אחרי מספר ימי עיתונאים, אתמול (שבת), כשהטמפרטורות בחוץ מתחת לאפס נפתחה תערוכת המכוניות החשובה ביותר באמריקה – תערוכת דטרויט.
התערוכה בבירתה של תעשיית הרכב האמריקאית נוסדה כבר לפני יותר מ-100 שנים, בשנת ,1907 ומאז ועד היום, למעט שנות מלחמת העולם השניה, התערוכה מביאה לקהל האמריקאי את החידושים האחרונים בעולם הרכב.
למרות שכבר משנות החמישים המאוחרות משתתפים בתערוכה מציגים בינלאומיים עד לשנים האחרונות ולמרות גודלו של השוק האמריקאי מרבית היצרנים ובמיוחד האירופאים לא ייחסו חשיבות גבוהה לתערוכה ולא נהגו לחשוף בה דגמים חדשים.
בשנים האחרונות, כאמור, המצב השתנה אך עדיין התערוכה מזוהה במיוחד עם תעשיית הרכב האמריקאית.
התערוכה מתקיימת במהלך כל השבוע הקרוב ועד ל23 לינואר במרכז הכנסים של דטרויט הקובו סנטר (COBO Center), אליו עברה התערוכה בשנת 1965.
המארגנים מעריכים שמעל 700 אלף מבקרים צפויים לפקוד את דוכני 40 יצרניות הרכב המציגות השנה.
התערוכה נפתחת על רקע סימנים להתאוששות תעשיית הרכב האמריקאית בעידוד תמיכה נרחבת שניתנה במחצית השנייה של 2009 ולאורך שנת 2010 מצד ממשל אובמה וקונצרנים מעבר לים שהצילו את ג'נרל מוטורס וקרייזלר מקריסה, אך למרות שהחיוך חזר ללחיים של היצרניות האמריקאיות סממני המשבר עדיין כאן ובדוכנים של היצרניות המקומיות חסרים דגמים אדירי מימדים ומנועי ענק חדשים בסגנון אמריקאי מובהק ועיקר החידושים מבית פורד, שברולט וקרייזלר מגיעים מפיתוחים של המחלקות של היצרניות מעבר לים.
מעבר לשלל החשיפות מבית החטיבה הקוריאנית של שברולט, גם הקונצרן המתחרה יונדאי-קיה בחר בתערוכה האמריקאית כדי לחשוף שלל דגמים חדשים על מנת להעמיק את החדירה לאחר שנים מוצלחות באירופה גם לשוק האמריקאי.
בעבור היצרניות היפניות וחטיבות היוקרה שלהן השוק האמריקאי הוא עדיין השוק המשמעותי ביותר ואחרי שנה בה טויוטה הסתבכה בשערורייה בטיחותית חמורה, היא וגם יתר היצרניות מארץ השמש העולה צריכות שוב להוכיח את האיכות היפנית.
מחיר כרטיס כניסה לתערוכה עומד על 12$ למבוגר ו-6$ לילד. אם אתם בסביבת דטרויט בשבוע הקרוב, מומלץ בחום לקפוץ לבקר. אם אתם נשארים בארץ, אפשר לעשות סיור וירטואלי בלי לקום מהכסא.
בין שלל החידושים, תת הגרסאות למכוניות שונות ומכוניות הקונספט, אפשר למצוא בדטרויט השנה כמה מכוניות מעניינות, חלקן עם רלבנטיות מסויימת אפילו לשוק המקומי שלנו, בארץ הקודש.
כך למשל, ג'נרל מוטורס מציגה את הביואיק וראנו. קומפקטית בניחוח יוקרתי המבוססת על רצפת השברולט קרוז ומכלוליה, אך עם שינויי עיצוב משמעותיים בהשראת הקו העיצובי של ביואיק.
עוד מג'נרל מוטורס: גרסת הסדאן לאבאו החדשה נחשפה. בארצות הברית היא משווקת תחת השם "סוניק" והיא מתבססת כמובן על האבאו שנחשפה באופן רשמי בתערוכת פריז. תא המטען, כנהוג בקטגורית התת-משפחתיות, מציג נתונים במחוזות משפחתיים ואף מעבר לכך, עם נפח של 397 ליטרים.
כמו במאזדה 2 סדאן, גם האבאו הישבנית החדשה מציגה עיצוב הרמוני מבעבר כשהחלק האחורי לא נראה כסרח עודף. לפחות לטעמנו, התוצאה הסופית נאה מבעבר.
בנוסף, מוצגת בתערוכה גם גרסה קצת יותר מעניינת לאבאו האפרורית שזכתה לשם "סוניק ספק Z". בנוסף למראה קרבי עם חצאיות וספויילרים ופנים שעבר שדרוג וקיבל מושבי ספורט, הספק Z צפויה להשתמש במנוע 1.4 ליטר מוגדש שפיתח קונצרן GM ויופיע בקרוב גם בשברולט קרוז. בגרסה זאת יהיו לספק Z כ-140 כ"ס.
קונצרן קרייזלר מציג דור חדש ל300, מכונית הסאלון של החברה.
הדור החדש שומר על קווי העיצוב של הדור הקודם, שהיו חביבים על קהל הלקוחות המוחצן של הדור הקודם בארה"ב, ביניהם ראפרים וחברי כנופיות.
