בובת ריסוק (צילום: נעם וינד)
בובות ריסוק 2010 - "פעם אחרי כל ריסוק היה צריך לשפץ אתנו שבועים היום אנחנו יוצאים ללא שריטה"|צילום: נעם וינד

אתמול פרסם ארגון הבטיחות האירופאי, EuroNCAP, את תוצאות סבב ריסוקים מקיף נוסף שערך בעת האחרונה ל-13 דגמי מכוניות חדשים. מרביתם של הדגמים שנבחנו רלוונטיים גם לשוק המקומי ומשווקים או ישווקו בעתיד הקרוב בארץ. כמו כן לראשונה, בחן הארגון גם רכב מתוצרת סינית.

השנה העלה הארגון את רף המבחנים ולמרות שהמתכונת בה הם מבוצעים נשארה זהה, כעת על מנת לזכות בציון מרבי של 5 כוכבים נדרשות תוצאות טובות מבעבר ויש להניח שמכוניות שזכו למספר כוכבים גבוה בעבר לא היו מצליחות להשיג את אותו דירוג לפי הקריטריונים החדשים.

אין ספק, 13 שנים לאחר שנוסד בשנת 1997, איש אינו מערער על המהפכה שחולל EuroNCAP בתעשיית הרכב.
המעבר של מבחני הריסוק לגוף עצמאי בלתי תלוי עם שקיפות מלאה לא אפשרה יותר ליצרניות הרכב להחביא מעיני הציבור תוצאות לא מחמיאות ותכנון כושל.

המרוץ בין העלאת רף המבחנים להבנה של היצרניות איזה דגשים נדרשים כדי לעבור את המבחנים בהצלחה לא פוסק אבל גורם לכך שהמכוניות המודרניות מציגות שיפור מתמיד ברמת ההגנה שלהן.

אמנם, יש הטוענים שמבחני הריסוק לא מדמים באמת את המצב בתאונה אמיתית ושיצרני הרכב למדו את הנקודות שנבחנות במבדקי NCAP ומתמקדים בעיקר בהן. בנוסף, במבחן המשמעותי ביותר שנבדק, תאונה חזיתית מול גוף דומם, פגיעה של רכב גדול וכבד בקיר יוצרת אנרגיה גדולה יותר בשל המסה הגבוהה שלו לעומת רכב קטן.
במציאות, לעומת זאת, מרבית התאונות מתרחשות בין שני כלי רכב ובמפגש שכזה בין שתי מכוניות, גדולה וקטנה בעלות דירוג בטיחותי זהה - תמיד ידו של הרכב הגדול תהיה על העליונה.

מי מרשים, מי פחות

בכל מקרה המבחנים, משקפים או לא, שמו את נושא הבטיחות בקדמת הבמה ולראיה לכך, גם על פי אמות הבדיקה המחמירות החדשות, הצליחו תשע מ-13 המכוניות שנבחנו לזכות בציון המקסימאלי של 5 כוכבי בטיחות.

כאמור, זו גם הפעם הראשונה בה רכב סיני נבחן ע"י הארגון האירופאי. לאור תוצאות לא מחמיאות במיוחד וסרטונים מפחידים שהתפרסמו ברשת בהם כלי רכב מתוצרת סינית שנבחנו ע"י גורמים שונים התפרקו לחלוטין ורגע לפני שהשוק המערבי יוצף בגל של מכוניות מהרפובליקה העממית, משך מבחן הריסוק של המיני וואן הקומפקטי מתוצרת לנדווינד את מרב תשומת הלב, ואיך לומר זאת בעדינות - הסינים לא נתנו הופעה מרשימה במיוחד והCV-9 נאלץ להסתפק בציון מביך של 34 בהגנה על מבוגרים ושני כוכבים בלבד מתוך חמישה, זאת בעידן שגם ציון של ארבעה כוכבים נחשב למאכזב.

אין תמונה
חבל שהסינים לא התאמנו בחומה הסינית לפני שהם שלחו רכב לקיר של NCAP

הציון הלא עובר הזה ניתן ל CV-9 בשל סדרה של כשלי בטיחות על פי הסטנדרטים של ימים אלה כשבראש ובראשונה עמידות המרכב הייתה גבולית. התגלו גם כמה כשלי תכנון העלולים לגרום לכך שהנהג יפגע בצורה חמורה מההגה ומהדשבורד בעת תאונה. בנוסף המחסור בכריות צד פגם גם ביכולת המיניוואן להגן על הנוסעים בעת תאונת צד.

