אין תמונה
ב-NCAP שמים כעת דגש על עזרים שונים למניעת תאונות

אין ספק שחלק לא מבוטל מהשיפור האדיר ברמות הבטיחות של כלי הרכב ב-15 שנים האחרונות צריך להיזקף לזכותו של ארגון יורו NCAP שנוסד בשנת 1997.

ב-NCAP אמנם לא המציאו את מבחני הריסוק ובוודאי לא את מערכות הבטיחות השונות בכלי הרכב, אבל הציגו לראשונה מבחנים פומביים עם שקיפות מלאה בפני כולם וציון ברור של רמת הבטיחות של כל רכב לפני דירוג כוכבים.

אמנם יש הטוענים שיצרני הרכב מתמקדים בתכנון מכוניות שיזכו בדירוג מלא במבחנים המאוד ספציפיים של NCAP יותר מאשר ביצור באמת של מכוניות בטוחות בכל מצב בעולם האמיתי, אבל אין ספק שההכרה באשר לחשיבות האדירה של ציון גבוה במבחני הריסוק ככלי שיווקי הביאה את יצרני הרכב להשקיע מאמצים אדירים בתחום.

במקביל, במהלך השנים מאז הקמתו ביורו NCAP החליטו להחמיר שוב ושוב את התנאים לקבלת דירוג הבטיחות הנכסף וספק רב אם המכוניות שזכו לפני עשור או אפילו לפני שנתיים-שלוש בדירוג כוכבים מלא היו מצליחות לשחזר את אותו הישג גם היום. 
אתמול זה קרה שוב וב- NCAP הודיעו כי החל מראשית 2014 בכוונתם לעלות באופן משמעותי את רף המינימום לקבלת דירוג בטיחות מקסימלי של 5 כוכבים.

בהודעה ששחרר אתמול הארגון נאמר שהחל מעוד שנה וחצי ב-NCAP יתחילו לדרוש מיצרני הרכב להתקין בדגמיהם החדשים מערכות בלימה אוטומטיות שבמקרה חירום יכולות לקחת את הפיקוד, לפעול בצורה עצמאית ולבלום את הרכב.

בארגון הבהירו שרכבים שלא יהיו מצוידים במערכת שכזו יוענשו, בדומה למדיניות שנוקט כיום הארגון ביחס להעדר מערכת בקרת יציבות (ESC), בהפחתת ניקוד משמעותית שתצמצם באופן גורף את הסיכוי שלהן לקבל את דירוג הבטיחות המלא וחמשת הכוכבים הנחשקים.

בובת ריסוק (צילום: נעם וינד)
מערכת הבלימה האוטונומית יכולה למנוע 27 אחוזים מתאונות הדרכים |צילום: נעם וינד

מערכת הבלימה האוטונומית, AEB - Autonomous Emergency Braking הוצגה לראשונה ברכב ביצור סדרתי על ידי וולוו לפני מספר שנים.

מערכת ה-AEB עובדת רק במהירויות עירוניות ועושה שימוש בחיישנים ובמצלמה המודדים כל העת את המרחק מעצמים וממכוניות בחזית הרכב. במידה והמערכת מזהה שהרכב מתקרב מדי לעצם כלשהו בצורה שלא תאפשר בלימה בטוחה המערכת מתערבת ומאטה ואף עוצרת בעצמה בעוצמה מלאה את הרכב כדי למנוע התנגשות.

על פי הנתונים והמחקרים שליקט ארגון הבטיחות התקנת המערכת בכל כלי הרכב החדשים יכולה לצמצם את כמות תאונות הדרכים בלא פחות מ-27 אחוזים. בתחילת הדרך היה מדובר במערכת יקרה מאוד שהתאימה רק למכוניות פאר אך כמו במקרה של כל פיתוח טכנולוגי עם הזמן מחירו ירד והפך לזמין וכך למשל פולקסווגן מציעה בימים אלו אופציה לרכוש את הUP!, העירונית הקטנטנה, עם מערכת זו בעבור תוספת של 200 אירו בלבד.

לנוכח עלותה הלא גבוהה של המערכת, בארגון הביעו מורת רוח ביחס לאחוזי החדירה הנמוכים של מערכת הבטיחות החשובה הזו שקיימת בשוק כבר מספר שנים.

למעשה 66 אחוזים מיצרני הרכב בכלל לא מצעים את שילוב המערכת, לא כסטנדרט ולא כאופציה, באף אחד מהדגמים אותם הם מייצרים.

בדיקה של כל דגמי הרכב המשווקים באירופה חןשפת נתונים עגומים אפילו יותר ולפיהם 79 אחוזים מכלי הרכב הנמכרים באירופה לא משווקים עם מערכת ה-AEB.

מבין יצרניות הרכב ניתן לציין לטובה בעיקר את וולוו ואינפיניטי שבחלק לא מבוטל מרכביהם (58% בוולוו ו- 42% באינפיניטי) המערכת מגיעה כסטנדרט. מבין המותגים העממיים ניתן לציין את מאזדה שמובילה עם AEB כסטנדרט בכעשרה אחוזים מרכבי המותג.

93 אחוזים מדגמי מרצדס (29% סטנדרט ו66% אופציה) השונים, 66 אחוזים מדגמי יגואר ו-53 אחוזים מדגמי אודי כוללים אפשרות להיות מצוידים במערכת.  

בארגון מאמינים שהשינוי עליו הודיעו אתמול יגרום, ממש כמו במקרה של מערכות בקרת היציבות, ליצרני הרכב לישר קו ולהטמיע את המערכת הכל כך חשובה הזו בחלק ניכר מדגמיהם, מהלך שיעזור מאוד להתקרב ליעד השאפתני שהאיחוד האירופאי הכריז לפני מספר שנים לפיו עד 2020 יש להפחית את כמות הנפגעים בתאונות דרכים בחמישים אחוזים.

>> הכל על התפתחות בטיחות כלי הרכב ומבחני הריסוק

אחת המכוניות בזירה (צילום: עזרי עמרם)
שילוב מערכת הAEB הוא שלב חשוב בדרך ליעד האיחוד האירופי לצמצם במחצית את מספר הנפגעים בתאונות עד 2020|צילום: עזרי עמרם