בתוך הרכב שלפני. הרכב שלפניי עצר, אני לא. למזלי הנזק היה רק נזק כספי במקרה הזה, אבל התיקון שלי בלבד עלה למעלה מעשרת אלפים שקל. מאז, למרות שזה נראה הכי מתבקש בעולם, אני לא מסמסת גם ברמזור אדום".
שרון למדה את הלקח וברור לה שאותה שנייה של חוסר תשומת לב הייתה יכולה להסתיים גם אחרת, כמו במקרה של רג'י שואו, צעיר מאוטווה, שלקח חלק בסרט התיעודי מ"שניה אחת לשניה" ששודר בשנה שעברה בארה"ב. “זה קרה לפני שבע שנים, היה מוקדם, גשום וגם חשוך", סיפר בסרט על הרגע בו הרג שני אנשים, "בדרך לעבודה כתבתי וקראתי הודעות, אני אפילו לא זוכר באיזה נושא, עד כדי כך הן היו לא חשובות. מפה לשם, בסופו של דבר חציתי קו הפרדה. אני זוכר את הרעש של המכונית המתנגשת, של הזכוכיות מתנפצות, הברקסים, הגלגלים צווחים. זה מלווה אותי עד היום. אני רואה את התמונה הזו וכל מה שאני יכול לחשוב עליו זה המשפחות של שני האנשים האלו, שהרגתי באותו הערב. אני החלטתי שלסמס ולנהוג חשוב לי יותר ממה שהאנשים האלו חשובים למשפחות שלהם. היום אני מבין כמה אנוכי היה מצדי לקחת את ההחלטה הזו. לדעת כל יום שהרגת שני אנשים זה אחד הדברים הכי קשים שאתה יכול לחיות איתם, ממש בלתי נסבל".
בארה"ב מתרחשות מעל 100 אלף תאונות דרכים מדי שנה בגלל שליחת הודעות בנהיגה. הן גובות את חייהם של כ-6,000 אנשים בממוצע בשנה ומספר הפצועים עולה על 600 אלף נפגעים בתאונות המערבות שיחות, סמסים או גלישה מאחורי ההגה – כרבע מנפגעי תאונות הדרכים בארה”ב. נתונים במדינה מעידים ש-75% מבני הנוער מסמסים תוך כדי נהיגה באופן קבוע, אבל כמה מתאונות הדרכים בישראל נגרמות באותן הנסיבות? קשה לדעת.
Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy
"לצערנו הרב, מי שמסתכל על נהגים היום בארץ, יכול לראות שהם עושים כמעט הכל לפני שהם נוהגים – לשלוח הודעות, להתאפר, לקרוא עיתון ובין השאר גם נוהגים ופועל יוצא של זה הם תאונות הדרכים", אומר סנ"צ נועם בגיינסקי, ראש מדור למיכשור אכיפה במשטרה, ולשעבר ראש מדור תאונות דרכים, "אבל כמו שגבר שביקר אצל נערת ליווי לא ידווח למשטרה שגנבו לו כסף בזמן שביקר שם, כך גם אדם שהיה מעורב בתאונה בזמן שהשתמש בטלפון לא יגיד את זה לבוחן שמגיע למקום ולכן הנתונים הקיימים הם מעטים. מה שנותר הוא רק להוכיח את הקשר במסגרת חקירה שאנחנו עושים והשנה ההוראה של ראש אגף התנועה הנכנס, צ'יקו אדרי, היא לחקור את נושא השימוש בטלפונים סלולריים ביתר שאת".
"עוד בטרם הגעתנו לאדם שנוהג ומשתמש בסלולרי אנחנו כבר יכולים להבחין ברכב המזגזג מרחוק ולזהות שהוא עוסק בדברים אחרים ולא בנהיגה", מספר מפקד יחידת האופנוענים באגף התנועה, סנ"צ ערד זיתוני, ל-mako: "מדהים לראות שהנהג כל כך שקוע בחיוג, בשיחה או בכתיבה וקריאה של סמסים שאפילו אם מסמנים לו או צופרים לו הוא לא מבחין בכך. אז מה יקרה אם משהו בלתי צפוי יקרה על הכביש? אם הנהג נוהג ב-70 קמ"ש, הוא יעבור 20 מטר בשנייה בלי לראות את מה שקורה על הכביש. זאת אומרת, סטייה של 2-3 שניות משולה ל-40-60 מטר של נהיגה שהוא משול לעיוור".
>> אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים שנגרמה כתוצאה מהיסח דעת של סמס ואתם מעוניינים לשתף אותנו בסיפורכם, הנכם מוזמנים לפנות אלינו – shani.giladi@keshet-tv.com
>> למה אנחנו לא מפסיקים לסמס בנהיגה?
>> צפו: כך נראית תאונה שנגרמת מסימוס תוך כדי נהיגה