אחד האייקונים הספורטיביים האהובים ביותר בקרב חולי ההגה המשוגעים לביצועים ברחבי העולם צפוי לעבור בדורו הבא מהפכה של ממש ולנטוש את מנוע הבנזין מוגדש הטורבו המכויל לקצה לטובת - אתם יושבים? - מנוע היברידי, ולא סתם היברידי אלא כזה שישלב בין מנוע חשמלי למנוע דיזל .
אחרי שנה של שמועות שונות השבוע אישר מנכ"ל מיצובישי אוסאמו מאסוקוכי הלנסר אבולושן 11 שצפויה להיות מוצגת ב-2015 תהיה היברידית.
הכל התחיל במחצית השנייה של שנות השמונים. באותם ימים לנצ'יה שלטה במסלולי הראלי עם גרסה מטורפת לדלתא האפרורית. הגרסה שזכתה לשם אינטגרלה הייתה מוגדשת טורבו וכפולת הנעה והיא ניצחה מרוץ אחר מרוץ. חלפו עוד כמה שנים ואחד מקברניטי סובארו הבין שהצלחה במרוצי הראלי תוכל לתרום לתדמית סובארו שעוד משנות השבעים התמקצעה במכוניות כביש עם הנעה כפולה. מהנדסי החברה קיבלו את האימפרזה המשפחתית ונדרשו לתכנן מכונית שתוכל להביס את האינטרגרלה ולהפוך למלכת ראלי. ההצלחה הייתה גדולה מהמצופה והאימפרזה כבשה את מסלולי הראלי בסערה.
המתחרה מבית, מיצובישי היפנית, התקנאה בפרסום הרב לו זכתה סובארו והחליטה ליצר גרסת ראלי משלה ללנסר המשפחתית וכך נולדה האבולושן הראשונה שבישרה את תחילתו של אחד המאבקים היצריים ביותר בעולם הרכב בשנים האחרונות בין אסתי (סובארו STI) לאבו (מיצובישי אבולושן). המאבק התרחש על מסלולי המרוצים כמו גם בין גרסאות הכביש שהפכו לטורפות של מכוניות על כמו פורשה או פרארי.
גם קהל המשתמשים הקצין את עמדותיו והתבצר בשני מחנות יריבים שלבד ממאבקים על הכביש הציף את הרשת בשלל דיונים אינסופיים מי מבין השתיים עדיפה. עם השנים מרוץ החימוש של צמד היצרניות יצא מפרופורציות וצמד הפסיכו-טורבו הגיע להספקים מטורפים של 300 כ"ס בגרסאות הבסיס.
אך דווקא בדור הנוכחי, למרות ביצועים לוהטים מתמיד, אבו ואסתי איבדו משהו מהקסם שהיה להן במשך שנים והפופולריות שלהן ירדה. יתכן שזה תג המחיר שהגיע לשיאים חדשים בעקבות כל החימוש היקר שהן נושאות כעת עמן, יתכן שהיכולות שלהן גבוהות מדי לכבישים ציבוריים ויתכן כי בשנים הללו, כשכולם מסביב מדברים על נתוני פליטות מזהמים ומעבר לכלי רכב אקולוגיים, צמד זוללות דלק מזהמות וולגריות לא מתקבלות טוב על ידי הסביבה ובוודאי לא תורמות לתדמית המותג.
בנוסף, בעוד מספר שנים יכנסו לתוקף תקנות זיהום אוויר מחמירות ביותר באירופה שלא יאפשרו לשווק רכבים עם פליטת מזהמים מעל ל-200 גק"מ, הרבה מתחת לנתון פליטות המזהמים הגבוה של האבו היום.
במיצובישי לא רצו לוותר לעת עתה על האבו והפתרון ההיברידי נראה כמו מוצא טוב גם מבחינה תדמיתית וגם מבחינת נתוני פליטת מזהמים.
פרויקט האבולושן 11 קיבל בימים אלה אור ירוק, אך מעבר להחלטה על התצורה הבסיסית נותרו עדיין לא מעט שאלות פתוחות באוויר כשהמרכזית שבהן היא האם האבו תצויד במערכת ההנעה היברידית קונבנציונלית כמו בפריוס או שמהנדסי מיצובישי יעדיפו מערכת היברידית נפרדת בה למעשה אין חיבור בין המנועים ובפועל המנוע החשמלי מספק את הכוח לציר אחד ומנוע הבעירה פנימית מניע את הציר השני. מערכת כזו, אגב, הושקה לאחרונה על ידי קונצרן פיג'ו, לו כידוע שיתוף פעולה ענף מזה מספר שנים עם מיצובישי.
האם האבו צפויה להמציא את עצמה מחדש - טובה ומרגשת יותר - או שיהיה זה מסמר נוסף בארון הקבורה של שורה של מכוניות ביצועים שהוקרבו על מזבח של תקינות פוליטית?כדי לקבל את התשובה נאלץ לחכות לשנת 2015.