אמנם הקשקאי של ניסאן, הקרוי על שם שבט נוודים איראני, לא היה מראשוני הקרוסאוברים וניתן לציין שטויוטה ראב4 הקדים אותו בעשור, אבל מאז הושק ב-2007 הוא הפך לאחד הקרוסאוברים הפופולריים ביותר באירופה ולדגם הנמכר ביותר של היצרנית היפנית ביבשת הישנה.
גם בארץ הקשקאי זכה להצלחה לא מבוטלת, היה לקרוסאובר הנמכר ביותר ב-2009 ו-2010 ושמר על מעמדו בשלישיה הראשונה גם בשנתיים הבאות.
אחרי שש שנים ושני מיליון יחידות שירדו מפס הייצור בסנדרלנד שבצפון מזרח אנגליה (1.5 מיליון מהם נמכרו באירופה), ניסאן משיקה דור חדש שיתייצב מול המתחרים החדשים והאטרקטיביים כמו מיצובישי אאוטלנדר, מאזדה CX5 וקיה ספורטאז'.
הקשקאי החדש מתבסס על פלטפורמת CMF המודולרית החדשה של רנו–ניסאן ומציג גידול של 4.9 ס"מ באורך ו-2 ס"מ ברוחב התורמים להגדלת תא המטען ב-20 ליטר (לכ-430 ליטר) בעוד הגובה ירד ב-1.5 ס"מ, אך זה לא פוגע במרווח הראש של הנוסעים הודות להנמכת המושבים – דבר שלא בטוח שהלקוחות הפוטנציאלים, המעדיפים את הקרוסאוברים בין היתר בגלל תחושת הישיבה המורמת מעם, יאהבו.
ניסאן טרם פרסמה את נתון בסיס הגלגלים, אך ניתן דווח שלמרות הגידול במימדים, הדגם החדש קל בכ-40 ק"ג מהדגם היוצא בחלק מהגרסאות.
העיצוב החיצוני שומר על הקווים הכלליים של הדור הקודם, אך נראה בוגר, מודרני ואגרסיבי יותר בזכות החזית בה נעשה עיקר השינוי עם גריל V המוכר של ניסאן ויחידות תאורה משולבות לד המשוכות לאחור.
השינוי העיקרי הוא בתא הנוסעים שמכיל חומרים איכותיים יותר (אחד מנקודות התורפה של הדגם הקודם לעומת המתחרים), מושבים שתוכננו בשיתוף סוכנות החלל האמריקאית NASA להגברת נוחות ותמיכה ואבזור רב יותר כמו בלם יד חשמלי, מסך מגע בגודל 7" עם מערכת מצלמות היקפית ומערכות בטיחות מתקדמות כמו בקרת התנגשות עירונית והתרעה על סטייה מנתיב ועל רכבים בשטחים מתים.
הקשקאי מוצע עם ארבע יחידות הינע, שתיים מהם לוגמות סולר; 1.5 עם 110 כ"ס ו-1.6 עם 130 כ"ס הרלוונטיות פחות עבור השוק המקומי, והשתיים האחרות שותות בנזין; 1.2 טורבו עם 115 כ"ס (המוכרת מהקליאו) ו-1.6 טורבו עם 150 כ"ס שיחליפו את מנועי 1.6 ו-2.0 ליטר איתם נמכר הדור הקודם בארץ.
כמו בעבר, גם הקשקאי החדש יוצע עם הנעה קדמית או כפולה (שיבואה לארץ הופסק במתיחת הפנים שעבר בסוף 2009 בעקבות היעדר דרישה), אך כרגע עוד לא ברור איזו תיבה אוטומטית תשודך למנועי הבנזין הרלוונטים לשוק המקומי - כפולת המצמד המוכרת מרנו קליאו וקפצ'ור או תיבת הילוכים אוטומטית רציפה, Xtronic החדשה של ניסאן, שמוצעת כעת רק עם מנוע הדיזל החזק.
נימוסי הכביש צפויים להיות טובים מבעבר בזכות כיול מחדש למתלים ומערכות בקרת יציבות ומשיכה מתוחכמות הלקוחות ממכונית הספורט של החברה, ה-GTR.
הקשקאי החדש יוצע בגרסת חמישה ומושבים בלבד ואת מקום גרסת 2+ המוארכת עם שבעה מקומות ישיבה יחליף האקס טרייל שהוצג לפני כחודש. הקשקאי ישווק באירופה החל מתחילת השנה והוא צפוי להיות מעט יותר יקר מהדגם היוצא, בארץ הוא צפוי לנחות לקראת סוף 2014.
>> מבחן דרכים: ניסאן קשקאי 1.6 ידני