מגרש מכוניות יד שניה (צילום: נעם וינד)
במקום להתאמץ למכור את המשומשת במחיר רצפה - אפשר לדאוג שיגנבו אותה|צילום: נעם וינד
חברת המיגון לרכב "פוינטר" מסכמת את שנת 2011 מבחינת גניבות הרכב בישראל וחושפת כמה נתונים מעניינים ומדאיגים ביותר: על פי הנתונים שבידי "פוינטר" קרוב ל-30 אחוזים מגניבות הרכב בישראל בוצעו השנה כשבידי הגנבים היו מפתחות הרכב וגם קוד הנטרול של מערכת המיגון.
מדובר בעליה חדה בשיעור של 81 אחוזים אל מול השכיחות של גניבות מסוג זה לפני שנתיים, בשנת 2009.

גניבות שכאלה המוגדרות "גניבות קומבינה" מתרחשות לעיתים מאחורי גבם של בעלי המכוניות בזמן שהם משאירים בתמימות את רכבם במוסך, חניון או תחנת שטיפה אך לא רק ולא פעם למעשה מדובר בגניבות "מוזמנות" על ידי בעלי הרכב עצמם במטרה לזכות בכספי הביטוח.

משחטת רכב בטירה (צילום: חדשות 2)
חברות הביטוח משלמות מחיר מחירון בלי להתווכח על כל שריטה קטנה|צילום: חדשות 2

"השפל במחירים שניתן לקבל על מכוניות יד שנייה בגלל היצע גדול והצפה של השוק בו נתקלים מוכרי רכב בישראל בשנתיים האחרונות", מסביר אילן גולדשטיין, מנהל פוינטר, "מביא בעלי מכוניות לחשוב על דרכים שונות להיפטר מהרכב שלהם במחיר סביר ולבד מדרכים לגיטימיות יש כאלה שמרחיקים לכת ודואגים לארגן גניבה מבוימת". "בחלק מהגניבות", מציין גולדשטיין, "מתבצעת גם פעולה מקדימה בה מעורב צד שלישי כמו מוסך, חניון או תחנת שטיפה, אשר מסייעים לאירוע המבוים להיראות  משכנע יותר. אותן גניבות כמובן מדווחות מיד לחברות הביטוח אשר נדרשות לפצות את בעלי הרכב במחיר המחירון המלא של הרכב". גולדשטיין מעריך כי "על פי אומדנים מתונים חברות הביטוח השונות ניזוקות מקומבינה זאת בעשרות מיליוני שקלים מדי שנה".

גנב פורץ לתוך בית (צילום: istockphoto)
קרוב ל-30 אחוזים מהגניבות הן "גניבות קומבינה" והפורץ פשוט מגיע לרכב עם המפתחות והקוד של מערכת המיגון|צילום: istockphoto

 בנוסף, לאחר כמה שנים בהן נרשמה ירידה מתמשכת במספר גניבות הרכב בישראל, שנת 2011 מצביעה על היפוך מגמה ועליה מתונה במספר הגניבות במיוחד בחציון השני של השנה מה שבוודאי עשוי להעיד על מגמת עליה נוספת בשנת 2012. למרות העליה במספר המכוניות שנגנבו נרשמה ירידה מתונה של 3 אחוזים במספר הגניבות של מכוניות שמצוידות במערכות הגנה ואיתור משוכללות.

מה גונבים?
כצפוי, בשל נפיצותם ומגוון הדגמים הרחב, כלי רכב פרטיים מובילים את שוק הגניבות עם 31 אחוזים מסך כל הגניבות המצביעים על זינוק חד בשיעור הגניבות בסגמנט הזה.
למרות אחוזם הנמוך מבין כלל המכוניות, רכבי שטח 4X4 וג'יפים תמיד היו חביבים במיוחד על הגנבים וגם השנה למרות ירידה של לא פחות מ-33 אחוזים הם עדיין היוו לא פחות מ-18 אחוזים מסך כל הגניבות.רכבי עבודה תמיד היו סחורה חמה בשטחים ובמשחטות הרכב וגם השנה נרשמו לא מעט מקרים של רכבי עבודה שהחליפו בעלים ולא באופן רשמי עם זינוק של 63 אחוזים לכדי 18 אחוזים מסך כל הגניבות לרכבים מסחריים כמו רכבי חלוקה, טרנזיטים שונים וטנדרונים.