הלנדווינד לא מצליחה להרשים

אמנם אין להסיק מתוצאותיו של דגם בודד של יצרן אחד על כל המכוניות המיוצרות בסין, אך ניכר שלמרות המאמצים וההצהרות של יצרניות סיניות (בכללן לנדווינד שנבחנה) על הקפדה על סטנדרטים מערביים, רמת הבטיחות, לפחות בדגם שנבחן, עדיין רחוקה מלעמוד ברמה אליה הורגלו במערב בשנים האחרונות.

עוד תוצאה מאכזבת מתקבלת מן העבר השני של סקלת המחירים שם אנו פוגשים את מכונית הסאלון היוקרתית של יגואר, הXJ, שהוצגה לפני כשלוש שנים וזכתה לאחרונה לעדכון קל. היגואר היוקרתית מסיימת את סבב המבדקים עם ציון של 78 בהגנה על מבוגרים וארבעה כוכבי בטיחות. למרות מרכב חסון, המכונית היוקרתית לא סיפקה הגנה טובה בשל כשלים תכנוניים היכולים להביא לפגיעות גפיים לא קלות לנהג והגנה בינונית לנוסע וליושבים במושב האחורי.

אין תמונה
לא תמיד המחיר קובע- יגואר מאכזבת במפגש עם קיר

הדור החדש של הסופר מיני של ניסאן, המייקרה, גם לא מצליחה לזכות בדירוג כוכבים מלא ועם ציון של 84 בהגנה על מבוגרים המייקרה מסתפקת בארבעה כוכבים בלבד. עיקר התלונות נרשמות בעקבות אפשרות לפגיעה ברגליים של היושבים במושב הקדמי. מצד שני היא רושמת ציונים גבוהים, מעל הממוצע, בהגנה על ילדים.

הנבחן האחרון שלא הצליח לזכות בחמישה כוכבים הוא הטנדר גדול המימדים החדש של פולקסווגן, האמרוק.

רכבי עבודה חסונים בעלי יכולות הטענה והעמסה גבוהות מתקשים לרוב, למרות המבנה הקשוח, להשיג תוצאות טובות במבחני ריסוק מכמה סיבות, ביניהן המסה העצמית הגדולה שלהם והתכנון המוצק שבמקרה תאונה לא סופג מספיק אנרגיה ומעביר את עוצמת הפגיעה לנוסעי הרכב. האמרוק, יחסית למתחריו בקטגוריה, זוכה לציון לא רע של 86 בהגנה על מבוגרים אך שקלול כל התוצאות הכוללות ציונים בינוניים בהגנה על ילדים והולכי רגל מביאה לקבלת 4 כוכבי בטיחות בסופו של דבר.

5 כוכבים הפכו לסטנדרט

כל יתר המכוניות שנבחנו זכו לדירוג של 5 כוכבי בטיחות לפי הסטנדרטים המחמירים העדכניים של המבדקים.

מבחן ריסוק -קיה
מבחני NCAP מצילים כל יום הרבה יותר חיים מאשר כל מבצעי האכיפה של משטרת התנועה

נבחנו הדור החדש (או יותר נכון המחודש) של הפולקסווגן פאסאט שהוצג בתערוכת פריז האחרונה, האודי A1 ששיווקה החל בארץ לאחרונה, המיני קאנטרי-מן שתושק מחר באופן רשמי בישראל, המיני והמיקרו-וואנים: פורד C מקס, אופל מריבה, פולקסווגן שראן וקיה ונגה שצפויים להגיע בעתיד לארץ. הנבחנת האחרונה היתה הקיה ספורטאז' שכמו אחיה התאום היונדאי ix35 שנבחן בסבב הקודם השיגה דירוג של 5 כוכבי בטיחות אך הצליחה להשיג ציונים גבוהים יותר בהגנה על מבוגרים.

למרות הזהות לix35  הספורטאז' השיגה ציונים מעט גבוהים משל אחיה התאום


תוצאות סבב המבחנים הבא של הגוף ששינה את תפיסת הבטיחות בעולם הרכב יפורסמו בסוף חודש פברואר. אנחנו כאן בmako רכב מבטיחים לעדכן.

>> קטן מול גדול בעימות חזיתי - מי לוקח?