המיניוואן הפופולרי בארה"ב של קריילר, וויאג'ר, זוכה עכשיו לתיבת הילוכים אוטומטית חדשנית מבית ZF, הראשונה בעולם הכוללת לא פחות מ-9 יחסי העברה.
בשנה שעברה, קונצרן פורד חסף בתערוכת דטרויט את הדור החדש של הפוקוס. השנה מוצגת הגרסה החשמלית, "פורד פוקוס אלקטריק", שבדומה לרנו פלואנס החשמלית שצפויה להיות משווקת בקרוב, ומבחינה עיצובית כוללת רק עדכונים קלים לרכב המונע בבנזין המוכר.
פורד ממשיכה לשים דגש על הנעה ידידותית לסביבה, שזוכה בעת האחרונה לעידוד רב מצד הממשל האמריקאי, עם שתי גרסאות היברידיות למיניוואן הקומפקטי הC-Max המבוסס על הפוקוס.
האחת היברידית בתצורה מוכרת כמו במכוניות היברידיות שכבר משווקות בארץ, והשניה בתצורת הפלאג-אין היבריד, המאפשרת טעינה משקע חשמלי ואפשרות לנסיעה עד למהירות של קרוב ל75 קמ"ש ללא שימוש במנוע בנזין.
פורד, שפחות סבלה מהמשבר הכלכלי, חושפת גם דגם תצוגה נאה בשם "ורטרק", רכב פנאי שיחליף את הקוגה, המבוסס על הפוקוס במימדים דומים לניסאן קשקאי ועיצוב שיכול, בעזרת תג מחיר נכון, להפוך ללהיט, אם וכאשר יגיע ליצור, גם בשוק הישראלי.
יונדאי, שכאמור מנסה לבסס את מעמדה בארה"ב, חושפת בתערוכה שני דגמים מעניינים מאוד:
"ולוסטר", מכונית קופה ייחודית המבוססת על הi30 וכוללת עיצוב מרשים ומבנה ייחודי, המשלב, למען גישה נוחה למושבים האחוריים, דלת נוספת בצד הנוסע בלבד, ו"קרב" (Curb), קונספט מבושל למדי של רכב פנאי עירוני המזכיר מאוד בעיצובו ובגודלו את הג'וק של ניסאן.
אגב רכב פנאי, גם מיני חושפת את הפייסמן, גרסת קונספט לקרוס אובר קופה קטן מימדים המבוסס על הקאנטרימן.
גם הסינים הגיעו לתערוכה. קונצרן BYD חשף גרסה לרכב פנאי פלאג-אין היבריד המזכיר מאוד בקו העיצובי את הדור הקודם של הלקסוס RX.
ב.מ.וו מוסיפה לסדרה 1 הקומפקטית שלה, לראשונה, גרסה קרבית באמת: M1, שתצויד במנוע בנפח 3 ליטרים, עם שני מגדשי טורבו שמפיק 340 כ"ס ולא פחות מ-46 קג"מ, שיזניקו את הבימר הקטנה ל-100 קמ"ש בפחות מ-5 שניות.
אם כבר ספורט גרמני, פורשה חושפת את המכונית עם השם הקליט לסביבהrsr 918. קונספט בדרך לייצור סדרתי למכונית מסלול מבית פורשה שתשתמש במערכת היברידית מתקדמת שלפרקים קצרים יכולה, בשילוב המנוע החשמלי ומנוע הבנזין, להגיע אפילו להספק של 767 כ"ס.
טויוטה, אחרי שנה קשה, בוחרת להציג בתערוכה שתי בנות חדשות למשפחת הפריוס, ההיברידית הפופולרית.
האחת פריוס V, מיניוואן מרווח לחמישה נוסעים, המבוסס על רצפת הפריוס המוכרת ומכלוליה, ששיווקו יחל בארה"ב מיד בסיום התערוכה ויש לצפות שיגיע לארץ לקראת סוף השנה, והשניה פריוס C, קונספט בדרך לייצור לגרסה קומפקטית, עירונית וזולה יותר לטכנולוגיית הכלאיים המתקדמת של טויוטה.
הונדה חושפת בדטרויט שתי גרסאות קונספט לסיוויק, סדאן וקופה, שיש להניח שיגיעו לייצור. בשל שוני בין הגרסאות האמריקאיות והאירופאיות, לא ברור אם זה יהיה עיצוב הסיוויק שיגיעו, בסופו של דבר, אלינו.
כידוע, מזה שנים מוצעת גם הונדה סיוויק היברידית. הונדה מדווחת על שיפור משמעותי בטכנולוגיה ההיברידית שלה בגרסאות ההיברידיות של הדור הבא של הסיוויק.
מרצדס חושפת גרסת קונספט חשמלית מלאה למכונית הספורט המדהימה שלה, הSLS, עם דלתות השחף, צבע צהוב זרחני, 4 מנועים חשמליים שמפיקים 520 כ"ס ו88 קג"מ בכל טווח הפעולה שמזניקים את המפלצת הצהובה עמוסת הבטריות, ל100 קמ"ש, ב-4 שניות, כמעט כמו את גרסת הבנזין.
>> תערוכת פריז 2010 בתמונות