אין תמונה
למרות מספרם הזעום מסך כל הרכבים בארץ, ג'יפים מהווים עדיין לא פחות מ-18 אחוזים מכלל הרכבים הגנובים

14 אחוזים מסך כל הגניבות, המצביעים על ירידה קלה לעומת נתוני השנה שעברה, היו של משאיות.
הירידה החדה במכירות של טנדרי פיק אפ שהפסיקו להיות למפלט מס חביב של עוסקים זעירים הביאה גם לירידה של רבע מכמות הגניבות של רכבים בסגמנט שעדיין זוכה לפופולריות בקרב הגנבים עם 13 אחוזים מסך כל הגניבות ובתחתית הרשימה מבחינת אחוזים - אך לא מבחינת ערך - אנו פוגשים סוגים שונים של ציוד מכני כבד עם כ-4 אחוזים מסך כל הגניבות.

איפה גונבים?
מבחינת ערים, בירתה של ישראל היא גם בירת הגניבות ובפער משמעותי עם 28 אחוזים מסך כל גניבות הרכב שמתרחשות בירושלים. נתניה נמצאת במקום השני עם 17 אחוזים ובירת גוש דן, תל אביב, תופסת את המקום השלישי עם 13 אחוזים מסך כל הגניבות. אבל כשבודקים את מספר הפריצות לרכבים לצורך גניבת תיקים, חפצים או אביזרים כמו מערכות שמע וניווט תל אביב מובילה בבטחה במקום הראשון עם לא פחות מ-43 אחוזים מסך כל הפריצות לרכבים המתרחשות בתחומה, בדירוג זה ירושלים תופסת את המקום השני עם 19 אחוזים ונתניה שומרת על 17 האחוזים שלה שבמקרה זה מספיקים רק למקום השלישי.

רנו פלואנס דיזל (צילום: נעם וינד)
בירת ישראל זוכה לככב עם 28 אחוזים מגניבות הרכב בישראל שמתרחשות בשטחה|צילום: נעם וינד

איך גונבים?
כאמור, בשנתיים האחרונות נרשם זינוק משמעותי במספר גניבות הרכבים המבוצעות כשבידי הגנבים מפתחות וקוד הנטרול של מערכת האיתור אך עדיין 63 אחוזים מסך כל הגניבות מתבצעות בשיטה המסורתית תוך כדי פריצה אלימה לרכב, שבירת מנעול ההגה והתגברות על מערכות ההגנה. גניבות ה"קומבינה" המצביעות על קשר בין בעל הרכב והגנבים מהוות כאמור 29 אחוזים מסך הגניבות ובעוד רבים נוטים לחשוב שבשנים האחרונות לא מעט גנבים בוחרים לפרוץ לבית, לגנוב את המפתחות ופשוט להעלם בקלות עם הרכב במקום להסתבך עם מערכת האימובילייזר המובנית שנמצאת בכל מפתח רכב מסתבר שבקרב הגנבים נרשמה השנה, אולי בשל הפחד מתסבוכת במקרה שבני הבית יתעוררו, ירידה חדה של 60 אחוזים לכדי בסך הכל 4 אחוזים מסך כל הפריצות שמתבצעות בדרך זאת. מצד שני נרשמה עליה חדה במקרים של גניבות רכב מזדמנות בהן הפרצה קוראת לגנב (משמע הרכב פתוח עם המפתחות בסוויץ' בעת עצירה בתחנת דלק, כספומט, פיצוציה וכו') לכדי 4 אחוזים מסך כל הגניבות.

(ארכיון) (צילום: אילוסטרציה)
בניגוד למה שנהוג לחשוב, רק ב-4 אחוזים ממקרי הגניבה הגנב פורץ קודם לבית כדי לקחת את מפתחות הרכב|צילום: אילוסטרציה

>> איזה כלי רכב הגנבים העדיפו ב-2010