איש הפיל (צילום: Rob Friedman, Istock)
בניגוד למה שרבים חושבים השומנים לא משמשים שכבת מגן במקרה של תאונה |צילום: Rob Friedman, Istock
כבר מזמן הפנמנו שעודף משקל הוא לא רק בעיה אסטטית אלא גם גורם למחלות קשות החל מאסטמה, דרך סוכרת, מחלות לב ועד לסרטן. מחקרים שונים שנערכו מצביעים על כך שאנשים הסובלים מהשמנת יתר מתונה יחסית יחיו בממוצע 3 שנים פחות מאנשים במשקל הנכון ואילו בעלי משקל עודף קיצוני יחיו במומצע 10 שנים פחות מאנשים רזים.

אבל האם ריפוד טוב של שומן יכול במקרים מסוימים לעזור? מסתבר שלא. למרות אגדות אורבניות שונות המספרות על מקרים בהם מעטפת השומן, ממש כמו כריות אוויר, הגנה בעת תאונה על האיברים הפנימיים ומנעה פגיעה קשה מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת בפאלו וניתח תוצאות של תאונות קטלניות קבע שככל שהנוסעים ברכב שנפגע בתאונה שמנים יותר כך הסבירות שהם יפגעו קשה או אפילו ימותו מהתאונה עולה באופן משמעותי.

החוקרים מבפאלו אפילו מספקים מספרים וטוענים כי הסבירות של הסובלים מהשמנת יתר בינונית למות בתאונה קשה גבוה ב-21 אחוזים מהסיכוי של אנשים במשקל ממוצע ואילו אלה הסובלים מהשמנת יתר חולנית כבר ניצבים בפני סכנת מוות הגדולה ב-56 אחוזים מהנתון הממוצע

פרופסור דיטריך יל, מומחה לרפואת דחופה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת בפאלו מסביר: "בניגוד לאגדות העם שטוענות שהריפוד האנושי מעמעם את עוצמת הפגיעה, במציאות המסה הגדולה יותר של הגוף האנושי גורמת לאנרגיה הנוצרת באינטרקציה במהירות ההאטה על החגורה וכריות האוויר להיות גדולה וקטלנית יותר במיוחד בהשפעה שלה על איברים פנימיים בגוף".

עליה של 65% במס' ההרוגים בתאונות בערים, ארכיון (צילום: פוראת נסאר, חדשות 2)
המחקר מגלה: הסיכוי של אנשים הסובלים מהשמנת יתר להיפגע בתאונה גבוה בשיעור של בין 20 ל-56 אחוזים |צילום: פוראת נסאר, חדשות 2

פרופסר יל מציין שיצרני הרכב אמנם משקיעים בשנים האחרונות מאמצים גדולים בשיפור רמת הבטיחות וההגנה על הנוסעים בעת תאונה אך מבצעים את הניסוי עם בובות ריסוק סטנדרטיות השוקלות 78 קילוגרם – משקל שלא רלוונטי לחלקים נכבדים מהאוכלוסיה הבוגרת בארצות הברית ובוודאי רחוק מאוד מהמשקל של שליש מהתושבים באמריקה הסובלים מבעיית עודף משקל.

מכיוון ששיעור ההשמנה רק ממשיך לעלות", מציין יל, "קיים הכרח שתכנון הבטיחות של המכוניות החדשות יתייחס לכך ויאפשר לאנשים הסובלים מהשמנת יתר לשרוד טוב יותר בתאונות"

המחקר של אוניברסיטת בפאלו מזכיר את מקרה הטרגי של ג'ודית אוונס, אם לשלושה מבריטניה, שנהרגה לפני כשנתיים וחצי בתאונת דרכים חזיתית לא קשה במהירות איטית בעת שנהגה במכונית המצוידת בחגורות בטיחות עם מותחנים אוטומטיים, 6 כריות אוויר וציון בטיחות של 4 כוכבים שהיה אמור לאפשר לה לשרוד את תאונה במהירות שכזו בפגיעות קלות בלבד

בחקירת התאונה שהתנהלה בבית המשפט העיד גם נציג יצרנית הרכב בו נהגה אוונס והסביר שהנפטרת שקלה כ-103 קילוגרם, 25 קילוגרם יותר ממשקלה של בובת ריסוק סטנדרטית וההבדל המשמעותי של 32 אחוזים הוא שגרם לאמצעי הבטיחות המתקדמים לא לתפקד ביעילות המקסימלית שהותאמה למשקל נוסעים נמוך משמעותית.

בובת ריסוק (צילום: נעם וינד)
המשקל של בובת ריסוק תקנית עומד על 78 קילוגרם|צילום: נעם וינד

>> בטוחות באותה מידה? מכונית קטנה עם 5 כוכבי NCAP מול מכונית גדולה עם דירוג זהה